یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با هیبنا تشریح کرد

نقش قیمت مسکن در تحولات بازار ملک

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۲/۰۷
یک کارشناس اقتصاد مسکن نقش تغییرات قیمتی در بازار معاملات مسکن بر سایر بخش های بازار ملک در دوره های رکود و رونق را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

نرگس رزبان، کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا اعلام کرد: مطالعات انجام گرفته در حوزه اقتصاد مسکن نشان می دهد قیمت مسکن یکی از اصلی ترین پارامترها و شاخصه ها در تعیین جهت بازار ملک چه به لحاظ تغییر در رفتار سمت عرضه و چه از نظر نحوه مواجهه سمت تقاضا برای اخذ هر گونه تصمیم ملکی، است.
وی با بیان این که نحوه تغییرات قیمتی در بازار ملک همچنین بر چگونگی تعریف و تدوین سیاست ها و برنامه های بخش مسکن از سوی سیاست گذار حوزه مسکن و مسوولان نظام بانکی نیز موثر است خاطرنشان کرد: روند تحولات قیمت مسکن و سطح نوسانات قیمتی علاوه بر سمت عرضه و تقاضای مسکن، سیاست های بازار مسکن به خصوص سیاست های پولی و بانکی را نیز در ارتباط با تامین مالی مسکن از طریق تسهیلات تحت تاثیر قرار می دهد؛ به عنوان مثال ممکن است در برخی از مقاطع زمانی،صرف نظر از درست بودن یا درست نبودن این دیدگاه، متناسب با شرایط بازار مسکن و به دلیل احتمال جهش قیمت ها در نتیجه تزریق نقدینگی به بازار، افزایش سقف تسهیلات مسکن از دستور کار نظام بانکی خارج شود.
رزبان خاطرنشان کرد: به این ترتیب، یکی از مهمترین شاخص هایی که در بازار مسکن به عنوان نشانه ی رونق یا رکود مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد، قیمت مسکن است که در واقع بر رفتار کلیه فعالان بازار مسکن تاثیرگذار است.بررسی روند قیمت مسکن در سال های گذشته نیز نشان می دهد که روند اخذ پروانه ساختمانی در بازار مسکن شهر تهران و تعداد معاملات انجام شده در این بازار به تغییرات قیمت واکنش نشان می دهد.
وی تاکید کرد: هر چند نقش سایر عوامل درونی و بیرونی اثرگذار بر بازار ملک از جمله تغییر و تحولات سایر بازارها، تورم عمومی، شرایط سیاسی و بین المللی و سایر پارامترهای اثرگذار بر تحولات بازار ملک را نمی توان نادیده گرفت اما تحولات قیمتی بازار مسکن نیز در کنار این عوامل به عامل تعیین کننده در کنش ها و واکنش های فعالان بخش مسکن تبدیل شده است. با این حال همواره مشاهده شده است در سال های رکود معاملات مسکن که عمدتا قیمت اسمی مسکن ثابت بوده و قیمت واقعی در مقایسه با تورم عمومی کاهش داشته است میزان سرمایه گذاری ساختمانی و ساخت و ساز واحدهای مسکونی نیز کاهش یافته است؛ این در حالی است که در دوره های رونق همزمان با آغاز روند رشد قیمت واحدهای مسکونی در معاملات خرید و فروش، انگیزه های سرمایه گذاری ملکی و ساخت واحدهای مسکونی نیز افزایش یافته است؛ روندهای مربوط به صدور پروانه های ساختمانی در سال های گذشته این موضوع را اثبات می کند.
رزبان خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن همه موارد اثرگذار بر بازار مسکن که در شرایط فعلی قابل پیش بینی و انتظار است، به نظر می رسد در سال پیش رو تحت تاثیر عوامل موثر بر بازار ملک سطح قیمت واقعی واحدهای مسکونی نیز کاهشی باشد و کمتر از میزان تورم عمومی رشد کند.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی می توان پیش بینی کرد فعالان بازار مسکن نیز کنش های خود در بازار مسکن را کاهش دهند؛ کاهش تعداد معاملات خرید و فروش مسکن،کاهش میزان سرمایه گذاری در حوزه مسکن،کاهش تعداد پروانه های ساختمانی و ... بخشی از واکنش های بازار ملک به تحولات قیمتی سال گذشته در سال جاری است.
رزبان همچنین تحولات سایر بازارها به خصوص بازار ارز و همچنین شرایط تورمی قابل انتظار برای سال 98 را از دیگر عوامل اثرگذار بر بازار مسکن در ماه های پیش رو عنوان کرد و گفت: انتظار بروز رکود در بازار مسکن تحت تاثیر فاکتورهای ذکر شده از سایر انتظارات برای بازار مسکن سال 98 محتمل تر و پررنگ تر است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000