یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با هیبنا پاسخ داد

بازار مسکن حباب دارد یا به تورم انتظاری دچار است؟

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۵/۰۳
یک کارشناس اقتصادی تاکید کرد که افزایش قیمت ناگهانی در بازارهای مالی ممکن است به دلایل مختلف از جمله انتظارات باشد که حتما نشان دهنده وجود حباب در بازارهای مالی نیست.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در ماه های اخیر صحبت هایی در خصوص وجود حباب در بازارهای مالی به خصوص در بازار مسکن مطرح شده است. علی ابراهیم نژاد کارشناس امور مالی و دانش آموخته دانشگاه بوستون آمریکا در گفت و گو با هیبنا، در خصوص این موضوع که چطور می توان تشخیص داد حبابی در بازار وجود دارد، توضیح داد: مجموعه ای از روش های آماری است که بحث مفصلی است و البته این روش ها خالی از ایراد نیستند و طبعا اجماعی هم روی آنها وجود ندارد. بنابراین، این رویکرد فضای کارشناسی کشور که هرجا افزایش قیمت ناگهانی اتفاق می افتد تعبیر به حباب می شود، درست نیست. او افزود: افزایش قیمت ناگهانی ممکن است به دلایل مختلف از جمله تغییر ناگهانی در انتظارات مردم از وضعیت آتی اقتصاد رخ دهد و این لزوما به معنای غیرمنطقی بودن یا هیجانی بودن رفتار آنها و یا وجود حباب نیست.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد:‌ اگر مفهومی تر به قضیه نگاه کنیم برای تشخیص حباب باید در ابتدا یک نقطه مرجعی پیدا کرد که بتوان ادعا کرد قیمت ها از آن فاصله گرفته اند و در نتیجه حباب ایجاد شده است. این نقطه مرجع، ممکن است ارزش ذاتی یک دارایی باشد. به عبارت دیگر، زمانی که قیمت‌ها از ارزش ذاتی فاصله قابل توجهی گرفته و معامله‌گران یک دارایی را نه به دلیل ارزش ذاتی آن بلکه به امید فروش به یک سرمایه گذاری دیگر خریداری می کنند می توان گفت در یک دارایی حباب وجود دارد. او در خصوص شناسایی حباب در بازار سرمایه توضیح داد: با روش های مختلف ارزشگذاری، تخمینی از ارزش ذاتی یک سهم بدست می آید، بعد استدلال می کنیم که قیمت های اسمی تا چه حد از ارزش ذاتی فاصله گرفته و حباب ایجاد شده است.

ابراهیم نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا می توان از قیمت های تعادلی بازار ارز برای تشخیص میزان حباب در بازار مسکن استفاده کنیم توضیح داد: اگر بازار مسکن را در نظر بگیریم و بدانیم که بازار ارز و بازار مسکن ارتباط سهلی باهم ندارند و به راحتی قابل تبدیل به یکدیگر نیستند، نمی توانیم از اطلاعات بازار ارز برای تشخیص حباب در بازار مسکن استفاده کنیم. او افزود: اگر دلار 6500 تومان است و فرض کنیم با استفاده از قیمت هر مترمربع زمین، یک قیمت تلویحی 7 هزار تومانی برای ارز محاسبه کنیم، نمی توان گفت که در بازار مسکن 500 تومان حباب قیمتی وجود دارد، زیرا این دو بازار بدون اصطکاک به یکدیگر متصل نیستند.

ابراهیم نژاد در خصوص دلیل توجیه پذیری مداخله سیاستگذار در بازارهایی که حباب وجود دارد، توضیح داد: اگر سیاست گذار فکر می کند که حباب در بازاری، تبعاتی برای اقتصاد کشور دارد و بر دیگر بخش های اقتصاد اثر منفی دارد، مداخله ممکن است توجیه پذیر باشد. به عنوان مثال، اگر در بازار مالی، ایجاد حباب باعث عدم ثبات در اقتصاد شود ممکن است دخالت سیاست گذار را برای از بین بردن حباب توجیه کند. اما باید تاکید کرد که در ابتدا سیاست گذار باید ماموریت خود را مشخص کند و مطمئن شود حبابی که ایجاد شده اثر معناداری روی سایر بخش های اقتصادی دارد. او افزود: فرض کنید اگر در یک شهر کوچک کشور قیمت مسکن حباب داشته باشد، آیا بانک مرکزی یا وزارت راه و شهرسازی منطقی است سیاست‌هایی اتخاذ کنند که تبعات زیادی برای کل اقتصاد ایران دارد؟این کارشناس اقتصادی تاکید که باید سیاست های تنظیم بازار به شکل کارشناسی صورت گیرد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000