سه مقام مسوول در حوزه عرضه مسکن به هیبنا اعلام کردند

برنامه ملی دولت برای تعادل بخشی بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۲/۳۱
دولت با مجموعه ای از طرح ها علاوه بر تعادل بخشی بازار مسکن، توامان احیا و بازآفرینی مناطق ناکارآمد شهری را در دستور کار دارد تا هدفگذاری برنامه ششم برای نوسازی و تحول شهری سالانه ۲۷۰ محله در شهرها محقق شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بر اساس قانون برنامه ششم توسعه وزارت راه و شهرسازی مکلف به بازآفرینی 270 محله در هر سال است که طی 10 سال 2700 محله با این هدفگذاری احیا خواهند شد. بخش مهمی از این برنامه به ساخت مسکن در بخش میانی و فرسوده شهرها اختصاص دارد.

نخستین مجموعه از واحدهای ساخته شده در بافت های ناکارآمدی شهری به ساخت مجتمع 324 واحدی مسکن امید در منطقه 18 تهران در جنوب غرب پایتخت اختصاص دارد که هفته آخر فروردین با حضور رییس جمهور و شهرداری تهران افتتاح شد.
به گفته مسعود تارانتاش مشاور مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، اگرچه شهرداری در ساخت این مجموعه مشارکت داشته اما تسهیلات لازم را دولت و وزارت راه و شهرسازی جهت ساخت مسکن امید در تهران اختصاص داده است.
وی یادآور شد: ساخت واحدهای مسکونی در بافت های مسکونی شهرها بدون مداخله دولت بوده و وزارت راه و شهرسازی نیز تسهیلات لازم از قبیل تخفیفات در انشعابات آب، برق و گاز، صدور پروانه ساختمانی، تعرفه خدمات نظام مهندسی و تسهیلات ساخت را در اختیار سازندگان یا مالکان قرار می دهد.
تارانتاش تاکید کرد: قرار نیست در این طرح مانند مسکن مهر ، پروژه های چند صد واحدی یا بزرگ مقیاس ساخته شود بلکه واحدها عمدتا بین 5 تا 20 واحد بوده و در اکثر موارد خود مالکان به بازسازی واحدها اقدام خواهند کرد اما اگر انبوه سازان نیز تمایل داشته باشند همکاری کنند می توانند در مقیاس محله با مالکان واحدهای فرسوده قرارداد امضا کنند.
وی یادآورد شد: در برخی از شهرها مانند پروژه 324 واحدی تهران چند پروژه بزرگ مقیاس خواهیم داشت که شامل 1000 واحدی تبریز و 800 واحدی اراک است اما در عمده موارد پروژه ها در مقیاس کوچک و محله ای خواهد بود.
مشاور مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: یکی دیگر از برنامه های دولت برای ساخت مسکن، برنامه ساخت 400 هزار واحد مسکونی تا پایان دولت دوازدهم است که با عنوان برنامه جامع ملی ساخت چهارصد هزار واحد تعریف شده است. بر اساس این برنامه 200 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید، 100 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده و 100 هزار واحد مسکونی نیز توسط بنیاد مسکن ساخته خواهد شد.
در همین زمینه جواد حق شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن گفت: این نهاد در حال حاضر ساخت 100 هزار واحد مسکونی را در شهرهای مختلف در اراضی متعلق به بنیاد مسکن آغاز کرده که مهمترین آنها پروژه 800 واحدی مشهد و 600 واحدی اراک است.
این مقام مسوول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اضافه کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در همه شهرها اقدام به ساخت مسکن در اراضی متعلق به خود خواهد کرد و این محدود به شهرهای زیر 25 هزار نفر نخواهد بود.
همچنین حبیب الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، در خصوص ساخت 200 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید اظهار داشت: بر اساس این برنامه شهرهای جدید با همکاری بخش خصوصی ساخت 200 هزار واحد را در 13 شهر جدید آغاز کرده است که در پرند 20 هزار واحد، در شهر جدید هشتگرد 18 هزار واحد و در پردیس نیز 16 هزار واحد احداث خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سهم آورده شهرهای جدید در پروژه های مشارکتی، زمین و پروانه ساختمانی است و سهم بخش خصوصی نیز آورده نقدی (هزینه احداث) برای ساخت واحدها است.
طاهرخانی ادامه داد: بانک مسکن اقدام محوری در برنامه عرضه مسکن دارد که همان تامین مالی است. این بانک به سازندگان تسهیلات پرداخت می کند که این تسهیلات قابل انتقال به خریدار خواهد بود. همچنین سازندگان می توانند با استفاده از روش پیش فروش، در طی مراحل ساخت اقدام به تامین مالی پروژه ها کنند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000