نقش موثر عملیات بازار باز در بازار پول

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۸/۰۲/۰۲
قائم مقام بانک مرکزی با تاکید بر این که مقدمات لازم برای بهره گیری عملیات بازار باز فراهم شده است، استفاده از این بازار را در ساماندهی اضافه برداشت و خطوط اعتباری بانک ها موثر دانست.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، اکبر کمیجانی در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بانک، بیمه و بورس با اشاره به هدفگذاری یک بازار مالی کارآمد، عنوان کرد: بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار پولی در جهت تعمیق بازار مالی حرکت می کند و همچنین استاندارد گزارشگری مالی بانک ها در دست اجرا است. این مقام مسوول در خصوص تحولات بازار ارز در سال 97 توضیح داد: در سال گذشته، پس از تلاطمات ارزی، ثبات در بازار ارز در دستور کار قرار گرفت و بازار ارز در ماه های اخیر به یک ثبات نسبی دست پیدا کرده است.

او با توجه به این که گواهی سپرده ریالی در سال 96 باعث افزایش نرخ سود به 20 درصد و جذب سپرده ها شد، تاکید کرد: سررسید این سپرده ها در سال 97 این نگرانی را به وجود آورد که سپرده ها به سمت بازارهای سوداگرایانه، فرار کنند، اما این موضوع کنترل شد و در بهمن 97 نیز انتشار گواهی 20 درصدی توانست به میزان 40 هزار میلیارد تومان منابع را در بازار پول نگه دارد.

او با توجه به راه اندازی عملیات بازار باز در کشور، این موضوع را یک دستاورد مهم تلقی کرد و گفت: دستورالعمل عملیات بازار باز در شورای پول و اعتبار مصوب شده است و مقدمات لازم برای راه اندازی آن نیز فراهم شده است، راه اندازی این بازار باعث می شود که علاوه بر ایجاد امکان خرید و فروش اسناد بین بانک مرکزی و بانک ها، اضافه برداشت ها و خطوط اعتباری بانک ها نیز ساماندهی شود.

حمایت از شرکت های دانش بنیان

همچنین سورنا ستاری در دوازدهمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه با تاکید بر این که شکل ظاهری بانکداری در سال های اخیر تغییر کرده است، گفت: فرآیند ورود بانک ها و بیمه ها به فین تک ها آغاز شده است.

معاون عملی و فناوری رییس جمهور، حضور فین تک در حوزه بیمه را یک کار جدید دانست و گفت: باید زیرساخت های نو در این حوزه به کار گرفته شود و در 4 سال گذشته حدود 6 هزار استارتاپ در کشور شکل گرفته است. او با این که تابلوی دانش بنیان در بورس و فرابورس ایجاد شده تاکید کرد: در حال حاضر صندوق های خطرپذیر در این خصوص فعال شده اند و استارتاپ نیز با سرمایه گذاری خطر پذیر توسعه می یابند.

ستاری با تاکید بر این موضوع که برخی استارتاپ ها در هفته 10 درصد رشد می کنند، گفت: اگر هدفگذاری این است که جوانان در کشور فعالیت کنند، باید بر روی دانش آن ها سرمایه گذاری کرد و از شرکت های دانش بنیان حمایت کنیم.

6008004/22/2019 12:32:16 PMhttps://www.hibna.ir/media/Image/2019/04/201904108977483783_Thum.jpg


زنجیره خبر


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000