یک صاحب نظر اقتصادی تشریح کرد

شکل اثرگذاری سایر بازارها بر بخش مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۲/۰۵
یک صاحب نظر حوزه اقتصاد مسکن معتقد است افزایش حجم معاملات مسکن طی یک ماه پایانی سال گذشته در سال جدید ادامه دار نخواهد بود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، حمید یاری صاحب نظر حوزه اقتصاد مسکن با بیان اینکه شرایط فصلی بر روند تغییرات بازار مسکن تاثیرگذار است، گفت: به طور معمول در ماه پایانی سال به دلیل ارتقا شرایط نقدینگی خانوارها، تقاضا برای خرید و معامله مسکن افزایش می یابد اما با توجه به وضعیت اقتصاد کلان و نااطمینانی شکل گرفته از شرایط بازار بعید به نظر می رسد اقبال شکل گرفته برای ورود به بازار مسکن در پایان سال گذشته در ماه های آتی ادامه پیدا کند.

وی به مولفه های تاثیرگذار بر بازار مسکن اشاره کرد و افزود: نااطمینانی از چشم انداز آینده بر وضعیت بازارهای مختلف از جمله مسکن تاثیرگذار است. چراکه در چنین شرایطی از یک سو سازنده ها امکان تعیین قیمت مناسب با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی را ندارند و از سوی دیگر شرایط سایر بازارها همچون بازار ارز بر روند بخش مسکن تاثیرگذار است.
یاری با تاکید بر آنکه نوسانات نرخ ارز بر بازار مسکن اثرگذار است، گفت: هر چه نوسانات نرخ ارز بیشتر باشد تاثیرگذاری بر سایر متغیرها همچون بازار مسکن بیشتر می شود. البته سطح نوسانات نرخ ارز بر روند تغییر قیمت مسکن موثر است. به طوری که اگر نوسانات شدید نرخ ارز وجود نداشته باشد بازار مسکن نیز با افزایش نجومی قیمت مواجه نخواهد شد و در همین وضعیت بازار شاهد حضور گروهی از متقاضیان مسکن خواهد بود.
به گفته وی در بازار مسکن چهار گروه از متقاضیان با توجه به شرایط مختلف حاضر می شوند.
این صاحب نظر اقتصادی به گروه اول متقاضیان اشاره کرد و گفت: دسته اول سفته بازانی هستند که در وضعیت نبود اطمینان نسبت به چشم انداز آتی در بازار مسکن فعالیت می کنند. دسته دوم، متقاضیان مصرفی در بازار مسکن هستند که آنان نیز به دلیل شرایط بد اقتصادی و نداشتن پس انداز کافی همچون گذشته قادر به خرید نیستند. دسته سوم نیز متقاضیانی هستند که به دنبال تبدیل به احسن کردن ملک خود هستند که با توجه به نبود ملک با ارزش در بازار تعداد زیادی نیستند. اما دسته چهارم سرمایه گذارانی هستند که اگر پولی داشته باشند همچنان متقاضی موثر در بازار هستند. تفاوت گروه اول یعنی سفته بازان و گروه دوم سرمایه گذاران در این است که سفته بازان برای کسب سود به بازار مسکن وارد و به سرعت و بعد از کسب بازده مدنظر قبل از رکود خارج می شوند در حالی که سرمایه گذار ملک را خریداری می کند، اجاره می دهد و معمولا بازه زمانی 5 تا 10 ساله را بری سرمایه گذاری دارد.
وی تاکید کرد از آنجاکه بازار مسکن نسبت به سایر بازارها از جمله طلا و کالاهای اساسی دیگر در سال گذشته رشد کمتری داشته بنابراین افرادی که به قصد سرمایه گذاری وارد بازار شده اند بهتر است همچنان در بازار بمانند و از فروش ملک خود خودداری کنند اما گروهی از متقاضیان که قصد تبدیل به احسن کردن ملک خود را دارند بهتر است ابتدا ملک جدیدی را خریداری و سپس ملک کنونی خود را بفروشند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000