معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

استفاده حداکثری از ظرفیت طرح‌های جامع و تفصیلی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۱/۳۱
ایجاد همزمان بافت اجتماعی و خدماتی با بافت مسکونی نکته مورد توجه دیگر در اجرای طرح مسکن امید بوده که موجب می‌شود در نهایت محیط مسکونی مناسب و در شأن شهروندان برای مردم ایجاد شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حبیب اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در کارگاه برنامه‌ریزی جهت تهیه نقشه راه و برنامه عملیاتی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور بیان کرد: ورود دولت به این طرح و برنامه‌ریزی برای آن تنها بخشی از اقدامات است که صرفا برای تحرک بخشی به حوزه ساخت و ساز در بخش مسکن اتفاق افتاده است و بدون شک سایر بخش‌ها برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی باید آماده شده و تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.

طاهرخانی با بیان اینکه تلاش داریم با اجرای اینگونه اقدامات نیاز کشور به مسکن حداقل تا ۷۰۰ هزار واحد مسکونی محقق شود گفت: از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده ۲۰۰ هزار واحد متعلق به شهرهای جدید است که تا سال ۱۴۰۰ باید به نتیجه برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت نحوه سازماندهی و تأمین مالی پروژه بیان کرد: در این زمینه پیشنهادهایی داشتیم که می‌تواند در این کارگاه مورد بحث و بررسی قرار گیرد، بدون شک کارگاه مذکور کمک بسیاری به تصمیم‌گیری‌ها داشته و زمینه لازم برای کمک بخشی به سازو کارهای اجرایی برنامه را فراهم خواهد کرد.

وی در این‌باره اضافه کرد: قطعا این اقدام نوعی عرضه گسترده محسوب شده و پس از اجرا آثار اجتماعی و اقتصادی بسیاری بر جای خواهد گذاشت که اگر هم‌اکنون به آن‌ها پرداخته و راهکارهای لازم را اتخاذ کنیم قطعا در سال‌های آتی با مشکلات کمتری روبه رو خواهیم شد. ما پروژه بزرگ مسکن مهر را پشت سر گذاشتیم و نقاط قوت و ضعف آن را ارزیابی کرده‌ایم، اقدامی که در عرضه جدید می‌تواند به ما کمک کند. مجموعه شهرهای جدید نیز در این راستا تلاش کرده اشتباهات مشهودی که در سیاست اجرای مسکن مهر بود را تکرار نکند از این رو تکیه به بخش خصوصی را یکی از محوری‌ترین ابزارهای اجرایی طرح در نظر گرفته‌ایم.

این مقام مسوول همچنین افزود: بخش خصوصی پیش از ورود به پروژه آن را ارزیابی مالی دقیقی می‌کند که به ما کمک می‌کند در این طرح حداقل با موضوعی مانند پروژه‌های فاقد متقاضی دیگر مواجه نشویم.

طاهرخانی با تأکید براینکه برنامه‌ریزی در عرضه طرح جدید به گونه‌ای است که اقشار متوسط جامعه را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد گفت: ما در طرح مسکن مهر با بارگذاری بسیار بالایی روبه رو بودیم به همین دلیل برای ایجاد تنوع اقتصادی و اجتماعی در شهرها در عرضه جدید باید دقت کرده و این نکته را در مجموعه شهرهای جدید رعایت کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به اعتقاد من برنامه مذکور این قابلیت را دارد که بخشی از واحدها را به اقشار اجتماعی ضعیف که تاکنون دستشان از بازار مسکن کوتاه بوده است اختصاص داده و دسترسی آن‌ها را به مسکن تسهیل کنیم، نکته‌ای که سال‌هاست در سیاست مسکن مغفول مانده و حتی مسکن مهر نیز نتوانست به طور کامل آن‌ها را پوشش دهد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با تأکید براینکه سعی کردیم در این برنامه از ظرفیت‌های موجود در طرح‌های جامع و تفصیلی استفاده کرده و اراضی جدیدی را به بافت شهری آن‌ها اضافه نکنیم گفت: بدون شک این اقدام هزینه‌های زیرساختی بسیاری را کاهش داده و سرعت انجام عملیات را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به این نکته که تقدم آماده سازی زمین نسبت به ساخت و ساز واحدهای مسکونی به عنوان یکی از ملاحظات کلان در این برنامه مدنظر شرکت عمران شهرهای جدید است گفت: ایجاد همزمان بافت اجتماعی و خدماتی با بافت مسکونی نکته مورد توجه دیگر ما در اجرای این طرح بوده که موجب می‌شود در نهایت محیط مسکونی مناسب و در شأن شهروندان برای مردم ایجاد شود.

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: مجموعه شهرهای جدید موضوع سودآوری را به هیچ وجه در این برنامه در مرحله اول قرار نداده است به همین دلیل همواره در طول اجرا از طرح های فاخر استقبال کرده و در هیچ مرحله‌ای نگران افزایش هزینه ها و کاهش سود نخواهد بود.

طاهرخانی در پایان با تأکید بر اینکه برگزاری این کارگاه می‌تواند به عنوان چراغ راه شرکت عمران شهرهای جدید در این مسیر به ما کمک کند گفت: این سیاست دولتی و مورد تأکید رییس‌جمهوری است از این رو انتظار می‌رود مجموعه‌های مختلف در به نتیجه رساندن آن با یکدیگر هم‌افزایی داشته و در تحقق آن یکدیگر را یاری کنند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000