پایگاه خبری بانک مسکن گزارش می دهد؛

لزوم افزایش سرمایه بانک ها

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۷/۰۹/۱۱
نمایندگان مجلس در خانه ملت با پیش بینی افزایش سرمایه بانک‌ها در قانون، بر لزوم بهبود کیفیت سرمایه بانک ها تاکید دارند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، نمایندگان مردم در خانه ملت در فروردین ماه 95 ، به دولت اجازه دادند وجوه حاصل از واگذاری باقی‌ مانده سهام دولت در بانک ها و بیمه‌های مشمول واگذاری را با لحاظ شرایطی، به افزایش سرمایه بانک های دولتی اختصاص دهد.
بر اساس، بند د تبصره 2 بودجه 95، در راستای اجرای تبصره (2) ماده (16) قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور به دولت اجازه داده شد تا وجوه حاصل از واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در بانک ها و بیمه‌های مشمول واگذاری را که به تصویب وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌رسد، به افزایش سرمایه بانک های دولتی اختصاص دهد.
در همین زمینه حمید فولادگر رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی درباره موضوع افزایش سرمایه بانک ها، گفت: در قانون رفع موانع تولید نحوه افزایش سرمایه بانک ها تشریح شده و باید مواد قانونی به صورت صحیح اجرا شوند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: بر اساس قانون رفع موانع تولید، بانک ها از محل فروش اموال و املاک مازاد موظف به افزایش سرمایه شده اند؛ البته بانک های دولتی می توانستند از محل منابع دولتی و بانک های خصوصی به وسیله سهامداران نیز سرمایه خود را ارتقاء دهند.
وی، با بیان اینکه بانک های خصوصی و دولتی منعی برای افزایش سرمایه ندارند، ادامه داد: قانون مربوط به افزایش سرمایه ی بانک ها یک مدت اجرا نشد؛ اما بر اساس قانون، بانک ها مکلف به افزایش سرمایه شده اند و وزارت اقتصاد در حال پیگیری انجام این مهم است.
فولادگر افزود: بانک ها در صورت عدم اجرای مواد قانونی مربوط به افزایش سرمایه، ملزم به پرداخت 3درصد مالیات بیشتر می شوند همچنین اعضای هیأت مدیره بانک نمی توانند در بانک دیگری به عنوان عضو هیأت مدیره انتخاب شوند.
وی ادامه داد: بخشی از اموال و املاک مازاد بانک ها به فروش رفته و باید در ادامه این موضوع به صورت جدی انجام شود.
رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، افزود: بانک ها عنوان می کنند به دلیل رکود اقتصادی در فروش اموال و املاک مازاد خود عملکرد مناسبی نداشته اند در هر صورت باید قیمت ها منطقی شود تا با افزایش سرمایه بانک شرایط برای ارایه تسهیلات به بخش تولید فراهم شود.
به گزارش هیبنا، همچنین سید ابوالفضل موسوی بیوکی نایب رییس کمیسیون عمران مجلس، از موافقت کمیته مسکن کمیسیون متبوعش با افزایش سرمایه بانک مسکن در راستای تولید واحدهای مسکونی برای اقشار کم درآمد خبر داد و گفت: در جلسه ویژه ای که در کمیته مسکن کمیسیون عمران برگزار شد، راهکارهای افزایش تولید مسکن اقشار کم درآمد جامعه با حضور نماینده بانک های مختلف کشور مورد بررسی قرار گرفت.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه طبق قانون ساماندهی مسکن وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به تامین زمین برای تولید مسکن اقدام کند، افزود: تامین مالی ساخت مسکن یکی از مهم ترین اولویت هایی است که برای تولید بیشتر واحدهای مسکونی نیاز است.
موسوی بیوکی با تاکید بر اینکه سیستم تامین منابع مالی برای تولید مسکن به ویژه توجه به مسکن کم درآمدها از جمله مسکن اجتماعی، استیجاری و اجاره به شرط تملیک باید مشخص شود، تصریح کرد: تشکیل صندوق زمین و ساختمان وارایه اوراق رهن ثانویه از جمله ابزارهای تامین این نوع واحدهای مسکونی بوده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه این ابزارهای مالی و همچنین افزایش سرمایه بانک مسکن و تقویت این بانک به عنوان بانک تخصصی تولید مسکن می تواند در مسیر ساخت و ساز برای اقشار کم درآمد جامعه موثر باشد، گفت: پیگیری تامین سرمایه بانک مسکن لازم است زیرا بدون این مهم ساخت و ساز در کشور رونق نمی گیرد.
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مباحث مرتبط با بیمه ساختمان نیز از دیگر مواردی بود که در این جلسه مورد رسیدگی واقع شد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000