یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با هیبنا تشریح کرد

ثبات نسبی در انتظار بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۲/۲۱
یک کارشناس اقتصادی جهت گیری متغیرهای بازار مسکن در سال جدید را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، فخرالدین زاوه کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه روند بازار مسکن در آینده از رفتار و وضعیت عمومی این بخش طی سال های گذشته قابل بررسی است، اظهار کرد: به نظر می رسد بازار مسکن در سال جاری از یک سو با کاهش تقاضا روبرو شود و از سوی دیگر تحت تاثیر این رخداد قیمت ها همسو با تورم عمومی پیش رود.
وی ادامه داد: هر چند با توجه به رشد قیمت های اخیر در بازار مسکن و همچنین ضعف تقاضا، رشد مورد انتظار قیمت ها در بازار مسکن احتمالا کمتر از تورم انتظاری یا رشد برخی دارایی های نقد شونده خواهد بود.
این کارشناس بازار مسکن در توضیح چگونگی روند بازار مسکن به داده های سامانه ثبت املاک و مستغلات کشور اشاره کرد و گفت: داده‌های سامانه ثبت املاک و مستغلات کشور، نشان می‌دهد تعداد معاملات فصلی در تهران از ابتدای سال 1390، به‌ طور تقریبی در حدود 40 هزار واحد بوده است. این رقم در سال 1397 به کم‌تر از 30 هزار واحد در فصل رسیده است، حال آن‌که در سال 1396 در هر فصل به ‌طور متوسط حدود 46 هزار واحد –یعنی بیش از میانگین محاسبه‌ شده- معامله شده است.
وی افزود: سطح قیمت‌ها در معاملات اما گویای داستان دیگری است. سطح اسمی قیمت‌ها از بهار 1392 تا نیمه اول 1396 تقریبا در سطح 4 میلیون تومان در متر مربع ثابت مانده است، بدیهی است با در نظر گرفتن تورم در این سال‌ها می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که ارزش واقعی مسکن در این دوران کاهش یافته است. از نیمه دوم سال 1396 سطح قیمت‌ها در بازار مسکن شروع به افزایش کرد. به رغم کاهش حدود سی درصدی حجم معاملات در سال 1397 نسبت به سال قبل، میانگین قیمت‌ها بیش از 80 درصد (در برخی ماه‌ها بیش از 90 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل) افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه با دو رفتار در بازار مسکن مواجه هستیم، تصریح کرد: در قالب این دو رفتار در بازار مسکن از یک سو کاهش حجم معاملات و از سوی دیگر افزایش قیمت ها رخ داده است. به نظر می رسد کاهش حجم معاملات بیش از هر چیز ریشه در ضعف تقاضا دارد. به‌ویژه در شرایطی که انتظارات تورمی بالا است، می‌توان انتظار داشت متقاضیان مصرفی تمایل داشته باشند در خرید تعجیل کنند، حال آن‌که به‌سختی می‌توان ردی از این رفتار را در داده‌های بازار مسکن یافت.
این کارشناس اقتصاد مسکن ریشه بروز چنین رفتاری از سوی متقاضیان مصرفی را در دو عامل بررسی کرد و گفت: توسعه‌نیافتگی بازار تسهیلات رهنی در ایران و سهم تسهیلات از بهای مسکن از مهم ترین این عوامل هستند. هر چند که اقدام بانک مسکن طی سال های اخیر با راه اندازی صندوق پس انداز مسکن در راستای خانه دار کردن خانه اولی ها اقدامی قابل توجه است. با این حال در این شرایط فعلی، سمت تقاضا از محل کاهش قدرت خرید خریداران مصرفی، ناشی از رشد اندک درآمد و توسعه‌نیافتگی بازار مالی مسکن ضربه می‌خورد. برای این منظور لازم است دست کم سرمایه بانک مسکن افزایش پیدا کند تا توان تسهیلات دهی این بانک نیز بیشتر شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل نوسانات اقتصادی بازارهای موازی نسبت به بازار مسکن جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاران خواهد داشت.
به گفته وی به نظر می رسد بازار مسکن نسبت به سال گذشته در یک وضعیت باثبات همراه با رشد قیمت ها هم راستا با نرخ تورم پیش خواهد رفت.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000