رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

ضرورت تدوین آیین‌نامه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر سیل

این مسئله نشان دهنده عدم آمادگی ما در رویارویی با سیل است که خود عاملی بر ضرورت تدوین آیین‌نامه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر سیل خواهد بود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص اقدامات این مرکز پیرامون سیل اخیر بیان کرد: بدون شک این حادثه طبیعی اتفاق بسیار مهمی به شمار می‌رود که در چند دهه اخیر بی‌سابقه بود، این اتفاق از یک سو باعث تقویت اکوسیستم‌های آبی شد، ولی از سویی دیگر آثار زیانبار بسیاری از خود برجای گذاشت و باعث بروز حدودا ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت در سطح مناطق سیل‌زده شد.

شکرچی‌زاده با اشاره به خسارت حدودا ۱۲۰ هزار واحد مسکونی در مناطق آسیب‌دیده در سیل اخیر بیان کرد: این مسئله نشان دهنده آمادگی نداشتن ما در برابر سیل است که خود عاملی بر ضرورت تدوین آیین‌نامه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر سیل خواهد بود.

وی ادامه داد: طبق گزارش‌های متخصصان هواشناسی، شرایط اقلیمی فعلی در کشور به گونه‌ای است که خطر سیلاب‌ها را بیش از پیش کرده است، هرچند در آیین نامه کنترل ساختمان نکاتی را برای مقاوم سازی در برابر سیل مطرح شده بود ولی شواهد نشان می‌دهد آن‌طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

این مقام مسوول با بیان اینکه سیستم شهرسازی ما در ساخت و ساز، متأسفانه آن طور که باید به بحث سیل توجه نکرده است گفت: نکاتی چون عدم ساخت و ساز در حریم کیفی و کمی رودخانه‌ها، عدم زهکشی و ساخت و ساز در مسیر مسیل‌ها از جمله این موارد است که در آئین‌نامه جدید باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی با اشاره به خسارات بالای زیرساخت‌ها و ابنیه فنی در سیل اخیر بیان کرد: قطعا مفروضات مهندسی باید مجددا مورد بازبینی قرار بگیرد، هرچند که حجم سیل گزارش شده رقم بسیار بالا و غیرقابل پیش‌بینی برای ما بود، ولی با این وجود نباید ما را با این حجم از خسارت روبه رو می‌کرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این مطلب که کارشناسان مرکز از روز اول این حادثه به مناطق سیل‌زده اعزام شده و به جمع‌آوری اطلاعات و بررسی شرایط پرداختند گفت: مجموعه این اطلاعات پس از جمع‌بندی‌های نهایی در مرکز به کمیته‌های بازسازی مانند بنیاد مسکن و کمیته بازسازی وزارت راه و شهرسازی ارایه خواهد شد.

شکرچی‌زاده بیان داشت: به عنوان یک مجموعه تدوین‌گر مقررات استاندارد و پایش‌کننده پروژه‌های مهم عمرانی همواره سعی می‌کنیم اقدامات لازم را به نحو احسن انجام دهیم چراکه این مسئله نیاز اصلی مردم محسوب شده و باید هرچه سریع تر موجب بازسازی راه‌های اصلی دسترسی و پل‌های تخریب شده شود.

این مقام مسوول ارایه داده‌ها و نتایج حاصل از گزارش‌های میدانی مناطق سیل‌زده به دستگاه‌های اجرایی را مهم‌ترین اقدام مرکز تحقیقات در کوتاه مدت دانست و گفت: نگارش دستورالعمل‌های جدید و بازبینی دستورالعمل‌های موجود نیز اقدامی است که باید بدون شک در این حوزه از سوی مرکز در درازمدت انجام پذیرد.

شکرچی‌زاده در ادامه سخنان خود اضافه کرد: درحال حاضر هزاران میلیارد تومان پل، راه، ابنیه، فرودگاه و ... در کشور وجود دارد که قطعا دو درصد از ارزش هرکدام از آن‌ها باید در سال برای حفظشان هزینه شود، از سویی دیگر اگر بخواهیم این پروژه‌ها را مقاوم‌سازی و بهبود کنیم نیز باید بودجه بیش‌تری در اختیار داشته باشیم، مسائلی که در تدوین دستورالعمل‌های جدید باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی در این خصوص تصریح کرد: به عقیده من باید تغییر رویکردی مبنی بر عدم آغاز پروژه‌های جدید و مقاوم‌سازی و بهبود زیرساخت پروژه‌های موجود صورت پذیرد تا دارایی‌های دولتی که امروز در اختیار داریم حفظ شده و سطح بهره‌وری‌ و ایمنی آنها را بالا نگهداریم.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000