پایگاه خبری بانک مسکن آمارهای آبی را بررسی می کند

دور شدن از وضعیت قرمز

آمارها نشان می دهد که بارش های اخیر باعث شده که وضعیت ذخایر آبی کشور بهبود یابد و از وضعیت بحرانی فاصله بگیرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، پس از باران‌های سیل‌آسا که در انتهای سال گذشته و ابتدای سال جاری روی داد، این سوال ایجاد شد که آیا باران‌های اخیر می‌تواند فاصله ایران را با بحران آب زیاد کند؟ در این خصوص اغلب کارشناسان معتقدند که این انتظار که افت‌های سال‌های قبل کمبود آب در ایران هم جبران شود، خیلی منطقی نیست، چرا که باران‌های یک ساله نمی‌تواند مشکلات چندین ساله را برطرف کند. به گفته کارشناسان، در سال های گذشته بخش قابل توجهی از ذخایر آبی کشور مورد بهره برداری رسیده است و نمی توان امیدوار بود که با بارش های یک شبه این ذخایر بازگردانده شوند، اما به نظر می رسد که بارش های اخیر ایران را از شرایط بحرانی دور کرده است. ایران از جمله کشورهایی است که سطح مناسبی از دسترسی ۹۹ درصد جمعیت شهری و ۷۵ درصد روستاییان به آب آشامیدنی را فراهم کرده است. در کنار این دستاورد مهم، جوامع انسانی متأثر از تنش‌های آبی در سال‌های اخیر در ایران به شدت افزایش یافته به طوری که در تابستان ۱۳۹۷، بیش از ۴۰ درصد جمعیت کشور تحت تنش آبی بودند. اما آمارها نشان می دهد که وضعیت نسبت به سال گذشته تغییر قابل توجهی داشته است. در حال حاضر حجم آب موجود در مخزن سدهای ایران به بیش از ۳۹ میلیارد مترمکعب رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶۳ درصد افزایش پیدا کرده است، یعنی ۸۰ درصد حجم مخازن سدها پر شده است. بر اساس آمارهای منتشر شده حدود ۲۰ میلیارد مترمکعب از ذخیره فعلی سدها، صرف ذخیره سال قبل شده و ۳۲ میلیارد مترمکعب دیگر نیز در تالاب‌های کشور رهاسازی شده است. بر اساس این آمار اتفاقات اخیر موجب شد تا اکثر تالاب‌های ایران بتوانند آبگیری کنند که این مساله تأثیر بسیار خوبی در روند ذخیره منابع آبی دارد.

بارندگی‌های اخیر به لحاظ شدت، مدت و وسعت بی‌سابقه بوده و همین امر موجب شده تا مطلوبیت های زیادی برای کشور به همراه داشته باشد و شرایط خوبی برای تأمین آب مورد نیاز شرب و سایر مصارف به وجود آید، در همین رابطه رضا اردکانیان وزیر نیرو، اظهار امیدواری کرد که با نفوذ این بارش‌ها بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی نیز تا حدودی ترمیم شده باشد. با این وجود، وی معتقد است که نمی‌توان با یک پدیده و یک سال بارندگی مناسب، نظری درباره ورود به دوره ترسالی داد و قطعاً باید شرایط تغییر اقلیم را بررسی کرد و به محض فاصله گرفتن از کانون امداد و نجات و تحولات کنونی مدیریت سیلاب، درصددیم جمع بندی‌های جهانی در ارتباط با این پدیده‌ها را دریافت کنیم.

اگرچه کارشناسان تاکید کردند که با اتکا به یک سال بارندگی نمی‌توان در مورد این مساله قضاوت کرد، اما بسیاری از بخش‌هایی که به خط قرمز نزدیک شده بود، شرایط بهتری را تجربه می‌کند. ایران همچنان با کسری مخزن زیادی در منابع آب‌های زیرزمینی روبه‌روست و با بارش‌های سالانه یک ساله این میزان جبران نمی‌شود، اما می‌توان گفت که افت آب زیرزمینی را در سال جاری شاهد نباشیم. از سوی دیگر با توجه به تامین منابع آبی نیاز است که آموزش های لازم در خصوص مصرف صحیح آن نیز بهبود یابد. کمپین اجتماعی بانک مسکن با عنوان «من ایرانم، مرا دریاب» در نظر دارد با ارائه بسته های آموزشی سطح آگاهی افراد را درباره روش های مناسب مصرف آب بهبود بخشد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000