آمارها از رشد اقتصادی منفی خبر می دهند

لزوم اجرای بسته های رونق

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۸/۰۱/۲۶
آمارهای مرکز آمار ایران نشان می دهد که رشد اقتصادی در ۹ ماه نخست سال ۹۷ منفی ۳.۸ درصد قرار دارد، آماری که لزوم اجرای بسته های رونق در بخش های مختلف را تایید می کند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، مرکز آمار ایران آمار رشد اقتصادی در 9 ماه نخست سال 97 را منتشر کرد. این گزارش مقدماتی است و به همین دلیل جزییات بخش ها منتشر نشده و تنها رقم کلی تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی منتشر شده است. بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران رشد اقتصادی 9 ماه نخست سال 97 معادل منفی 3.8 درصد بوده، که البته میزان رشد اقتصادی بدون نفت بالاتر گزارش شده و در سطح منفی 1.9 درصد بوده است. به نظر می رسد که رقم رشد اقتصادی تا پایان سال رقم منفی دیگری را ثبت کند و سطح رشد اقتصادی به محدوده منفی 5 درصد نیز کاهش یابد. رقم کلی تولید ناخالص داخلی نیز در 9 ماه نخست سال 1397 به قیمت ثابت معادل با 541.3 هزر میلیارد تومان بوده است.
یکی از گروه های مهم رشد اقتصادی بخش صنعت است که در 9 ماه نخست سال 97 رشدی معادل منفی 7.9 درصد ثبت کرده است. گروه صنعت متشکل از «معدن»، «استخراج نفت و گاز طبیعی»، «سایر معادن»، «صنعت»، «تامین آب، برق و گاز طبیعی» و «ساختمان» است. آمار بخش ساختمان به تفکیک در سایت مرکز آمار ایران منتشر نشده است و نمی توان روند آن را در پاییز سال 97 منتشر کرد، اما به نظر نمی رسد که این گروه در پاییز سال جاری رقم مثبتی را ثبت کرده باشد. تولید ناخالص داخلی گروه صنعت در پاییز سال 97 در سطح 65.4 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به پاییز سال قبل به میزان 21.5 درصد کاهش یافته است. به نظر می رسد که چند عامل در کاهش رشد بخش صنعت نقش ایفا کرده است، یکی از مهمترین عوامل افت تولید در بخش نفت و تولیدات آن است. به نظر می رسد با توجه به کاهش فروش محصولات نفتی، تولیدات این گروه نیز کاهش یافته است و این روند در گروه صنعت مشخص شده است. اما سایر گروه ها نیز با توجه به نوسانات نرخ ارز و کاهش تقاضا در پاییز سال 1397 با افت تولید روبرو شده اند و اقتصاد کشور در فصل سوم سال گذشته در فاز رکودی قرار داشته است.
مسوولان بانک مسکن در روزهای اخیر از بسته رونق دربخش مسکن خبر دادند که قرار است در چند روز آینده نهایی شود و برای تصویب و عملیاتی شدن به دولت و بانک مرکزی ارایه خواهد شد. عملیاتی شدن این بسته می تواند حداقل در بخش مسکن، تغییر حاصل کند و از تداوم رشد منفی در این گروه مهم بخش صنعت جلوگیری کند. با توجه به این آمار کمک کردن بخش تقاضا می تواند شرایط را برای تولید مساعدتر کند.
علاوه بر گروه صنعت، رشد اقتصادی گروه کشاورزی نیز در 9 ماه نخست سال 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به میزان منفی 2.1 درصد ثبت شده است. این گروه شامل زیربخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل‌داری و ماهیگیری می‌شود. میزان محصول ناخالص داخلی بخش کشاورزی در پاییز سال قبل به حدود 13.7 هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم نسبت به پاییز سال 96 با افت 1.4 درصدی روبرو بوده است. به نظر می رسد که با توجه به بارش های صورت گرفته در سال جاری، میزان تولید ناخالص داخلی کشور در بخش کشاورزی روند افزایشی را طی کند و از فاز رکود خارج شود. تنها بخشی که در سه فصل نخست سال جاری رشد مثبت را ثبت کرده، بخش خدمات بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 0.6 درصد به سطح تولید بخش خدمات افزوده شده است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000