پایگاه خبری بانک مسکن گزارش می دهد

ثمره کنترل مضاعف در تخصیص تسهیلات مسکن مهر

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۴/۰۲
تسهیلات ساخت مسکن مهر با پرداخت مرحله ای و کنترل شده توسط بانک مسکن، بیشترین کارآیی را در سرعت بخشی به طرح ایفا کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن –هیبنا، بانک مسکن با اعمال کنترل مضاعف بر نحوه تخصیص تسهیلات مسکن مهر به پیمانکاران و فعالان ساختمانی این طرح ملی توانسته از هرگونه انحراف در محل هزینه‌کرد این تسهیلات و صرف آن برای پروژه‌هایی به جز ساختمان‌های مسکن مهر تا حد امکان جلوگیری کند.

موضوع تامین مالی پروژه‌های مسکن مهر با توجه به وجه ملی آن واجد ویژگی‌هایی منحصر به فرد در مقایسه با تامین مالی دیگر پروژه‌های بخش مسکن و ساختمان است. از این رو بانک مسکن به عنوان تنها بانک عامل بخش مسکن که متولی تخصیص تسهیلات مسکن به پیمانکاران این پروژه ملی است، تسهیلات را طی یک روند تدریجی و بر اساس میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها به پیمانکاران پرداخت می‌کند.

بانک مسکن با توجه به تعهدی که در قبال «پیش ‌خریداران» واحدهای مسکن مهر دارد، رویه کنترل با دقت بالا بر روند تخصیص تسهیلات را پیشه کرده است، چرا که اگر این تسهیلات به صورت یکجا و یا بدون توجه به میزان پیشرفت فیزیکی در اختیار پیمانکاران قرار گیرد، این احتمال وجود دارد که انحرافاتی در مسیر هزینه‌کرد این منابع مالی رخ دهد و نقدینگی صرف پروژه‌هایی به جز مسکن مهر شود یا اینکه از سوی برخی سازنده ­ها در سایر فعالیت‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری و صرف شود.

در این صورت دود «پرداخت زودتر از موعد و نابه‌جای تسهیلات بانکی پروژه مسکن مهر به پیمانکاران» قبل از حصول پیشرفت فیزیکی مطابق برنامه زمان‌بندی، اول از همه به چشم مالکان این واحدها خواهد رفت، چرا که در صورت عدم نظارت بانک بر روند پرداخت تسهیلات و تغییر مسیر نقدینگی به خارج از پروژه‌های مسکن مهر ، با تاخیر در تکمیل واحدهای ناتمام عملا پیش ‌خریداران این واحدها که آورده خود را به طور تمام و کمال پرداخت کرده‌اند، بیش از همه متضرر خواهند شد.

در دوره‌های گذشته مواردی وجود داشته که تسهیلات بانکی به نقطه هدف اصابت نکرده و بر همین اساس بانک مسکن با سخت گیری و دقت بالا، پرداخت تسهیلات مسکن مهر را تدریجی و به پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها منوط کرده است.

اما اخیرا برخی از پیمانکاران مسکن مهر شهر جدید پردیس تحت تاثیر عدم اطلاع از اقداماتی که تا کنون در حوزه تامین مالی پروژه­ های مسکن مهر پردیس اتفاق افتاده، دچار این تصور شده ­اند که بانک مسکن در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن مهر ، با کندی مواجه بوده است. این در حالی است که آمار رسمی از عملکرد بانک مسکن، ضمن پاسخ به این تصور نادرست، نشان می‌دهد پرداخت تسهیلات مسکن مهر پردیس حتی قدری بیش از حد متعارف (متناسب با پیشرفت فیزیکی) بوده است.

هم ‌اکنون میزان پیشرفت فیزیکی پروژه­های مسکن مهر در شهر جدید پردیس کمتر از 70 درصد است اما 88 درصد از تسهیلات در تعهد بانک مسکن برای پرداخت به سازنده­ های مسکن مهر شهر جدید پردیس پرداخت شده است. بنابراین در مورد پروژه‌های این شهر حتی تخصیص تسهیلات قدری بیش از پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها بوده و هیچ کندی و تاخیری در روند تخصیص صورت نگرفته است.

در عین حال ممکن است بخشی از تامین مالی این پروژه‌ها که ارتباطی به تعهدات بانک مسکن ندارد، دچار اختلال شده و پیمانکاران را معترض کرده باشد.

به طور کلی پروژه­ های مسکن مهر از سه محل شامل تسهیلات بانکی، آورده نقدی متقاضیان و همچنین آورده پیمانکاران تامین مالی می‌شود؛ بنابراین در صورتی که هر کدام از دو محل دیگر تامین مالی (غیر از تسهیلات بانکی)، به موقع اقدامات لازم برای شارژ مالی پروژه­ های مسکن مهر را انجام ندهند و منابع لازم را در اختیار پیمانکاران قرار ندهند، کل پروژه با مشکل روبرو خواهد شد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، هیچ خللی در روند پرداخت تسهیلات بانکی در پردیس وجود نداشته است. با این حال ممکن است بخشی از آورده‌های متقاضیان مسکن مهر صرف پروژه‌هایی به جز پروژه­ های مسکن مهر در شهر جدید پردیس شده باشد و به همین خاطر به موقع برای تامین مالی پروژه‌ها به پیمانکاران تزریق نشده است. اگر هم چنین اتفاقی رخ داده باشد، بانک مسکن نقشی در این زمینه ندارد و سایر دستگاه‌های مرتبط با این پروژه باید بر روند تخصیص منابع غیربانکی نظارت کنند.

ذکر این توضیح ضروری است که تسهیلات مسکن مهر بخشی از تسهیلات تکلیفی بانک مسکن است که تامین مالی آن در ابتدای طرح از محل خط اعتباری بانک مرکزی صورت گرفت اما در حال حاضر بانک مسکن از محل دریافت اقساط ماهانه همین تسهیلات، منابع مالی لازم برای پرداخت تسهیلات به باقی مانده این پروژه­ ها را تامین می­کند. بنابراین بانک منفعتی از عدم پرداخت این تسهیلات نخواهد داشت و نمی‌تواند این منابع را بابت فعالیت‌های تجاری یا پرداخت دیگر سرفصل‌های تسهیلاتی صرف کند. در نتیجه دلیلی برای کندی یا تاخیر در پرداخت تسهیلات خط اعتباری مسکن مهر وجود ندارد.

بانک مسکن از ابتدای طرح مسکن مهر تا کنون، پشتیبان بانکی موثر این طرح بوده و همواره برای تسریع در تکمیل این طرح، اقدامات مالی و اعتباری لازم را انجام داده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000