امضای تفاهم نامه برنامه تولید و اشتغال در حوزه بازآفرینی شهری پایدار

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۷/۰۷/۲۸
جلسه امضای تفاهم‌نامه برنامه تولید و اشتغال در حوزه بازآفرینی شهری پایدار در سال ۱۳۹۷، بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، تفاهم نامه برنامه تولید و اشتغال در حوزه بازآفرینی شهری پایدار با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهور،رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن و هوشنگ عشایری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بین سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت راه و شهرسازی با هدف تامین منابع مالی برنامه بازآفرینی شهری به امضا رسید.

محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، در مراسم امضای این تفاهم نامه، گفت: یکی از برنامه‌های دولت، نوسازی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی بافت های فرسوده با هدف رونق تولید و اشتغال است.

وی در زمینه رونق تولید و اشتغال زایی در حوزه بازآفرینی شهری پایدار، اظهار داشت: در شرایطی که اقتصاد ملی با تهدید و تحریم مواجه است، همه انتظار دارند از ظرفیت کشور برای کم اثر کردن یا خنثی کردن اثر تحریم استفاده کنیم که امضای این تفاهم نامه با همین هدف صورت می گیرد و می تواند نمادی از استفاده از ظرفیت کشور برای بی اثر کردن تحریم باشد.

رییس سازمان برنامه و بودجه در ادامه افزود: با امضای این تفاهم نامه، بیش از ۱۰۰ هزار واحدمسکونی در بافت های فرسوده نوسازی خواهد شد که یک برنامه ۱۰۰ هزار واحد دیگری نیز مدنظر است که می توان با استفاده از ظرفیت تبصره ۱۸ آن را عملیاتی کرد.

نوبخت گفت: همچنین دو برنامه نوسازی ۵۰ هزار واحدی دیگر در روستاها و شهرها مورد نظر است.

وی ادامه داد: ۳ هزار میلیارد تومان بودجه در یک ردیف مجوز گرفتیم .همچنین اجازه استفاده از ۲۰ درصد از اعتبارات عمرانی که معادل ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است نیز اخذ شده است. علاوه برآن ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز از منابع بانکها استفاده می شود. معادل ریالی یک میلیارد دلار نیز از شوای اقتصاد برای ایمنی بخشی به تولید و بافت فرسوده مجوز گرفتیم.

وی ادامه داد: همچنین می توانیم ۵ هزار میلیارد تومان دیگر از ظرفیت تبصره ۱۴ استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار هیبنا، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهور نیز در این مراسم، با اشاره به اینکه نوسازی بافت های فرسوده منجر به رونق تولید و اشتغال می‌شود، گفت: تغییر قیمت‌ها در قرارداد مشارکت پیمانکاران لحاظ خواهد شد.

وی افزود: در شهر تهران ۴۰ درصد جمعیت در بافت فرسوده زندگی می کنند که خیلی تکان دهنده است البته در گذشته کارهایی شده اما اینکه رییس جمهور گفتند زمین های دولتی باید در اختیار این طرح قرار داده شود و رقم های خوبی در بودجه در نظر گرفته شداقدام خوبی است.

وی با بیان اینکه تبصره ۱۸ می تواند چشمه اشتغال زا برای کشور باشد، گفت: اصل محوری در اجرای این طرح، محله محور و مشارکت محور بودن است.

نهاوندیان ادامه داد: هدف ما از اصلاح بافت فرسوده این نیست که یک گوشه ای در بافت فرسوده که مشکلات ساختاری دارد ساختمانی درست شود و بقیه محله به حال خود وانهاده شود بلکه ما، هم محله محور و هم مشارکت محور بودن را مدنظر داریم.

وی اظهار داشت: ساکنین، توسعه گران و بخش خصوصی و دولت باید در این طرح نقش فعال داشته باشند.

نهاوندیان گفت: مطالعات در تمام کشور صورت گرفته و بانک اطلاعاتی خوبی داریم و بخش خصوصی استقبال کرده البته باید تمام تغییر قیمت ها لحاظ شده و به پیمانکاران اطمینان داده شود.

معاون رییس جمهور تاکید کرد: با توجه به اینکه در مهرماه این جلسه تشکیل شده باید با سرعت بیشتری برای اجرای آن گام برداریم.

وزیر راه و شهرسازی نیز با حضور در این مراسم ضمن تاکید بر اینکه کیفیت نازل زندگی شهری و بدمسکنی در ایران چاره‌ای جز بازآفرینی شهری ندارد، گفت: بی‌گمان ساخت مسکن در بیابان در قالب مسکن مهر مشکلی را حل نمی‌کند بلکه بحث بازآفرینی شهری راهکار اصلی رفع مشکلات آینده ایران است.

وی ادامه داد: قطعا تخریب محله و پاک کردن صورت مساله مشکلی را حل نمی‌کند بلکه توان افزایی اجتماعی، مشارکت مردم، افزایش توان مالی و فنی ساکنان و بازگشت به تمدن ایران‌ شهری و هویت ایرانی در شهرهاست که راه‌حل اصلی رفع مشکلات است.

60080010/20/2018 10:01:04 AMhttps://www.hibna.ir/media/Image/2018/10/201810107272741336_Thum.jpg


زنجیره خبر


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000