سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

دستگاه‌های اجرایی به وظایف خود در پروژه های مسکن مهر عمل کنند

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۳/۱۶
رحیم زارع گفت: منابع هزینه شده برای مسکن مهر در ۶ سال قبل از فعالیت آخوندی اگر به دلار محاسبه شود، رقمی معادل ۳۵ میلیارد دلار است اما در دوران وی این رقم به ۲ میلیارد دلار رسید.
پایگاه خبری بانک مسکن

رحیم زارع در گفتگو با پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، درباره عملکرد و ماموریت دولت درباره مسکن مهر ، گفت: تا زمانی که نگاه سیستمی در کشور ایجاد نشود، همه مشکلات این پروژه ها بر گردن وزارت راه و شهرسازی قرار می گیرد در حالی که عملکرد وزارت راه و شهرسازی در این حوزه قابل قبول و قابل دفاع است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات پروژه های مسکن مهر در حال حاضر کمبود تاسیسات زیربنایی و روبنایی برای ساکنان و متقاضیان این پروژه ها است، گفت: بر اساس قانون دستگاه های مختلف برای تامین این تاسیسات اعم از زیربنایی و روبنایی باید مشارکت کنند و نباید از وزارت راه و شهرسازی انتظار تکمیل و تامین صفر تا صد نیازهای پروژه های مسکن مهر را داشت.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به پیشینه پروژه مسکن مهر ، گفت: مسکن مهر از سال 86 آغاز شد و در 6 سال قبل از فعالیت آقای آخوندی 48 هزار میلیارد تومان منابع بانکی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت، اما در دوران 4 سال آخوندی این میزان اعتبار فقط 7 هزار و 500 میلیارد تومان بود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک سال قبل از آغاز به کار این دولت ارزش پول به یک سوم کاهش پیدا کرد؛ بنابراین منابع هزینه شده برای مسکن مهر در 6 سال قبل از فعالیت آخوندی اگر به دلار محاسبه شود، رقمی معادل 35 میلیارد دلار است اما در دوران وی این رقم به 2 میلیارد دلار رسید. در این شرایط از 2 میلیون و 200 هزار مسکن مهر ، 50 درصد قبل از حضور آخوندی و 50 درصد باقیمانده در زمان فعالیت وی افتتاح شد که به تناسب اعتبارات تخصیص یافته عمکلرد کاملا قابل قبولی است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین درباره سهم بخش مسکن از تسهیلات در ایران به نسبت کشورهای توسعه یافته، گفت: در همه کشورهای توسعه یافته دنیا 80 درصد هزینه مسکن از محل تسهیلات تامین می شود اما اگر غیر از بانک مسکن مجموع نظام بانکی را در نظر بگیریم تسهیلات مسکن در سبد تسهیلاتی شبکه بانکی به تناسب تقاضای مصرفی بازار نیست.

وی با بیان اینکه سیاست گذاری دولت و به طور خاص وزارت راه و شهرسازی برای افزایش قدرت رژیم پس انداز خانوار تنها یک طرف ماجرا است، افزود: باید برای رفع مشکلات در این حوزه از همکاری و تعامل وزارتخانه های دیگر نیز استفاده کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقش وزارت راه و شهرسازی در سیاست گذاری مسکن و تولید آن 60 تا 70 درصد برآورد می شود، تاکید کرد: اما در اجرا نقش این وزارتخانه تنها 5 درصد است، بنابراین مجموعه ای از عوامل باید برای رونق در حوزه مسکن تعامل و همکاری کنند. سازمان برنامه و بودجه در حوزه تخصیص منابع، وزارت امور اقتصادی و دارایی، مجموعه نظام بانکی و تعاونی ها در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در افزایش رونق تولید مسکن نقش موثری دارند که نباید نقش آنها در این حوزه نادیده گرفته شوند چرا که حوزه مسکن یک بخش کلان و فرادستگاهی است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000