اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی تشریح کرد

مکانیزم شناسایی اتباع خارجی در روادید الکترونیکی

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۷/۰۸/۱۹
اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی، در سه بند چارچوب شناسایی اتباع خارجی و ارایه خدمات بانکی را مشخص کرده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص روادید الکترونیکی (بدون برچسب) و نحوه شناسایی اتباع خارجی دارای این گونه روادید و بر اساس استعلام مأخوذه از وزارت امور خارجه، مواردی را اعلام کرده است.

در بند نخست عنوان شده است در حال حاضر، برای اتباع کشورهای آمریکا، انگلیس، کانادا، افغانستان، پاکستان، اردن، کلمبیا، بنگلادش و سومالی طبق روال سابق برچسب روادید صادر و در گذرنامه آنان درج شده لیکن جهت اتباع سایر کشورها روادید الکترونیکی صادر می‌ شود.

در بند دوم این بخشنامه، در خصوص مکانیزم ارایه خدمات بانکی و درج اطلاعات توضیح داده شده: متقاضیان دریافت‌کننده روادید الکترونیکی (بدون برچسب)، فرم چاپ شده یک برگ (A4) حاوی مشخصات روادید صادره را دریافت می کنند. بدیهی است این فرم به جایگزینی روادید، ملاک عمل واحدهای اجرایی بانک در ارایه خدمات بانکی مطابق با ضوابط ذیربط است. در این حالت، ورود و خروج متقاضیان به/ از کشور توسط پلیس به صورت الکترونیکی ثبت شده، در گذرنامه آنها درج نمی شود.

همچنین بند سوم این بخشنامه در خصوص راستی آزمایی اطلاعات متقاضیان تاکید کرده که واحدهای اجرایی بانک در صورت ضرورت با مراجعه به سایت Evisa.mfa.ir در قسمت تعیین وضعیت درخواستcheck application status»» با وارد کردن کد رهگیری و یا شماره گذرنامه، تاریخ تولد و نشانی پست الکترونیکی، می‌توانند روادید الکترونیکی متقاضیان را راستی‌آزمایی کنند.

طرح روادید الکترونیک کامل یعنی بدون برچسب ورود و خروج، طرحی است که در برخی کشورهای دیگر در جریان است. وزارت امور خارجه نیز با توجه به مصوبه هیات وزیران و حمایت وزیر امور خارجه درباره صدور روادید الکترونیکی با بالاترین استانداردها اقدام به اجرای این طرح کرد. اکنون تقریبا در ۱۱۰ نقطه از جمله در فرودگاه های بین المللی داخل کشور و همچنین نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور روادید الکترونیک صادر می شود.

در سال های گذشته سامانه های آنلاین تقاضای ویزا در کشورهای مختلف و به منظور صرفه جویی در زمان و هزینه و همچنین پیشگیری از ازدحام متقاضیان ویزا در سفارت خانه ها، شروع به کار کرد که این سیستم نیز اکنون در ایران فعال شد که با استفاده از آن متقاضیان ویزا می توانند به سهولت مراحل ثبت نام و بارگذاری مدارک مورد نیاز را انجام دهند و حال اگر نیاز به حضور در سفارت خانه برای مصاحبه یا تحویل اصل پاسپورت بود، مراجعه صورت می گیرد. لازم به ذکر است که این سیستم برای ورود به ایران فعال است و اتباع خارجی با توجه به هدف سفر خود، برای دریافت ویزای ایران به سامانه ویزای الکترونیک ایران که توسط وزارت امور خارجه راه اندازی شده است، مراجعه می کنند. درخواست‌های ثبت شده در این سامانه به ‌صورت الکترونیکی از طریق اینترنت برای قسمت کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ارسال می شود. کارشناس مرتبط اطلاعات مربوطه را مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز تقاضای مصاحبه حضوری را خواهد داد. بعد از آن و بر اساس اطلاعات موجود در خصوص امکان ارایه ویزا تصمیم‌ گیری می شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000