بازار تعهدی مصالح، راهکار دولت برای رونق بازار مسکن

رکود دنباله‌دار بازار مسکن در چند ساله اخیر و جهش ناگهانی قیمت‌های آن که به دنبال مشکلات اقتصادی ایجاد شد، دست‌اندرکاران و سیاستگذاران را بر آن داشت تا به دنبال راهکارهایی برای تعادل‌بخشی به بازار مسکن، بیفتند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، چندی پیش وزارت راه و شهرسازی، یکی از راهکارهای عمده را به منظور رونق تولید در بخش مسکن رونمایی کرد. بر اساس طرح اعلام شده، ایجاد بازار تعهدی مصالح، راهکاری موثر به منظور رونق دادن به بازار مسکن است که حتی می‌تواند موجب کاهش قیمت مسکن شود. گفته می‌شود، بازار تعهدی مصالح به تولیدکنندگان مصالح ساختمانی که سابقه خوبی در کارنامه دارند، این امکان را می‌دهد تا مصالح خود را به صورت عمده در اختیار سازندگان عمده قرار دهند و با این رویه، تولید مسکن رونق می‌گیرد و با خروج واسطه‌های مختلف از چرخه تولید مسکن، مسکن با قیمت مناسبی در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، چندی پیش معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با رونمایی از بسته بانک مسکن برای رونق دادن به بازار مسکن، راهکارهای وزارتخانه راه و شهرسازی در سطح کلان را در چهار محور تشریح کرد.

مازیار حسینی به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی برای معرفی سیاست‌ها و برنامه‌های وزارتخانه در رونق دادن به بازار مسکن، چهار محورِ تقویت تقاضا از طریق تسهیل ساخت و تولید و قابلیت تبدیل تسهیلات ساخت به فروش اقساطی، کمک و حمایت به بانک مسکن برای افزایش سرمایه بانک، استفاده از صندوق‌های مشترک زمین و ساختمان و بازار تعهدی مصالح ساختمانی، راهکارهای رونق دادن به بازار مسکن، اعلام و معرفی کرد. اگرچه بعد از اعلام این سیاست، برخی از کارشناسان اعلام کردند که راهکارهای فوق از جمله ایجاد بازار تعهدی مصالح نمی‌تواند به رونق بخش مسکن بینجامد، اما با این‌حال همچنان سیاستگذاران بخش مسکن وزارتخانه راه و شهرسازی بر این اعتقاد هستند که راهکارهای فوق در میان‌مدت توان رونق دادن به بازار مسکن را دارد.

بر اساس این گزارش، بازار تعهدی مصالح، راهکاری برای تعادل‌بخشی به بازار مسکن است و امکان جدیدی است که به تولیدکنندگان انبوه و سازندگانی که سابقه کیفیت را در کارنامه خود دارند ارایه می‌شود تا بتوانند خرید انبوه نهاده‌ها و مصالح ساختمانی را انجام دهند و به ساخت و تولید مسکن بپردازند. هدف از ایجاد این روش این است تا خرید به صورت برنامه‌ریزی شده انجام شود و از کمبود برخی از مصالح در مقاطعی از زمان، خودداری بعمل آید. تصمیم بر آن شده است تا به صورت پایلوت شرکت بازرگانی بانک مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تولیدکنندگان انبوه ساختمانی را که مصالح با کیفیت می‌سازند، شناسایی کرده و برای خرید انبوه از آنها وارد مذاکره شوند. در این روش، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان سازنده اصلی، حضور دارد.

در همین ارتباط، عباس فرهادیه مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن به ارایه توضیح در خصوص ویژگی‌های بازار تعهدی مصالح به عنوان یک راهکار ارایه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی به منظور رونق دادن به بازار مسکن پرداخته است.

فرهادیه با اعلام اینکه نهاده‌ها و مصالح ساختمانی به عنوان یکی از ارکان تشکیل‌دهنده ساختمان، بین ۶۰ تا ۸۰ درصد قیمت مسکن را تشکیل می‌دهند که می توان با برنامه‌ریزی در این بخش و سایر بخش‌ها، تا حد قابل‌ ملاحظه‌ای قیمت مسکن را کاهش داد، گفت: نهاده‌ها و مصالح ساختمانی یکی از حلقه‌های زنجیره تکمیل و توسعه مسکن هستند. در بخش نهاده‌ها، اقدامی که وزارتخانه باید انجام دهد شامل تسهیل گری و به حداقل رساندن قمیت‌های مصالح و نهاده‌های ساختمانی پای کار است.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن افزود: در حال حاضر، مصالح ساختمانی از تولید کننده به بنکدار، انباردار، عمده فروش و خرده فروش، دست به دست می‌شود و همین زنجیره خود در افزایش قیمت مسکن نقش دارد که با ایجاد بازار تعهدی مصالح و حذف برخی از واسطه ها می توان به کاهش قیمت تمام شده مسکن دست یافت.

فرهادیه از دیگر اجزای تشکیل دهنده ساختمان را زمین، پروانه و مجوزهای ساخت و در نهایت تامین مالی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر پایلوت ایجاد بازار تعهدی مصالح بین بانک مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: اتفاقی که در بازار تعهدی مصالح رخ می‌دهد این است که بانک مسکن تامین کننده منابع مالی پروژه بازار تهاتری مصالح است و نباید مسکن به عنوان یکی از اصلی‌ترین سازنده‌های مسکن در کشور، مصرف کننده این بازار است.

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن در بیان ویژگی های مثبت ایجاد بازار تعهدی مصالح، اعلام کرد: خرید برنامه ریزی شده از ویژگی ممتاز ایجاد بازار تعهدی مصالح است. بدین معنا، تولید کننده با برنامه ریزی برای یک بازه زمانی مشخص می داند که باید چه مقدار محصول، تولید کند و مصرف کننده بازارش چه کسانی هستند.

وی برنامه‌ریزی در خرید مصالح و نهاده‌های ساختمانی را برای تولیدکنندگان، دارای دو ویژگی مثبت خواند و در این رابطه توضیح داد: وقتی تولیدکننده برنامه‌ریزی دارد و می‌داند که حداقل برای یک دوره زمانی قیمت‌ها با ثبات روبه‌روست، قیمت تمام شده را ثابت نگه می‌دارد و در عین حال در برخی از موارد که نیاز به برخی از مصالح وجود دارد، قحطی اتفاق نمی‌افتد.

فرهادیه از دیگر محاسن ایجاد بازار تعهدی مصالح را تخفیف‌های عمده در خریدهای عمده برشمرد و خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که پروسه ایجاد بازار تهاتری مصالح، می‌تواند در مدت زمانی مشخص ضمن ثبات قیمت ها و جلوگیری از افزایش افسارگسیخته آنها به رونق بازار مسکن و حتی کاهش قیمت مسکن، بینجامد.

وی اعلام کرد: بانک مسکن به عنوان بانک مالی و حامی مالی این پروژه که از ظرفیت های مالی استفاده می کند این آمادگی و ظرفیت را دارد که بعد از اجرای نمونه، این روش را توسعه دهد. امیدوار هستیم ظرف مدت یک تا دو سال، حجم قابل توجهی از مصالح اصلی و میان اصلی ساختمان وارد این چرخه شوند و تولید کنندگان بتوانند مصالح خود را انتخاب و خریداری کنند.

فرهادیه در پاسخ به این پرسش که آیا هر تولیدکننده‌ای می‌تواند در این مورد وارد عمل شود، گفت: در حال حاضر، واحد بازرگانی شرکت مشترکی که بین بانک‌مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شکل گرفته، در حال شناسایی واحدهایی است که مصالح استاندارد تولید می‌کنند. قرار است بعد از شناسایی، این شرکت وارد مذاکره جهت خرید شود.

وی افزود: در حال حاضر، پایلوت توسط بانک مسکن و بنیاد مسکن اجرا می شود. بعد از اجرای پایلوت، هر بانک و هر مجموعه تولیدکننده مسکنی می تواند وارد این چرخه شود. اگرچه بانک مسکن، امکان توسعه به اندازه مورد نیاز را دارد ولی بانک های دیگر نیز می‌توانند وارد چرخه شوند و این کار را انجام دهند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000