بررسی هیبنا نشان می دهد

لزوم تداوم صرفه جویی در مصرف آب

بررسی ها نشان می دهد که در سال جاری آبی میزان بارش ها نسبت به میانگین افزایش یافته، اما به عقیده کارشناسان نیاز است که صرفه جویی در مصرف آب ادامه یابد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در ماه های گذشته سطح بارش باران در اکثر استان ها بیشتر از میانگین سال های اخیر بود و این موضوع باعث شد که برخی شایعه ورود به دوره ترسالی را مطرح کنند. یکی از نکاتی که باعث شد شایعه ورود به دوره ترسالی مطرح شود، نقل قول غیر واقعی از پرویز کردوانی بود. تا جایی که کردوانی جغرافی‌دان و فعال حوزه محیط زیست، خبری را که از قول او در فضای مجازی مبنی بر پایان دوره خشکسالی و آغاز یک دوره ترسالی در ایران منتشر شده، تکذیب کرد و گفت: ایران همچنان در شرایط خشکسالی و کم‌آبی قرار دارد و بارش‌های اخیر هم «اتفاقی» رخ داده است.
پرویز کردوانی در خصوص خبری از قول وی که در آن گفته شده «خشکسالی ایران بعد از ۲۰ سال به اتمام رسیده و یک دوره ترسالی ۲۰ تا ۴۰ ساله را در پیش داریم» توضیح داد: من به هیچ وجه چنین چیزی را نگفته‌ام و یک کلمه از این خبر هم متعلق به من نیست.
وی درباره بارش‌هایی که اخیراً در کشور رخ داده است گفت: شرایط جوی ایران به دلیل گرم شدن کره زمین در کنار افزایش بارش در مناطق پرباران و کاهش بارش در مناطق کم‌باران بی‌نظم هم شده است؛ در شرایط بی‌نظمی ممکن است مثلاً در یزد که کم‌باران است ظرف یک ساعت به اندازه دو سال بارش رخ دهد.
کردوانی افزود: این بارش‌هایی که اخیراً در ایران رخ داده هم اتفاقی بوده است و تا زمانی که کره زمین گرم است ما در خشکسالی هستیم و نباید با این بارش‌ها تصور کرد که خشکسالی تمام و آب و هوای ایران مرطوب شده است.
کردوانی در پایان اعلام کرد: امیدی که این بارندگی‌ها ادامه داشته باشد نیست و ایران همچنان در شرایط کم‌آبی و خشکسالی خواهد بود.
از نگاه کارشناسان پدیده خشکسالی، پدیده‌ای خزنده است که در طی سالیان سال به وجود آمده و موضوعی نیست که امروز اتفاق بیافتد و فردا نتایج آن را ببینیم. اینکه ما اکنون با کاهش منابع آب همراه هستیم به دلیل انباشت خشکسالی‌های هواشناسی در ۵۰سال اخیر بوده. به همین دلیل نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که خیلی سریع نسبت به این موضوع واکنش نشان بدهیم. ببینید بهبود وضعیت نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی است که اجرایی شدن آن هم نیاز به اجماع مردم و دولت دارد. به تنهایی نمی‌توان این مشکل را حل کرد. به بیان دیگر به طور کلی پیش‌بینی میزان بارش برای کل کشور در دهه‌های آینده روندی کاهشی است ولی ممکن است در این روند چند سال هم ترسالی داشته باشیم، اما در مجموع تعداد سال‌های خشکسال بیشتر است. شاید اصلا ۲ یا ۳ سال ترسالی پی‌درپی را تجربه کنیم ولی بعد از آن وارد یک دوره چند ساله خشکسالی شویم. بنابراین نمی توان به این بهانه عنوان کرد که وارد دوره ترسالی شده و نیاز به آموزش های صرفه جویی آب در کشور وجود ندارد، بلکه در این شرایط نیز باید آموزش های مصرف صحیح آب تداوم یابد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000