سرمایه ی بانک ها از دو طریق قابل افزایش است

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۷/۰۴/۳۰
محمود بهمنی معتقد است: افزایش سرمایه بانک های تخصصی باید در دستور کار قرار گیرد تا توان فعالیت تخصصی آن ها افزایش یابد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، افزایش سرمایه بانک‌ها یکی از مهمترین پارامترها در «توسعه ای شدن» یک بانک است. در عین حال بانک مسکن به عنوان یک بانک تخصصی که اهرم کارآمد و چند منظوره برای تامین مالی بخش مسکن و ساختمان در کشور محسوب می شود، در شرایط کنونی التهابات بازار نقش مهمی می تواند در تامین مالی این بخش ایفا کند اما لازمه ایفای این نقش، افزایش سرمایه بانک به صورت نقدی است.
تاثیر بانک مسکن در تامین مالی به عنوان بانک تخصصی به میزانی است که وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی تدوین سیاست های حمایتی برای بخش مسکن اخیرا با ارائه راهکارهای انتظام بخشی به بازار مسکن در فضای ملتهب کنونی، «تغییر ماموریت بانک مسکن از بانک تخصصی به بانک توسعه ای – تخصصی» را به عنوان یکی از الزامات تعادل بخشی به بازار مسکن در شرایط اقتصادی و سیاسی جاری کشور خواستار شده است.
در همین زمینه محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم افزایش سرمایه بانک های تخصصی، گفت: به دلیل اینکه منابع مالی حاصل از فروش املاک و اموال مازاد بانکی باید به حساب خزانه واریز شود بانک ها دیگر انگیزه ای برای فروش املاک و اموال مازاد ندارند در این راستا باید اجازه داد منابع مذکور به موضوع افزایش سرمایه بانک ها اختصاص داده شود و این موضوع می تواند راهکاری برای افزایش سرمایه بانک های توسعه ای باشد.
رئیس کل سابق بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه برای رفع مشکل افزایش سرمایه بانک‌ها دولت باید اجازه دهد سود بانک ها به موضوع افزایش سرمایه اختصاص یابد، اظهار داشت: افزایش سرمایه بانک های تخصصی باید در دستور کار قرار گیرد تا توان فعالیت تخصصی آن ها افزایش یابد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره عوامل موثر در التهاب بازار مسکن، می گوید: در اصل تقاضایی که در حوزه مسکن بالا رفته مربوط به قشر متوسط جامعه است و این قشر اکنون به علت کمبود واحدهای مسکونی با مشکل تامین مسکن مواجه شده است.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با اشاره به رشد اجاره بها به عنوان عامل تاثیر پذیر از افزایش قیمت مسکن گفت: با توجه به اینکه سطح تورم افزایش پیدا کرده است تا زمانی که هرینه کالاها و مصالح رشد کند قیمت مسکن نیز افزایش می یابد.
وی ادامه داد: به همین منوال قطعاً افزایش قیمت مسکن بر روی اجاره‌ها هم تأثیر می‌گذارد چرا که اجاره نیز درصدی از قیمت ملک خواهد بود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درباره میزان تاثیر اتفاقات بین المللی حاکم بر اقتصاد بر قیمت مسکن، گفت: ما نباید برجام را به همه چیز گره بزنیم. برجام اگر قرار است تاثیرگذار باشد باید این تاثیر بیشتر بر روی کالاهای خارجی و وارداتی اثر بخش باشد.
به گزارش هیبنا، بانک مسکن برای آنکه مطابق تجربه های جهانی در حوزه تعادل بخشی به بازار مسکن، بتواند نبض دوره های تجاری در این بازار -سیکل های رکود و رونق- را کنترل کند و از بروز شوک های قیمتی در معاملات آپارتمان در شهرهای مختلف، جلوگیری کند، به منابع اعتباری قابل توجه برای شارژ به موقع دو سمت عرضه و تقاضا نیاز دارد. در دوره های رکود، لازم است دو سمت عرضه و تقاضا به صورت هدفمند، با سیاست های اعتباری -پرداخت هدفمند تسهیلات- تحریک شوند و در زمان های رونق نیز باید گروه های خاص و نوعی از ساخت و سازها، از حمایت بیشتر برخوردار شوند. شرط تحقق این اقدام مطابق نظر کارشناسان، مسولان دولتی و همچنین نمایندگان مجلس، افزایش سرمایه بانک مسکن به شکل نقدی است تا توان تسهیلات دهی در این بانک، افزایش یابد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000