رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد

سیاست ارزی مهمترین اولویت بانک مرکزی

رییس کل بانک مرکزی در بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی سیاست ارزی را اولویت نخست بانک مرکزی معرفی کرد و بر ضرورت اصلاح نظام بانکی و کنترل رشد نقدینگی تاکید کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی صبح امروز در محل همایش های صدا و سیما، آغاز شد. در روز نخست این همایش همتی رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این گونه همایش ها باید به سمت کاربردی شدن حرکت کند، گفت: باید از کارشناسان نظرسنجی شود که آیا ادامه ی این همایش ها با شیوه ی کنونی برای اقتصاد کشور مفید خواهد بود یا خیر.

وی در خصوص بانکداری بدون ربا با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران جزو نخستین کشورهایی بوده است که به حذف ربا متعهد شده توضیح داد، باید با ارتقای قوانین اسلامی سطح بالاتری از بانکداری اسلامی را اجرایی کنیم.

همتی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری برنامه های اصلی بانک مرکزی را ساماندهی بازار ارز کنترل نرخ تورم ، اصلاح ناترازی بانک ها و کنترل رشد نقدینگی معرفی کرد.

رییس کل بانک مرکزی، با توجه به اعمال محدودیت های دولت آمریکا برای انتقال دارایی نفتی مهمترین برنامه ی بانک مرکزی را جلوگیری از اتلاف ارزی دانست و گفت: ذخایر ارزی، ناموس بانک مرکزی است و بانک مرکزی باید با اتخاذ تدابیری از این ذخایر ارزی محافظت کند.

همتی وجود بازار ثانویه را در ثبات بخشی نرخ ارز یک ضرورت دانست و گفت: در حال حاضر سود 97 درصد مبادلات حواله ای در بازار ثانویه صورت می گیرد و مابقی در بازار اسکناسی مبادله می شود. همتی نکته ی مهم دیگر را بحث بانک ها و از بین بردن ناترازی آن در اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: منشا اصلی نقدینگی و رشد قابل توجه شبه پول مشکلات موجود در بانک هاست. وی افزود: باید برای اصلاح ساختار از بانک ها کمک گرفت در غیر این صورت مشکلات نقدینگی در سال های آتی نیز تداوم خواهد یافت.

همتی با تاکید بر اینکه باید از ابزارهای جدید اسلامی در سیاست های پولی استفاده کنیم، تاکید کرد: درب بانک مرکزی به روی همه ی کارشناسان باز است و بانک مرکزی برای بهره گیری از ابزار نوین بانکداری از نظرات کارشناسان و خبرگان استفاده خواهد کرد.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص نرخ سود بانکی، تاکید کرد: بانک مرکزی به هیچ وجه مجوز افزایش نرخ سود بانکی را نداده است و این موضوعات گمانه زنی های برخی از افراد است که تمایل به افزایش نرخ سود بانکی دارند. وی افزود: این احتمال وجود دارد که سپرده های دو یا سه ساله احیا شود و این سپرده ها جایگزینی برای خرید دارایی های فیزیکی شود.

گفتنی است بانک مسکن از حامیان اصلی برگزاری بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی می باشد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000