وزارت راه و شهرسازی منتشر کرد

گزارش خسارت های سیل های اخیر در بخش مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۲/۳۱
وزارت راه و شهرسازی در یک گزارش رسمی آخرین برآورد صورت گرفته از میزان خسارت سیل نوروز ۹۸ به شهرها و واحدهای مسکونی را منتشر کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، براساس تحقیقات و برآوردهای به عمل آمده از سوی این وزارتخانه، تعداد کل واحدهای مسکونی و تجاری آسیب دیده در استان های سیل زده کشور ناشی از بارش های شدید در روزهای پایانی سال گذشته و روزهای ابتدایی سال جاری به 151 هزار و 564 واحد می رسد.
این واحدها یا به صورت 100 درصدی تخریب شده و نیازمند بازسازی مجدد هستند و یا به دلیل آسیب دیدگی نیازمند تعمیر هستند؛ براساس این گزارش تعداد کل واحدهای مسکونی آسیب دیده (بدون محاسبه واحدهای تجاری آسیب دیده)، که نیازمند تعمیر و احداث مجدد هستند در مجموع 143 هزار و 365 واحد مسکونی اعلام شده است؛ از این تعداد معادل 51 هزار و 961 واحد مسکونی نیازمند تعمیر و 91 هزار و 404 واحد مسکونی به دلیل تخریب 100 درصدی و عدم امکان تعمیر آن ها نیازمند احداث و بازسازی هستند.
همچنین از این تعداد 8 هزار و 194 واحد تجاری آسیب دیده است؛ تعداد واحدهای مسکونی آسیب دیده شهری نیز در این گزارش 46 هزار و 488 واحد مسکونی و تعداد واحد مسکونی روستایی آسیب دیده بر اثر سیل نوروز 98 نیز 105 هزار و 76 واحد مسکونی اعلام شده است.
بیشترین میزان خسارت به واحدهای مسکونی مربوط به استان لرستان بوده است که بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی 14هزار و 200 واحد مسکونی در این استان براثر سیل به صورت 100 درصدی و کامل تخریب شده و نیازمند احداث مجدد هستند. بعد از استان لرستان بیشترین میزان واحدهای مسکونی تخریب شده نیازمند احداث مجدد مربوط به استان گلستان است؛ در این استان براثر وقوع سیل در نوروز 98، تعداد 7 هزار و 306 واحد مسکونی تخریب شده که نیازمند احداث مجدد هستند.
این در حالی است که استان خراسان شمالی به دلیل تخریب و نیاز به احداث مجدد 6 هزار و 900 واحد مسکونی به لحاظ بیشترین میزان تخریب واحدهای مسکونی به صورت 100 درصدی در رتبه سوم قرار گرفته است.
وزارت راه و شهرسازی در این گزارش همچنین جزییات مبالغ و ارقام مربوط به تسهیلات در نظر گرفته شده برای بازسازی واحدهای مسکونی سیل زده را منتشر کرده است.
براساس این گزارش دولت با همکاری شبکه بانکی کشور کمک هایی را برای جبران خسارت آسیب دیدگان سیل نوروز 98 مصوب کرده است. بر این اساس سقف تسهیلات در نظر گرفته شده برای واحدهای مسکونی نیازمند احداث مجدد در مناطق شهری 50 میلیون تومان و در مناطق روستایی 40 میلیون تومان مصوب شده است؛ این در حالی است که به خانوارهایی که واحدهای مسکونی آن ها در جریان سیل نوروز 98 آسیب دیده است در مناطق شهری 12 میلیون تومان و در مناطق روستایی 10 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت می شود. به منظور تعمیر واحدهای مسکونی و تجاری آسیب دیده ناشی از این سیل نیز در هر دو گروه مناطق شهری و روستایی تسهیلات بانکی 15 میلیون تومانی بعلاوه تسهیلات بلاعوض 5 میلیون تومانی پرداخت می شود.
همچنین براساس مصوبه دولت، سقف فردی تسهیلات معیشتی برای تامین لوازم ضروری مورد نیاز زندگی برای خانوارهای آسیب دیده ناشی از سیل 15 میلیون تومان بعلاوه 5 میلیون تومان مبلغ بلاعوض تعیین شده است و همچنین تسهیلات 45 میلیون تومانی برای جبران خسارت وارده به تجهیزات و لوازم موجود در واحدهای تجاری آسیب دیده در شهرها و روستاها در نظر گرفته شده است.
براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، سود و کارمزد تسهیلات بانکی در شهرها 5 درصد و در روستاها 4 درصد است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000