همایش بزرگ طرح ملی بازآفرینی شهری توسط مدیریت شعب بانک مسکن کردستان در سنندج برگزار شد.

همایش بزرگ طرح ملی بازآفرینی شهری با تأکید بر احیای بافت های فرسوده و ناکار آمد با همکاری معاونت عمرانی استانداری و با حضور شهرداران و روسای شوراهای اسلامی استان کردستان و با محوریت بانک مسکن در سنندج برگزار شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، جمشید اسدی مدیر کل امور شهری و شوراهای استان کردستان از بانک مسکن به عنوان بازوی توانمند استان در رونق صنعت ساختمان یاد کرد و اظهار داشت: تلاش بانک مسکن برای احیای بافت های فرسوده و ناکارآمد قابل تقدیر است.

اسدی توجه به بافت‌های ناکارآمد شهری را مهمترین مسئله در طرح ملی بازآفرینی شهری دانست و اظهار داشت: اکثر هسته های مرکزی شهرها دچار فرسودگی شده که بازآفرینی این نقاط باید در اولویت قرار گیرد زیرا هویت اصلی شهرها در این مناطق شکل گرفته است و براساس برنامه پنجم توسعه، سالانه بایستی 10 درصد از بافت های فرسوده شهری را احیا می‌کردیم اما متأسفانه از این ظرفیت به خوبی استفاده نکردیم.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کردستان با اعلام اینکه 28 درصد از جمعیت کشور در بافت‌های ناکارآمد زندگی می کنند، عنوان کرد: ناپایداری اقتصادی و اجتماعی، نبود مدیریت یکپارچه، فرسودگی و مقاوم نبودن در برابر زلزله از جمله مشکلات اصلی بافت های ناکارآمد است.

جلال الدین سلیمی مدیر شعب بانک مسکن استان کردستان نیز در این همایش که با تاکید بر احیای بافت فرسوده و ناکارآمد استان کردستان برگزار شد، گفت: بانک مسکن اصلی ترین سرمایه گذار در حوزه فعالیت‌های عمرانی در سطح شهرها و روستاهاست و به عنوان یک بانک تخصصی و توسعه ای، بالاترین مانده پرداخت تسهیلات را در حوزه مسکن در کشور دارد.

سلیمی ضمن اشاره به پرداخت 18 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات در حوزه خرید، ساخت و تعمیرات مسکن ، در خصوص اعتبارات بخش بافت فرسوده اظهار داشت: سال گذشته بانک مسکن در استان در بخش بافت فرسوده 900 فقره تسهیلات سهمیه گرفت و با جذب 700 فقره دیگر ، مجموع آن را به یک هزار و 600 فقره سهمیه افزایش دادیم که متاسفانه در پایان سال با توجه به هشت هزار و 200 فقره قرارداد منعقد شده بخش مسکن در استان، فقط 500 فقره از آن از سهمیه مذکور جذب شده بود.

مدیر شعب بانک مسکن استان کردستان کمترین آمار جذب تسهیلات را در بخش بافت فرسوده در سال 96 را متعلق به استان کردستان عنوان کرد و افزود: این آمار اثر منفی هم برای سرمایه گذاری در استان دارد که با بررسی‌های به عمل آمده از دیدگاه سرمایه گذاران، دلایل عمده عدم موفقیت این طرح، پیچیدگی مقررات ادارات زیر مدخل و سردرگمی سرمایه گذاران، عدم استقبال خریداران با قیمت های عرفی بازار در بافت فرسوده، بالابودن هزینه های سربار پروژه و وجود مشکلات کار در حوزه بافت فرسوده بوده است.

وی دلایل موفقیت استان‌هایی همچون یزد، آذربایجان شرقی و مشهد را در جذب تسهیلات بافت فرسوده، ارتباط بسیار خوب بین ادارات ذیربط بیان کرد و تصریح نمود: در استان کردستان این ارتباط بین بخشی به عنوان یک حلقه مفقوده در پرداخت تسهیلات بافت فرسوده وجود دارد و سردرگمی در کریدورهای ادارات یکی از موانع اصلی است.

سلیمی در پایان با اشاره به اینکه امسال بانک مسکن در سراسر کشور پرداخت تسهیلات 100 هزار واحد را تعهد کرده است، تاکید کرد: امیدواریم استان کردستان هم هرچه سریع تر میزان سهمیه واحدهای بافت فرسوده را جذب کند.

در ادامه این همایش محسن علوی مدیرکل میراث فرهنگی کردستان، جلال شریعتی رییس شورای اسلامی سنندج به عنوان منتخب روسای شورای شهر ، چیا صالحی بابامیری شهردار سقز به عنوان منتخب شهرداران استان کردستان، فرزاد حسنی مدیرکل دفتر فنی استانداری و خسرو ویسی معاون اداره کل راه و شهرسازی بر احیای بافتهای فرسوده و ناکارآمد و همکاری همه جانبه با بانک مسکن تاکید کردند.

گفتنی است این همایش از طریق صدا و سیمای مرکز کردستان تحت پوشش خبری قرار گرفت.

لازم بذکر است در پایان این همایش و با حضور سعد اله عزیز معاون اجرائی مدیریت ، فرزین سعیدی رئیس شعبه مرکزی سنندج و کورش عزتی رئیس دایره اعتبارات مدیریت سیاستهای اعتباری سال 97 بانک مسکن در قالب پنل آموزشی به شهرداران و روسای شوراهای اسلامی استان کردستان آموزش داده شد و افراد حاضر به صورت پرسش و پاسخ به بحث و تبادل نظر در خصوص رفع مشکلات حوزه احیای بافت های فرسوده و ناکارآمد، پرداختند.

در پایان این همایش به پیشنهاد معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان مقرر شد سیاست های اعتباری و روش های استفاده از تسهیلات و امتیازات طرح ملی بازآفرینی شهری با تأکید بر احیای بافت های فرسوده و ناکارآمد به کارشناسان مرتبط در شهرداری ها و متصدیان دفاتر تسهیل گری توسط بانک مسکن آموزش داده شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000