معاون وزیر اقتصاد با اشاره به عزم جدی دولت برای هوشمند کردن اقتصاد:

اقتصاد هوشمند یک انتخاب نیست، ضرورتی اجتناب ناپذیر است

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۸/۰۲/۰۹
معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، تحقق اقتصاد هوشمند در دنیای امروز را نه یک انتخاب، بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، عباس معمار نژاد طی سخنانی در گفت‌وگو با روزنامه تعادل اظهار داشت: طبق ماده یک قانون تاسیس وزارت اقتصاد، «تنظیم سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور»، «اجرای برنامه سیاست‌های مالی» و «اجرای برنامه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای خارجی»، جزو وظایف وزارت اقتصاد است که عملا سیاست‌های اقتصادی مانند سیاست‌های مالی، درآمدی، پولی و... را شامل می شود.

وی گفت: وزارت اقتصاد به عنوان تنظیم‌کننده و مجری سیاست‌های اقتصادی کشور لاجرم باید در حوزه‌هایی که منجر به نوآوری و ارایه خدمات بهتر در اقتصاد می‌شود فعالیت کند، ضمن اینکه ما برای به‌کارگیری اقتصاد هوشمند یکسری مبنای قانونی از جمله برخی فرامین برنامه ششم توسعه را هم داریم که باید به آن عمل کنیم.

معمارنژاد با بیان اینکه با واکاوی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مباحثی چون «سالم‌سازی اقتصاد، شفاف‌سازی اقتصاد» و «جلوگیری از اقدامات فسادزا در حوزه پولی، مالی، ‌تجاری، ‌ارزی» مطرح می شوند، افزود: از این منظر چون به‌کارگیری فناوری‌های نوین در اقتصاد منجر به ارایه خدمات متنوع‌تر، ‌ارزان‌تر، ‌سریع‌تر و با کیفیت‌ بهتر به مردم می‌شود؛ وزارت اقتصاد به عنوان تنظیم‌کننده سیاست‌های اقتصادی کشور وارد این موضوع شده است و قرار است به موضوع اقتصاد هوشمند ورود کند.

وی توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، از جمله "توسعه سواد دیجیتالی مردم"، "توسعه هویت دیجیتال" و "کاربرد فناوری‌های نوین در حوزه‌های مختلف" و "نظام یکپارچه اطلاعات و داده‌های ملی" را پنج زمینه توسعه‌ای مورد نیاز برای پیاده‌سازی اقتصاد هوشمند دانست.

معمار نژاد افزود: در این پنج زمینه توسعه‌ای، هر دستگاهی وظیفه‌ای دارد به عنوان مثال، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه فناوری‌های نوین و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی؛ آموزش و پرورش، آموزش عالی، مراکز فنی و حرفه‌ای و ... در زمینه سواد دیجیتال، سازمان ثبت‌احوال و ‌سازمان ثبت شرکت‌ها و... در زمینه هویت دیجیتال، وظایفی دارند و در کاربرد فناوری‌های نوین در حوزه‌های مختلف اقتصادی نظیر بانک، بیمه، گمرک، مالیات، خزانه، بورس و ... نیز نقش وزارت اقتصاد مطرح می شود.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، اظهار داشت: این وزارتخانه در حوزه اقتصادی، اقتصاد هوشمند را از دو منظر پیگیری می‌کند؛ ابتدا اینکه به عنوان حاکمیت به دنبال آن هستیم که در کل اقتصاد، خدمات و محصولات متنوع‌، ارزان و با کیفیت در اختیار مردم قرار گیرد. از سوی دیگر این وزارتخانه برای داشتن دستگاه‌های متعددی از جمله بانک، ‌بیمه، ‌گمرک، بورس، ‌خزانه، مالیات و..،.یک ابر وزارتخانه است و برای ارائه خدمات بهتر به مردم، باید فناوری‌های نوین را به‌کار بگیرد.

وی با اشاره به تاکید ‌ دکتر دژپسند بر بحث توسعه اقتصاد هوشمند از ابتدای معرفی وی به مجلس، گفت: اکنون در وزارت اقتصاد هسته اندیشه‌ورزی اقتصاد هوشمند شکل گرفته است. در این هسته که با حضور مجموعه همکاران و مسوولان در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و افرادی از زیر مجموعه وزارت اقتصاد برگزار می شود، بی شک ارتباطی که وزارت اقتصاد به عنوان جزئی از دولت دارد، زمینه را برای گسترش تعاملات فراهم می‌کند.

معمار نژاد با بیان اینکه، ما نتوانستیم از سه انقلاب اختراع "ماشین بخار و راه آهن"، "برق و روش های تولید انبوده" و "کامپیوتر و نیمه رسانه ها" پیش از انقلاب دیجیتالی اجتناب کنیم، یاداور شد: دیر یا زود مجبوریم خودمان را با انقلاب چهارم وفق دهیم و اقتصاد هوشمند را در کشور خود پیاده کنیم. اقتصاد هوشمند هرگز یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت و اجتناب‌ناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه اگر نتوانید اقتصاد را به سمت هوشمندی ببرید، نمی‌توانید در دنیای امروز رقابت کنید گفت: درست است که ما مرزهای جغرافیایی و سیاسی داریم ولی با گسترش اینترنت و با توسعه فناوری‌های نوین عملا مرزهای اقتصادی برداشته می‌شود و اگر ما نتوانیم در داخل کشور خودمان به سمت اقتصاد هوشمند برویم -که نوآوری، ‌تنوع خدمات و محصولات و ارزان‌تر تمام شدن قیمت کالاها و خدمات را به همراه خواهد داشت- در دنیای آینده حرفی برای گفتن در حوزه اقتصاد نداریم.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد با اشاره به اینکه دنیا به سرعت به سمت هوشمند شدن اقتصاد پیش می‌رود و ما هم باید برای رسیدن به آن تلاش می کنیم، گفت: اکنون کشورهایی مانند هند و کانادا برنامه اقتصاد هوشمند را برای خود تهیه کرده اند و اتحادیه اروپا هم برای اینکه بتواند توسعه خود را تداوم بخشد، برنامه اقتصاد هوشمند دارد.

وی با اشاره به ابهاماتی که در طرح مباحث تجارت الکترونیک در سال 1380 تا 1382 برای نخستین ‌بار وجود داشت ولی اکنون مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: پیش رفتن در اقتصاد هوشمند برای اقتصاد ما زود نیست.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد با بیان اینکه تهیه زیر ساخت ها مهم است و نباید ازآنها غافل ماند، گفت: باید بتوانیم زیرساخت‌ها و سواد دیجیتالی مردم را گسترش دهیم. همچنین باید بتوانیم فناوری‌های نوین را به‌کار ببریم و بستری از داده‌های نوین را در کشور فراهم کنیم.

معمارنژاد افزود: اگر وزارت اقتصاد در زیر مجموعه خود یعنی سازمان امور مالیاتی، ‌گمرک، بورس، بانک‌ها، ‌بیمه‌ها و... بتواند خدمات خود را با استفاده از فناوری‌های نوین ارایه کند، بخش عمده‌ای از مردم مجبور خواهند شد به این سمت و سو حرکت کنند.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد با تاکید بر موضوع شفافیت که یکی از برنامه‌های سیاست‌های کلی نظام و از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، اظهار داشت: دولت از ابتدا بر ضرورت شفافیت تاکید کرده است و استفاده از فناوری‌های نوین، خود به خود شفافیت به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: این موضوع امروز مطالبه مردم است و حتی اگر افرادی در مجموعه دستگاه‌های اجرایی تمایلی به شفافیت نداشته باشند، توسط مردم مجبور خواهند شد به این سمت و سو حرکت کنند، ضمن اینکه، باید تاکید کنم که اگر همین حالا قوانین و مقررات کشور بدون کاستی اجرا شود، شفافیت هم رخ خواهد داد.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد ادامه داد: منافع هوشمندسازی اقتصاد گسترده است و اگر افرادی از این جریان کنار بکشند، خودشان ضرر می‌کنند. همچنین شفافیت یک مطالبه عمومی است که منجر به تهیه قانون «انتشار آزاد اطلاعات» شده است و باید همگی تلاش کنند که این قانون اجرا شود و ناظرین در این زمینه نیز خوب کار کنند.

معمارنژاد با بیان اینکه به کارگیری فناوری‌های نوین در بستر شبکه‌ ملی اطلاعات باید در اولویت باشد، افزود: به کارگیری این فناوری‌ هم امنیت بیشتری دارد و هم ارزان‌تر است. همچنین بی شک یکی از موارد اساسی در بکار‌گیری فناوری‌های نوین، امنیت سایبری است که باید مورد توجه فعالان این حوزه و دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: تحریم‌ها ماندگار نیستند پس باید شرایطی را فراهم کنیم تا بتوانیم در آینده با دنیا ارتباط بهتری برقرار کنیم. این درست نیست که بخاطر تحریم از هر اقدام سازنده‌ای برای اقتصاد دست بکشیم تا ببینیم تحریم با اقتصاد ما چه می‌کند؟ کمترین منفعت حرکت به سمت اقتصاد هوشمند این است که اکنون می‌توانیم از آن برای تجارت داخلی استفاده کنیم.

معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد با تاکید بر اینکه نباید بین «انقلاب دیجیتال»، «تحول دیجیتال» و «اقتصاد دیجیتال» خلط مبحث کنیم، گفت: انقلاب دیجیتال در عمل کاربرد کامپیوتر و تلفن همراه و ... است در حالی که تحول دیجیتال، کاربرد فناوری‌های نوین و تحول‌آفرین در سازمان‌ها از جمله بانک‌ها، بیمه‌ها و ... اقتصاد دیجیتال «کاربرد فناوری‌های نوین»، در فرآیندهای کسب و کار و انجام تراکنش‌ها و تعاملات به صورت اینترنتی است. بنابراین نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی، گسترش سواد دیجیتالی مردم و ترویج به‌کارگیری فناوری‌های نوین مهم است و انتظار این است که در این زمینه مشارکت داشته باشند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000