برنامه‌ریزی برای توسعه سامانه معاینه فنی خودروهای سنگین

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ناواکو از برنامه‌ریزی برای توسعه سامانه متمرکز و یکپارچه معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین در آینده خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بیش از شش ماه از اتصال مراکز معاینه فنی کشور به سامانه یکپارچه و متمرکز معاینه فنی طراحی شده توسط شرکت فناوری اطلاعات ناواکو می‌گذرد و مراحل تکمیلی طراحی و بهره‌برداری از این سامانه طی شده است.

شرکت فناوری اطلاعات ناواکو یکی از شرکت‌های متعلق به بانک مسکن بوده و علاوه بر اینکه در حوزه پشتیبانی از خدمات حوزه پرداخت الکترونیک و فناوری اطلاعات بانک مسکن فعالیت می‌کند، در برخی از زمینه‌های کاری مرتبط با تخصص خود در وزارت راه و شهرسازی نیز با این دستگاه همکاری دارد که از آن جمله می‌توان به ایجاد سیستم پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی (ETC) و طراحی سامانه یکپارجه و متمرکز برای مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین اشاره کرد.
از آنجا که ناواکو در رتبه‌بندی و احراز صلاحیت شرکت‌های انفورماتیکی، دارای رتبه یک در 12 زمینه از جمله تولید و پشتیبانی نرم افزارهای سفارش مشتری‌، شبکه داده‌های رایانه‌ای و مخابراتی؛ مشاوره و نظارت بر اجرای طرح‌های انفورماتیک، تولید و ارائه دستگاه های جانبی و خدمات پشتیبانی و نیز امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات از شورای عالی انفورماتیک کشور است، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور تصمیم به استفاده از ظرفیت این شرکت برای «برخط کردن اطلاعات معاینه فنی خودروهای سنگین» استفاده کرد.
با بهره‌برداری از این سامانه از اوایل سال جاری و غیرفعال شدن سامانه غیر برخط قبلی در مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین، اکنون تمام فرایند پذیرش خودروها، انجام آزمون‌های معاینه فنی و در نهایت صدور گواهی معاینه فنی یا رد خودرو به صورت مکانیزه قابل نظارت است؛ ضمن اینکه با توجه به اتصال مراکز معاینه فنی مجاز خودروهای سنگین به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا)، استعلام معاینه فنی خودروها به صورت بر خط ممکن است.
بنابر اعلام حمید بنائیان، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ناواکو، فاز بهره‌برداری از این سامانه با اتمام اتصال سامانه به سایر سامانه‌های لازم و نیز در دسترس قرار گرفتن داشبوردها و گزارش‌های مورد نیاز به کاربران، تکمیل شده و از ماه جاری (بهمن 97) وارد فاز پشتیبانی خواهد شد.
بنائیان در گفت‌وگو با هیبنا به چند مزیت برجسته سامانه یکپارچه معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین اشاره کرد و گفت: از مزایای برجسته این سامانه می توان به امکان ایجاد آزمون‌های متفاوت برای گروه های متنوع خودرویی اشاره کرد، به عنوان مثال می‌توان آزمون‌های متفاوتی برای خودروها بر اساس سال ساخت، نوع سوخت و یا شرایط آب وهوایی خاص در هر منطقه در مراکز مختلف تعریف کرد. همچنین امکان توسعه سریع تجهیزات در مراکز و اتصال تجهیزات به سامانه مذکور وجود دارد.
وی با بیان اینکه با توجه به اتصال تجهیزات معاینه فنی مراکز به این سامانه، خدمات ارائه شده در جریان توسعه آتی سامانه مذکور ارتقاء خواهد یافت، خاطرنشان کرد: افزایش امنیت نتایج تولید شده، تحلیل نتایج آزمون‌ها بر اساس ویژگی‌های خودروهای متفاوت و استفاده از دستگاه های جانبی همچون تلفن همراه و تبلت برای عکس‌برداری مکمل از بخش‌های مختلف خودرو به عنوان توسعه های آتی در این سامانه در برنامه قرار گرفته است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000