بانک مرکزی مفاد بخشنامه تمدید یک ماهه سپرده ها را تشریح کرد

تمدید سپرده ها بیش از یک ماه مجاز نیست

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۷/۰۶/۱۹
بانک مرکزی با توجه به ابهامات بخشنامه تمدید یک ماهه سپرده های سرمایه گذاری مدت دار، ضوابط این بخشنامه را برای بانک ها و موسسات اعتباری تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مرکزی در جهت رفع ابهام از بخشنامه «امکان تمدید یک ماهه قرارداد سپرده های سرمایه گذاری مدت دار» در تاریخ 29 مرداد ماه سال جاری و با توجه به پرسش ها و برداشت متفاوت شبکه بانکی از این بخشنامه، توضیحاتی را ارایه کرده است. پس از ابلاغ این بخشنامه ابهامات زیادی برای تمدید سپرده ها ایجاد شد و برخی این بخشنامه را مجوز افزایش نرخ سود بانکی تلقی کردند، در حالی که عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی نیز پیش تر توضیح داد که بانک مرکزی با این بخشنامه مجوز افزایش نرخ سود بانکی را اعطا نکرده است. حال با توجه به ابهامات موجود، بانک مرکزی در چند بند موضوع بخشنامه تمدید یک ماهه سپرده ها را توضیح داده است.

نخست این که، همانطور که پیش تر نیز بانک مرکزی اعلام کرده است، سیاست های این نهاد در خصوص نرخ سود سپرده های بانکی متناسب با شرایط و اقتضائات روز در دست تدوین بوده و به زودی به شبکه بانکی ابلاغ می شود. در روز های گذشته، رییس کل بانک مرکزی نیز نشستی با صاحب نظران اقتصادی برگزار کرده بود که در این نشست نیز پیشنهاداتی در خصوص نرخ سود سپرده های بانکی و تسهیلات ارایه شده بود. بنابراین در این بند اعلام شده که سیاست جدید بانک مرکزی برای تعیین نرخ سود در روزهای آتی ابلاغ خواهد شد.

بر اساس بند دوم، تمدید یک ماهه قراردادهای سپرده گذاری تنها منحصر به قراردادهای سرمایه گذاری یک ساله ای است که در سال گذشته در بازه زمانی 2 شهریور سال 1396 تا 11 شهریور 1396 منعقد شده است. این قراردادها با همان شرایط قرارداد قبلی و صرفا حداکثر تا مدت یک ماه دیگر قابل تمدید است. بنابراین تمدید این قراردادهای سپرده گذاری برای مدتی بیش از یک ماه از سوی بانک مرکزی مجاز نخواهد بود. در سال گذشته، پیش از اجرایی شدن بخشنامه بانک مرکزی در خصوص سقف نرخ سود یک ساله، فرصت یک هفته ای به بانک ها و مشتریان برای تمدید سپرده های قبلی اعطا شد و حال با این تصمیم بانک مرکزی مهلت این سپرده ها را برای یک ماه دیگر تمدید کرده است.

نکته مهم دیگری که بانک مرکزی در این بخشنامه به آن اشاره کرده است این است که افتتاح سپرده سرمایه گذاری جدید با رعایت نرخ سود علی الحساب مصوب شورای پول و اعتبار ابلاغی بخشنامه 5 شهریور سال گذشته است که در این بخشنامه حداکثر نرخ سود به میزان 15 درصد تعیین شده بود. به بیان دیگر، برای افتتاح سپرده سرمایه گذاری جدید باید موازین قبلی رعایت شود و امکان اعطای نرخ سود بالاتر وجود ندارد.

در بخش پایانی این بخشنامه نیز تاکید شده که نرخ سود سپرده های بانکی باید بر اساس شرایط و اصول اقتصادی تعیین شود. در این راستا بانک مرکزی تاکید کرده که بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی باید در تعیین و اعلام نرخ سود علی الحساب سپرده های مذکور با تحلیلی جامع و برآورد شرایط اقتصادی، نرخ سود سپرده های سرمایه گذاری پایان دوره را پیش بینی کرده و سپس درصدی از آن را به عنوان نرخ سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری تعیین کنند، از این لحاظ نرخ سود علی الحساب باید همراه کمتر از نرخ سود قطعی پایان دوره باشد. در مجموع بانک مرکزی با اعلام این توضیحات تاکید دارد که هر گونه تصمیمی در خصوص تعیین نرخ سود سپرده ها باید با هماهنگی سیاستگذار پولی صورت گیرد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000