پایگاه خبری بانک مسکن از معاملات امروز بازارهای مالی گزارش می دهد

اثر بسته ارزی در بازارها

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۷/۰۵/۱۵
بررسی ها نشان می دهد که بسته ارزی بانک مرکزی موجب کاهش نوسان قیمتی در بازار ارز و سکه و اثر کنترلی آن در بازار مسکن شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، سرانجام بسته ارزی بانک مرکزی رونمایی شد. بسته جدید ارزی 5 محور اساسی دارد. محور نخست، محدود کردن ارز دولتی به کالاهای ضروری و دارو است، که این موضوع به دلیل حمایت از قدرت خرید مصرف کننده در نظر گرفته شده است. محور دوم، تعمیق بازار دوم ارزی با ورود ارز پتروشیمی ها و سایر صادرکننده های غیرنفتی است، این موضوع نیز باعث می شود که قیمت واقعی و تعادلی بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا شکل گیرد و از سطح قیمت های غیرواقعی کاسته شود. محور سوم، بازگشت فعالیت صرافی ها برای عرضه و تقاضا در سطح خرد است، در نتیجه این موضوع نیز باعث کمرنگ شدن معاملات ارزی در کوچه های فرعی بازار شده و تقاضا کنندگان نیز برای دریافت ارز با مشکل روبرو نخواهند شد. محور چهارم حذف سهمیه ارزی دولتی برای سفرهای خارجی بود که بر این اساس مسافران باید نیاز خود را بر اساس نرخ بازار تهیه کنند. محور پنجم این بسته نیز امکان افتتاح حساب ارزی توسط بانک مرکزی برای افراد حقیقی و حقوقی است، که در این شرایط بانک مرکزی راسا برای مشتریان با عاملیت بانک ها حساب افتتاح خواهد کرد و تضمین قابل توجهی برای پرداخت اصل و فرع سود خواهد داشت.

اثرات این بسته جدید در بازار ارز و سکه امروز قابل تامل بود، پیش از اعلام بسته ارزی در روز یکشنبه قیمت های ارز و سکه در بازار شروع به کاهش کرد. روز یکشنبه، نرخ دلار در سطح 10 هزار و 100 تومان قرار داشت، اما تقاضایی برای خرید دلار مشاهده نمی شد. در این شرایط با توجه به احتمال تایید بسته ارزی و افزایش عمق بازار دوم، قیمت ها شروع به کاهش کرد و نرخ دلار به سطح 9 هزار و 600 تومان کاهش یافت، هر چند که در میانه روز اندکی به سطح دلار افزوده شد، اما همچنان قیمت دلار در سطح زیر 10 هزار تومان قرار داشت. پس از تشریح مفاد بسته ارزی توسط رییس کل بانک مرکزی، دلالان تلاش های شبانه خود را برای فروش دلارها آغاز کردند. همچنین در این خصوص زمزمه بازگشت دلارهای متکایی (ارزهای خانگی) نیز به گوش می رسید، زیرا افرادی که حدود هزار یا دو هزار دلار داشتند، به عنوان فروشنده وارد بازار خواهند شد. پیش بینی می شود که در روزهای آتی نیز از سطح قیمت دلار کاسته شود و نرخ دلار کاهش یابد. آخرین بررسی ها نشان می دهد که در ابتدای روز دوشنبه (امروز) قیمت دلار در سطح کمتر از 10 هزار تومان قرار داشت و اولین معامله دلاری 10 هزارتایی، در سطح کمتر از 10 هزار تومان معامله شد.از نگاه کارشناسان قیمت تعادلی بازار در صورت عرضه مناسب بسیار پایین تر از نرخ کنونی است.

همزمان با کاهش نرخ دلار، از سطح نرخ سکه نیز کاسته شده است. در روز یک شنبه روند نرخ سکه نیز کاهشی شد و تا انتهای معاملات گذشته بهای آن تا 3 میلیون و 650 هزار تومان کاهش یافت. از نگاه کارشناسان، یکی از دلایل کاهش نرخ سکه انتشار خبر آغاز به کار صرافی ها در بازار بود. آغاز به کار صرافی ها عملا باعث خواهد شد که بخشی از تقاضا از بازار سکه خارج شود. رییس کل بانک مرکزی نیز یکی از دلایل افزایش قیمت سکه را نبود امکان خرید و فروش دلار عنوان کرد که تقاضاها را وارد بازار سکه کرده بود. در روز دوشنبه قیمتی که برای سکه در معاملات عنوان شد، کمتر از 3 میلیون و 690 هزار تومان بود و احتمال دارد در روزهای آتی نیز از بهای آن کاسته شود.

همزمان با کاهش نرخ دلار و سکه، خبرهایی مبنی بر افت قیمت در بازار مسکن و ساختمان نیز به گوش می رسد. برخی از فعالان معتقدند که نوسانات قیمت دلار، سایر بازارهای موازی مانند مسکن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. از سوی دیگر، اگر نوسانات دلاری کاهش یابد، می تواند بخشی از منابع ریالی برای سرمایه گذاری در بازار مسکن به کار گرفته شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000