بررسی های آماری از سال آبی نشان می دهد

تجهیز منابع آبی در سال ۹۸

بررسی های آماری نشان می دهد که میزان بارش های یک سال اخیر طی نیم قرن گذشته کم سابقه بوده و باعث تجهیز منابع آبی شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هبینا، بررسی ها حاکی از آن است که بارش های اخیر باعث افزایش منابع آبی و رشد حجم ذخایر سدهای ایران شده که این موضوع می تواند برای سال آبی پیش رو یک رکورد محسوب شود. در این خصوص آمارها نشان می دهد که تا تاریخ 20 فروردین ماه سال جاری میزان ذخایر سدهای کشور به رقم 38.2 میلیارد متر مکعب رسیده است و این رقم نسبت به سال گذشته در این زمان، بیش از 60 درصد افزایش را ثبت کرده است. این رقم افزایش طی یک دهه اخیر در رشد منابع آبی سدها بی سابقه بوده است. از سوی دیگر بر اساس آمارها منابع ورودی به سدها از ابتدای سال آبی نیز به میزان 51.1 میلیارد مترمکعب بوده، که این مقادیر ورودی نیز به سال گذشته در بازه زمانی مشابه بیش از سه برابر شده است. همچنین میزان خروجی سدها از ابتدای سال آبی تا 20 فروردین ماه رقمی معادل با 32.8 میلیارد مترمکعب ثبت شده و مقادیر خروجی نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر رشد کرده است. بر اساس آمارهای منتشر شده، موجودی مخازن کشور به حدود 76 درصد رسیده است. در این شرایط تعداد سدهایی که بیش از 90 درصد پرشدگی دارند، 72 سد و سدهایی که کمتر از 40 درصد پرشدگی دارند 33 سد است. به بیان دیگر به رغم بارش های فراوان در برخی مناطق حدود یک سوم سدهای کشور ذخایر آبی مناسبی ندارند.
بر اساس گفته های مسوولان بررسی ها نشان می دهد که حجم بارندگی ها تا تاریخ 25 فروردین ماه به رقم 290 میلی لیتر رسیده که این رقم نسبت به نیم قرن اخیر در مکان دوم قرار دارد. تنها در سال آبی 1371 بوده که میزان بارندگی 4 میلی متر بیش تر از امسال بود. بررسی ها حاکی از آن است که میزان بارندگی ها نسبت به سال گذشته 2.8 برابر افزایش یافته و این در حالی است که در سال قبل تنها شاهد 104 میلی متر بارندگی در کشور بودیم.علاوه بر این باید تاکید کرد که میزان بارندگی‌ها نسبت به میانگین درازمدت ۴۶ درصد افزایش داشته است، البته باید در نظر داشت که تاثیر این بارندگی ها در آب های سطحی به مراتب بیش تر از آب های زیرزمینی بوده است. کارشناسان در این خصوص معتقدند که در سال آبی 97 و 98 میزان بارندگی‌ها قابل‌توجه بوده به‌طوری‌که در فصل بهار و تابستان با بحران شدید کم‌آبی روبرو نیستیم، اما این امر دلیل بر نادیده گرفتن مصرف بهینه آب نیست همچنان باید آب را درست مصرف کرد. به‌طور میانگین میزان بارندگی در کشورهای اروپایی به بیش از 800 میلی متر در سال می‌رسد، اما بااین‌وجود مصرف سرانه آب در این کشورها بسیار پایین است و به کمتر از 150 لیتر در شبانه‌روز می‌رسد. کمپین «من ایرانم، مرا دریاب» از سوی بانک مسکن ضمن تشریح وضعیت منابع آبی کشور، تاکید دارد که در شرایط کنونی نیز تغییر الگوی مصرف و حفظ ذخایر آبی یک نیاز محسوب می شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000