عضو کمیسیون عمران مجلس:

دریافت مالیات از خانه‌های خالی می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۷/۱۰
افتخاری با اشاره به برنامه دولت برای اخذ مالیات از خانه های خالی گفت: این طرح می تواند تأثیر قابل قبولی در کاهش بخش اعظمی از قیمت مسکن داشته باشد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، محمدمهدی افتخاری،عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی برای ارایه طرح های مالیاتی در بازار مسکن، گفت: در چند ماه اخیر شاهد افزایش چشمگیر قیمت مسکن در تهران و کلان شهرها بوده ایم، از این رو بسیار ضروری است که وزارت راه تمهید ویژه ای را در عرصه مدیریت بازار مسکن صورت دهد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ارایه معافیت های مالیاتی مسکن برای خرید و فروش خانه های کوچک را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در سمت مقابل، باید از احتکار و سوداگری در بازار مسکن مالیات دریافت شود که این اقدام می تواند تأثیر قابل قبولی در کاهش بخش اعظمی از قیمت بازار مسکن داشته باشد.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی اعمال تخفیفات مالیاتی در بخش های مصرفی مسکن بسیار راه گشا خواهد بود، زیرا قیمت مسکن در تهران افزایش چشمگیری داشته و خانواده ها عملا توان خرید خانه را ندارند، بنابر این باید از ابزارهای مختلف برای تسهیل در خرید و فروش این حوزه استفاده کرد.
افتخاری با اشاره به افزایش بیش از 70 درصدی قیمت مسکن بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تصریح کرد: در این عرصه برای مدیریت بازار مسکن اقدام قابل توجهی صورت نگرفته، در حالی که به نظر می رسد تمرکز دولت بر اجرای طرح های تامین مسکن کم درآمدها از جمله مسکن اجتماعی یا مسکن مهر و تقویت این استراتژی می توانست از تلاطمات بازار مسکن در کلانشهرها بکاهد.
این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ما امروز شاهد بازار پرحباب در زمینه مسکن هستیم و چالش‌هایی در این زمینه مشاهده می‌کنیم. آنچه که امروز در همه بخش‌ها دیده می‌شود کاهش اعتماد مردم به آینده اقتصادی است. اگر این اعتماد بازگردانده شود همه مسائل بر روی ریل خود قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه گفت: ما امروز مشاهده می کنیم هر فردی به دلخواه خود و به دور از نظارت قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و در بازار نوسان ایجاد می‌کند، در بازار آشفته مسکن مستاجرین آسیب می‌بینند.
افتخاری افزود: دریافت مالیات از خانه های خالی می‌تواند قیمت‌های اجاره بها را کنترل کند، اما به شرطی که دوام و جدیت لازم را داشته باشد. معمولا در کشور ما چندین قانون به تصویب می‌رسد اما دوامی ندارد. اجرا شدن این قانون همراه با نظارت از مراجع قانونی یقینا تاثیر بسزایی در مهار قیمت‌ها دارد.
این نماینده مردم در مجلس در ادامه اظهار کرد: قانون مالیات بر خانه های خالی باید به طور مدیریت شده اجرایی شود و طوری نباشد که از یک فرد که تنها منبع درآمدش اجاره بها است مالیات گرفته شود و از افرادی که چندین خانه خالی دارند مالیاتی گرفته نشود. اگر مدیریت و نظارت جدی در این قانون وجود داشته باشد فضایی ایجاد می‌شود که در آن بین موجر و مستاجر اعتماد شکل می‌گیرد. مالیات یک راه‌حل قانونی برای کنترل بازار است به گونه ای که با دریافت مالیات از همه خانه های خالی که بیش از یکسال از بلااستفاده بودن آنها گذشته، به شکل خودکار حجم عرضه واحد مسکونی در بازار فروش و بخصوص اجاره مسکن افزایش پیدا خواهد کرد.
این نماینده مردم مجلس تصریح کرد: دستگاه‌های دولتی باید بر همه بخش‌ها اشرافیت داشته باشند اما خود مردم نیز باید فضا را درک کنند. البته مردم همیشه پای کار ایستاده‌اند و امروز می‌طلبد که دستگاه‌های نظارتی وظیفه خود را در کنترل قیمت‌ها ایفا کنند.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، متوسط قیمت مسکن در کل شهرهای کشور بدون احتساب تهران در بهار امسال حدود 19 درصد افزایش پیدا کرد. در شهر تهران نیز میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تابستان نسبت به تابستان سال گذشته بیش از 60 درصد افزایش پیدا کرده است.
متوسط اجاره بها نیز در تهران بیش از 15 تا 20 درصد نسبت به سال گذشته همین موقع رشد کرده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000