گزارش میدانی خبرنگار هیبنا نشان می دهد

کاهش تب قیمتی بازار ارز و طلا

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۷/۰۵/۱۷
بررسی های میدانی از اولین روز بازار ارز و سکه حاکی از کاهش قابل توجه قیمت ها در این دو بازار و افزایش فروشنده های سکه است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در اولین روز اجرایی شدن بسته ارزی بانک مرکزی، قیمت سکه با کاهش 350 هزار تومانی نسبت به روز قبل از آن، به سطح 3 میلیون و 60 تومان در انتهای معاملات روز سه شنبه رسید. کاهش قیمت سکه باعث شد که بسیاری از دارندگان سکه تمام بهار آزادی راهی بازارها شوند، تا برای جلوگیری از افت سود خود یا ضرر احتمالی، سکه ها را عرضه کنند. بررسی های میدانی نشان می دهد در روزی که بازار با تعداد زیادی از فروشندگان سکه، روبرو بود، در نقطه مقابل هیچ اثری از خریداران وجود نداشت و حتی به دلیل افت قابل توجه قیمت، برخی از فعالان رسمی بازار نیز خرید سکه را متوقف کرده بودند. در این خصوص کاهشی شدن بهای سکه، باعث شد که سکه های پیش فروش نیز روانه بازار شود و قیمت سکه را شدیدا کاهش داد. یکی از فعالان بازار سکه در گفت و گو با خبرنگار هیبنا گفت: برخی از دارندگان سکه، به دلیل این که خبر باز شدن خرید و فروش دلار را شنیدند، اعتقاد دارند که با این حرکت، حباب سکه تخلیه خواهد شد و فشار قیمتی از روی سکه برداشته می شود. این در حالی است که در هفته های گذشته، با ممنوع اعلام شدن خرید و فروش دلار، فشار قابل توجهی برای تهیه سکه وجود داشت. این فعال اقتصادی تاکید کرد که هنوز قیمت سکه با سطح تعادلی تفاوت دارد و احتمال کاهش نرخ در روزهای آتی نیز وجود دارد.
خانه تکانی صرافی ها برای بازگشت
بررسی های میدانی حاکی از آن است که به رغم این که معاملات سکه با هیجان روبرو بود، اما عملا هنوز صرافی ها برای خرید و فروش دلار اسکناسی آمادگی نداشتند. در حالی که در روز سه شنبه بسیاری از مردم برای خرید ارز به بازار مراجعه کردند، صرافی ها اعلام کردند که هنوز دستورالعملی برای خرید و فروش ارز برای آن ها ارسال نشده است. در نتیجه تعداد متقاضیان خرید ارز نسبت به روزهای قبل افزایش یافته بود، اما به نظر می رسد که دست خالی بازار را ترک کردند. البته بانک مرکزی در بعد از ظهر سه شنبه دستورالعمل خرید و فروش ارز در صرافی ها را ابلاغ کرد. در این دستورالعمل مواردی که برای مصارف خدماتی نیاز به تهیه ارز دارد، مشخص و اعلام شد که هر یک از این مصارف نیاز به چه مدارکی دارد. با این حال به نظر می رسید هنوز ابهاماتی برای خرید و فروش برای صرافان در این دستورالعمل وجود دارد. با وجود این که هنوز خرید و فروش اسکناس در بازار مشاهده نمی شود، اما برخی از تحولات در بازار قابل ردیابی بود. روز سه شنبه بسیاری از صرافان تابلو «خرید و فروش ارز نداریم» را برداشتند و تابلوهای برقی صرافی ها را روشن کردند. اگر چه نرخی در این تابلوها اعلام نشده بود. به نظر می رسد که در دو روز آینده، متقاضیان تهیه اسکناس نظیر مسافران خارج کشور و افرادی که برای فعالیت خود نیاز به ارز دارند، بیشتر خواهند شد. بنابراین نیاز است که فعالیت صرافان تسهیل شود و ابهامات برطرف شود.
آزاد شدن فعالیت صرافی ها قیمت دلار در معاملات غیررسمی را تا سطح 9 هزار و 450 تومان کاهش داد. همچنین بانک مرکزی نیز در خبری رسمی، نرخ های بازار دوم را ابلاغ کرد. بر اساس این گزارش، در بازار دوم 100 هزار دلار آمریکا با قیمت 8 هزار و 950 تومان، معامله شد. همچنین 30 میلیون درهم امارات با قیمت 2200 تومان و یک میلیون یورو با قیمت 9330 تومان میان خریداران و فروشندگان بازار رد و بدل شد. به گزارش بانک مرکزی از 23 عرضه صورت گرفته، 7 مورد عرضه توسط پتروشیمی ها صورت گرفته است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000