دسترسی ۸۰ درصد جمعیت روستایی به خدمات بانکی

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۸/۰۲/۳۰
وزیر ارتباطات با اشاره به فراهم شدن دسترسی۸۰ درصد جمعیت روستایی به خدمات بانکی افزود: با هدف مقابله با حملات دیجیتال سایبری و حمایت از تداوم خدمات دیجیتال و پایداری شبکه از سپر امنیتی دژفا رونمایی شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از ایبنا، محمد جواد آذری جهرمی از رونمایی سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات در مقابل حملات دیجیتال خبر داد و گفت: با هدف مقابله با حملات دیجیتال سایبری و نیز حمایت از تداوم خدمات دیجیتال و پایداری شبکه از سپر امنیتی دژفا رونمایی شد؛ دژفا ۱۰ پروژه را تحت پوشش قرار داده که برای آنها ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: شرکت های داخلی در تولید تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری برای گسترش شبکه ثابت پهن باند، به خودکفایی ۷۰ درصدی رسیده‌اند. تحریم‌ها توسعه کشور در این بخش را متوقف نخواهند کرد.

وی افزود: هم اکنون با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی، ۷۲۰۰ روستای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شده و طبق برنامه ششم توسعه باید ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی متصل شوند که این عدد به ۷۰ درصد رسیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: با اقدامات انجام شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دسترسی مردم در روستاها به خدمات بانکی افزایش یافته و هم اکنون با افتتاح فاز جدید شبکه ملی اطلاعات ۸۰ درصد جمعیت روستایی به خدمات مالی و بانکی از طریق تلفن همراه و سایر ابزارها دسترسی پیدا کردند که می‌تواند خدمات روزمره زندگی را تسهیل و به کسب و کارها رونق ببخشد.

آذری جهرمی با اشاره به پروژه سرآوا گفت: در خصوص داده‌های دولتی نیز باید گفت از امروز ملی شدند و آزادسازی داده‌های دولتی یک اقدام بسیار مهم است؛ داده‌های دولتی به صورت رایگان به استارت آپ‌ها ارایه خواهد شد چرا که معتقدیم داده‌ها برای دولت نیست بلکه برای تمام مردم ایران است.

وی ادامه داد: در پروژه سروا امکان احراز هویت از طریق اپراتور موبایل با استارت آپ‌ها با رعایت حریم خصوصی و امنیت فراهم شده که نقش مهمی در سالم سازی و جلوگیری از فعالیت دلالان در راستای اصلاح قیمت‌ها دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برنامه‌های وزارت ارتباطات گفت: اقتصاد و اشتغالزایی مسئله مهمی است که برای آن برنامه داریم؛ همچنین امیدواریم بسته نوآفرین در دولت تدوین و تصویب شود و بسته توانمندسازی کسب و کارها به صورت منطقه ای که بیست خردادماه رونمایی می‌شود.

آذری جهرمی در خصوص اهمیت جلوگیری از اختلال در سامانه‌های حیاتی و الکترونیکی تاکید کرد: اختلال در خدمات بانکداری الکترونیک در بستر تلفن‌های همراه باعث ضررهای بسیار زیاد و سنگین به اقتصاد و نظام بانکی می‌شود و در زندگی مردم نیز اختلال ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: وزارت ارتباطات با دژفا به دنبال تامین امنیت شبکه ملی اطلاعات است تا اطلاعات شبکه ملی اطلاعات و امنیت سامانه‌های حاکمیتی مهم از جمله زیرساخت‌های حیاتی انرژی و خدمات بانکی تامین شود.

آذری جهرمی افزود: حملات سایبری در سال گذشته کمتر از یک میلیون حمله بوده اما در دو سال گذشته بالغ بر ۳۰ میلیون حمله را داشتیم که نشان می‌دهد تا توان سایبری کشور ۳۰ برابر تقویت شده است اما همچنان باید توسعه امنیت در دستور کار قرار گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که شکاف دیجیتال میان مناطق شهری و روستایی کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: شکاف دیجیتال و عدالت اجتماعی با ارایه دسترسی و سرویس به مناطق روستایی نصف شد و با توسعه روستایی عدد متوسط سرانه ماهانه مصرف به ۲.۹ گیگابایت به صورت ماهانه رسیده است.

وی تاکید کرد: توسعه زیرساخت‌های فضای مجازی برعهده وزارت ارتباطات است و سایر دستگاه‌ها باید در حوزه محتوا اقدامات لازم را انجام دهند. آذری جهرمی با بیان این که وزارت ارتباطات مسوول پرداخت الکترونیک نیست، گفت : هنگامی که خدمات پرداخت الکترونیک در کشور شکل می‌گیرد، وزارت ارتباطات مسوول نیست و مسوولیت همچنان با بانک مرکزی است اما باید تعامل داشته باشیم تا این حوزه توسعه پیدا کند.

وزیر ارتباطات در خصوص اهمیت ارتباطات داخلی تاکید کرد: کیفیت ارتباطات داخلی ۸۰ برابر ارتباطات خارجی است و میزان استفاده مردم از اینترنت نصف شده است؛ وزارت ارتباطات ۱۸۲ بررسی و آزمایش در خصوص توان شبکه ارتباطی کشور با قطع اینترنت انجام داد و نتیجه تمام بررسی‌ها موفقیت آمیز بود که به معنای کارکرد بدون اختلال شبکه ارتباطی کشور در صورت قطع اینترنت است. در حوزه شبکه ملی اطلاعات صرفا نباید انتقاد و سیاه نمایی کرد؛ باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرد و تعامل داشت تا اهداف و چشم اندازها محقق شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000