نشست فعالان بخش مسکن و ساختمان در اردبیل

بانک مسکن آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری با فعالان بخش مسکن و ساختمان اعلام می دارد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، نشست تخصصی فعالان بخش مسکن و ساختمان با حضور معاونت باز آفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان ،مدیر کل بنیاد مسکن استان ، ریاست سازمان نظام مهندسی ، اعضاء انجمن صنفی انبوه سازان استان وتعدادی از انبوه سازان به میزبانی بانک مسکن استان اردبیل برگزار شد.

در ابتدای این همایش ابوالفضل کوهی فرد مدیر شعب اردبیل ضمن ارایه آمار و ارقام تسهیلات اعطایی و عملکرد بانک مسکن در طرح مهر و نیز درسایر بخش ها گفت: در طرح مهر 62000واحد تسهیلات ساخت مسکن پرداخت شده است که تاکنون 59000 واحد تبدیل به فروش اقساطی شده است و 3000واحد باقی مانده است که جهت تعیین تکلیف آنها نیز تمهیدات لازم انجام شده و در دست اقدام می باشد.

مدیر شعب اردبیل در ادامه گفت: از سال94 تا کنون از نظر تسهیلات دهی در بخش مسکن رتبه اول را دربین مدیریت های هم درجه کسب کرده ایم و نیز در استان اردبیل 33% تسهیلات استانی در بین بانک های دولتی و نیمه دولتی توسط بانک مسکن پرداخت شده است که باز در بین بانک های استان رتبه اول را کسب نموده ایم.

وی گفت: در استان اردبیل براساس سرشماری سال95 تعداد377000 خانواربوده که در مقابل آن 346000 واحد مسکونی وجود دارد و در حدود31000 کمبود مسکن و حدود 60000 واحد نیاز به بهسازی و نوسازی دارند که این عوامل باعث شده تا چنین نشست و جلساتی بصورت فصلی برگزار و مشکلات و موانع موجود مرتفع شود.

مدیر شعب اردبیل از انبوه سازان خواست تا بامتمرکز نمودن منابع خود در بانک مسکن ، بانک را در پرداخت تسهیلات بیشتر و انجام بهتر رسالت اجتماعی که همان خانه دار شدن مردم است یاری رسانند.

در ادامه مهندس عسگر صداقتی رییس انجمن صنفی انبوه سازان استان اردبیل از توجه بانک مسکن برای تشکیل جلسه و استماع مسائل و مشکلات انبوه سازان و دست اندرکاران صنعت مسکن و ساختمان تشکر و قدردانی کرد و گفت: در حال حاضر تعداد اعضای کانون اعم از حقیقی و حقوقی حدود 200 نفر بوده و باتوجه به اینکه هر انبوه ساز بطور متوسط سالانه50 میلیارد ریال گردش مالی دارد اگر بصورت صحیح مدیریت و هدایت شود بر اقتصاد استان اثر قابل توجهی می گذارد .

وی گفت: مسکن به عنوان لوکوموتیو پیش ران اقتصادی مطرح می باشد و زمانی که بخش مسکن فعال شود حدود 400 شغل بصورت مستقیم ویا غیر مستقیم فعال می شود. وی افزود: در سال های اخیر تمرکز مسوولین راه و شهرسازی و بانک مسکن بر بافت فرسوده شهری می باشد که کار بسیار پسندیده ای بود و البته ضعف هایی هم در این زمینه مشهود می باشد که باعث شده بعلت عدم برنامه ریزی های صحیح ، پیشرفت مناسبی نداشته باشد.

رییس انجمن صنفی انبوه سازان گفت: مقرر شده بود در برنامه 5 ساله توسعه سالانه 10% مساحت بافت فرسوده احیا شوند تا در 10سال آینده به نتیجه برسد ولی متاسفانه طبق آخرین آماردر5 سال گذشته حدود 9 الی 10 درصد بافت فرسوده احیا شده است که نیاز می باشد تا بافت فرسوده باز تعریف شود. چرا که برخی مکان ها جزء بافت فرسوده نمی باشند و از لحاظ معبر و خیابان کشی با تعاریف بافت فرسوده مطابقت ندارند ولی از نظر عمر ساختمان بالای 30سال تعیین شده و همچنین استحکام کافی نیز ندارند و لازم است تاجزء بافت فرسوده قرار گرفته و برای تشویق انبوه سازان جهت سوق دادن به این گونه مناطق باید مشوقی وجود داشته باشد.

مهندس عسگر صداقتی با تجلیل از حمایت بانک مسکن به ویژه در استان اردبیل در خصوص تخفیف یک در صد سود به سازندگان با فن آوری نوین سخن به میان آورد و گفت اشکال کار در تعریف فناوری نوین است و بهتر است بجای استفاده از بحث فناوری نوین بسوی صنعتی سازی قدم برداریم البته صنعتی سازی واقعی.

وی گفت: طرح مهر بهترین فرصت برای صنعتی سازی در کشور بود که این اتفاق نیفتاد و فرصت از دست رفت و در مدت اجرای طرح نام صنعتی سازی و نیمه صنعتی سازی با مبلغ تسهیلات شناخته می شد. همیشه در حل مشکلات از عواقب اقدامات انجام یافته غافل بوده ایم به طور مثال درسال77 در طرح اسکان 77 برای دیوارها از آجر فشاری و برای پنجره ها از آلومنیوم استفاده شد که در حال حاضر با بحران انرژی مواجه شده ایم بهتر است اتاق فکری باشد تا در خصوص صنعتی سازی تحقیقات لازم انجام گیرد. ولی متاسفانه در حال حاضر عملا هیچ گونه ساختمانی صنعتی ساخته نمیشود.

مهندس صداقتی در ادامه گفت: برای جلوگیری از افزایش مسکن خالی باید مطالعات لازم انجام گیرد و پیشنهاد می شود تا بانک مسکن لسیت دارندگان حساب صندوق مسکن را به انجمن صنفی انبوه سازان تحویل دهد و مشخص شود چه نوع ساختمانی با چه متراژی و در کجا ساخته و به متقاضیان مسکن عرضه می شود.

در ادامه جلسه دکتر فرید صالحی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل ضمن تقدیر از تلاش مجموعه بانک مسکن استان در قسمتی از سخنان خود در خصوص تعامل با بانک مسکن گفت: با توجه به مزایا و خدماتی که بانک مسکن می تواند ارایه دهد بهتر است با عنایت به تاثیر بخش مسکن در رونق اقتصادی ، مهندسین و انبوه سازان منابع مالی خود را نزد بانک مسکن نگهداری نمایند در همین راستا است که سازمان نظام مهندسی مشتری بانک بوده و در حال تجمیع مابقی حسابهای خود در بانک مسکن میباشد و رایزنی های لازم با رییس خزانه معین استان برای انتقال قسمتی از منابع سازمان جهت متمرکز شدن در بانک مسکن انجام گرفته است تا با تزریق این منابع بانک نیز بتواند تسهیلات بیشتری ارایه نماید.

در ادامه جلسه آقای اکبر صفاری در خصوص مزایای رقابتی و تسهیلات قابل ارایه گفت: هدف مدیران ارشد بانک اینست تا نیاز سنجی تسهیلات قابل پرداخت به انبوه سازان صورت گیرد و خواسته شان از انبوه سازان شامل تعاملات دو طرفه بانک و انبوه ساز،افزایش مراودات مالی و انتخاب بانک مسکن به عنوان مرجع گردش حساب های بانکی است.

معاون مدیر شعب در ادامه از طرح ساماندهی و مرتفع نمودن مسائل و مشکلات پیش آمده بین سازنده و مالکین در ساخت و ساز اشاره کرد و گفت : بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی در امر مسکن تلاش دارد تا انبوه سازان را مرجع اصلی ساخت و ساز بشناسد و اگر شخص ثالثی بخواهد در زمین ملکی خود خانه ای بسازد پسندیده است به طرف انبوه ساز سوق داده شود. . ایشان با اشاره به تنوع خدمات قابل ارایه بانک مسکن توضیحات لازم را در خصوص صندوق سرمایه گذاری زمین و مسکن ،تسهیلات ساخت مسکن به صورت مجتمع سازی از محل اعتبار منابع بدون سپرده بانک ، ساخت مسکن بصورت مجتمع سازی در بافت های فرسوده، ساخت مسکن بصورت مجتمع سازی از محل تسهیلات تکلیفی ، صندوق مسکن یکم انبوه سازی، طرح تضمین فروش اقساطی مسکن، حساب امانی ویژه پیش فروش ساختمان و سرمایه در گردش توضیح داده و از انبوه سازان خواست تا نسبت به تمرکز حساب خود در بانک مسکن اقدام نمایند.

در انتهای جلسه مهندس یونس غفرانی عضو هیات مدیره کانون صنفی انبوه سازان ضمن تجلیل از عملکرد بانک مسکن به نمایندگی از انبوه سازان مسائل و مشکلات مربوط به انبوه سازان ازجمله قیمت بالای زمین و مصالح، عدم فروش واحدهای احداثی در دوران رکود، دوره تقسیط پایین و داشتن تسهیلات معوق یا چک برگشتی خریداران واحد ها و مشکلات وابسته به آن ومبلغ کم تسهیلات قابل تقسیط و ... را مطرح نمودند که مدیر و معاون مدیر شعب استان نسبت به تشریح و تبیین سیاست بانک و راهکارها در این خصوص توضیحاتی ارایه نمودند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000