بانک مرکزی با انتشار یک گزارش تشریح کرد

تحولات بازار مسکن در ابتدای زمستان ۹۷

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۷/۱۱/۰۶
متوسط قیمت خرید و فروش آپارتمان مسکونی طی ماه نخست زمستان سال جاری به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته معادل ۹۰.۸ درصد و نسبت به آذرماه امسال معادل ۲.۵ درصد افزایش داشته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، بررسی های بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران طی دی ماه سال جاری نشان می دهد: در ماه نخست فصل پایانی امسال، حجم معاملات آپارتمان های مسکونی در شهر تهران به 6 هزار و 700 واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 1.4 درصد و 64.6 درصد کاهش را نشان می دهد.

بررسی وضعیت معاملاتی مناطق مختلف شهر تهران طی ماه گذشته حاکی از آن است: از میان مناطق 22گانه شهر تهران، منطقه پنج با سهم 12.4 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق 4 و 10 به ترتیب با سهم های 9.5 و 7.7 درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. در مجموع 71.3 درصد از کل معاملات انجام شده در شهر تهران در دی ماه سال جاری مربوط به 10 منطقه شهر شامل 5،4، 10، 2، 15،8،14،1،7و 3 بوده و 12 منطقه باقی مانده، 28.7 درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده اند.
بخش دیگری از این گزارش مربوط به تحولات قیمتی بازار مسکن پایتخت طی دی ماه امسال نشان می دهد: در این ماه بیشترین رشد متوسط قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 9 معادل 109 درصد و کمترین میزان رشد به منطقه 12 معادل 37.6 درصد تعلق دارد. همچنین در میان مناطق مختلف شهر تهران، بیشترین متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 23 میلیون تومان به منطقه یک و کمترین آن با 4 میلیون و 200 هزار تومان به منطقه 18 اختصاص داشته است.
نکته جالب آنکه مطابق با بررسی های انجام شده از سوی بانک مرکزی در خصوص توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع بنا در دی ماه امسال مشخص شده است واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی 5 تا 6 میلیون و همچنین 6 تا 7 میلیون تومان به ازای هر مترمربع هر کدام با سهم یکسان معادل 10 درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات خرید و فروش مسکن تهران را داشته اند. علاوه بر این، دامنه های قیمتی 4 تا 5 میلیون تومان و 7 و تا 8 میلیون تومان نیز هر کدام با سهم یکسان 8.3 درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. به طوری که در این ماه، 58.7 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران یعنی با قیمت کمتر از 9 میلیون و 800 هزار تومان معامله شده اند.
این گزارش همچنین نشان می دهد: 48 درصد از معاملات خرید و فروش ثبت شده در بنگاه های املاک به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از 600 میلیون تومان اختصاص داشته است. از این میان، واحدهای مسکونی با ارزش 150 تا 300 میلیون تومان با اختصاص سهم 17.7 درصد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده را داشته اند.
بانک مرکزی در بخش دیگری از این گزارش به بررسی تحولات بازار اجاره مسکن پرداخته است. بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در دی ماه سال جاری موید رشد به ترتیب 19.9 و 17.1 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است.
تحولات 10 ماهه بازار مسکن پایتخت
گزارش بانک مرکزی از تحولات ده ماه نخست سال جاری نشان می دهد: طی ده ماه ابتدایی سال جاری حجم معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 104 هزار و 600 واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، 30.5 درصد کاهش نشان می دهد. در این مدت متوسط قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران 7 میلیون و 760 هزار تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل 66.9 درصد رشد را نشان می دهد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000