بانک مرکزی تشریح کرد

مشخصات امنیتی ایران چک های جدید

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۷/۱۲/۰۴
بانک مرکزی در یک اطلاعیه ویژگی های ایران چک های جدید ۵۰ هزار تومانی را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، ایران چک های 50 هزار تومانی جدید با تکنولوژی پیچیده تولید می شود تا امکان جعل به کمترین میزان کاهش یابد. ویژگی ظاهری ایران چک های جدید به شکلی است که روی ایران چک، نقش گنبد و گلدسته حرم امام رضا (ع) و نمای پشت آن سقاخانه است که در صحن انقلاب حرم امام هشتم قرار دارد. همچنین در رو و پشت این ایران چک، نماد خورشیدی درج شده که یک پرنده به سوی آن در حال پرواز است. اما این ایران چک ها دارای برخی نکات امنیتی قابل توجهی نیز هستند.

ویژگی نخست طراحی خطی است به شکلی که طراحی کلیه نقش های ایران چک به صورت خطی و با استفاده از نرم افزارهای امنیتی بوده و هر خط حامل اطلاعات مربوط به رنگ خود است، در صورتی که در نمونه های تقلبی خطوط از ترکیب نقاط رنگی تشکیل شد‌ه اند و به راحتی بوسیله ذره بین قابل تشخیص است.
ویژگی دوم طراحی خطی سه بعدی است که طراحی ویژه ای که در آن نقش ها به صورت برجسته به نظر می رسند. ویژگی دیگر طرح مکمل ایران چک های جدید است به شکلی که قسمتی از عدد 50 به طور ناقص در رو و قسمتی دیگر در پشت ایران چک چاپ شده است که این دو قسمت در مقابل نور همدیگر را تکمیل کرده وعدد 50 را به صورت کامل نشان می دهد.
این دسته چک ها از دو شاخص چاپ برجسته و چاپ با مرکب متغیر رنگی برخوردارند، به نوعی که این چاپ به سهولت با انگشتان دست قابل لمس و شناسایی است و همچنین در پشت ایران چک عدد 50 با استفاده از مرکب پیشرفته ای که قابلیت تغییر رنگ دارد، چاپ شده است. در صورت حرکت و تغییر زاویه ایران چک تغییر رنگ عدد 50 از طلایی به سبز به راهی قابل مشاهده و رویت است.
ویژگی دیگر آن ریزنوشته های ایران چک است، نوشته های ریزی که با ابزار بزرگنمایی قابل مشاهده هستند و تنها به وسیله دستگاه های چاپ امنیتی قابل چاپ هستند. علاوه بر این تصویر سه بعدی یک پرنده و عدد 50 به صورت روشن در خمیر کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور قابل رویت است. همچنین دو نوع نخ امنیتی در آن وجود دارد نخ امنیتی پنهان که عبارت I.R.IRAN روی آن درج شده و درون کاغذ قرار گرفته و نخ امنیتی پنجره‌ای که از نوع هولوگرافیکی با ریزنوشته است و به گونه ای درون کاغذ قرار گرفته که قسمتی از آن نمایان و قسمتی دیگر در بطن کاغذ مخفی بوده و با قرار دادن ایران چک از رو در مقابل نور تمام نخ نمایان می شود.
ایران چک جدید با مرکب درخشان چاپ شده به نوعی که در حالت عادی قابل رویت نیست، اما با حرکت و تغییر زاویه ایران چک، تلالو و درخشندگی این مرکب به وضوح نمایان است. از سوی دیگر نوعی مرکب در چاپ افست بخش هایی از طرح به کار رفته که با تابش نور ماورابنفش بازتاب شدیدی داشته و به رنگ طلایی مایل به زرد تغییر می کند.
ویژگی آخر نیز این است که چاپ شماره سریال با استفاده از مرکب قرمز و سبز فلورسنت انجام شده و تحت تابش نور ماورا بنفش به رنگ های طلایی مایل به زرد و سبز رنگ می دهند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000