برنامه تسهیلاتی دولت برای رونق مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۳/۱۱
رشد قیمت مسکن در یک سال گذشته موجب شده قدرت خرید مسکن به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند و از این رو برنامه افزایش سهم بخش مسکن از تسهیلات شبکه بانکی کلید خورده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، رییس مجلس اخیرا از تمهیدات دولت و مجلس برای فعال‌سازی بخش مسکن خبر داده است.

علی لاریجانی هفته گذشته و پس از برگزاری نشست بررسی وضعیت مسکن که با حضور اعضای کمیسیون عمران، وزیر راه و شهرسازی، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و رییس کل بانک مرکزی در مجلس برگزار شد، از پیش‌بینی تدابیر ویژه‌ای برای تسهیل در امر احیای بافت های فرسوده روستا‌یی با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد و تاکید کرد که برنامه ریزی برای این منظور به نحوی صورت گرفته تا روستا‌ها با افزایش جمعیت دچار مشکل نشوند.

وی افزود: مقرر شده به منظور تسهیل در خانه‌دار شدن زوج‌های جوان در شهر‌های کوچک و متوسط، زمینه برای حذف قیمت زمین از ساخت و ساز فراهم و توسعه بخش مسکن در شهر‌های بزرگ نیز از طریق شهرک‌های اقماری دنبال شود.

لاریجانی با بیان اینکه سالانه به ساخت یک میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز است، از فعال شدن نظام بانکی برای پاسخگویی به این نیاز خبر داد و گفت: با تصمیم شورای پول و اعتبار سهم تسهیلات مسکن در شهر‌های بزرگ و متوسط و روستا‌ها افزایش یافته و این گام مثبتی برای تحرک بخشی در بخش مسکن است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: بانک مرکزی سهم کلی تسهیلات بانکی در بخش مسکن را به ۲۰ درصد افزایش داده است که این تصمیم ظرفیت سازندگان مسکن را افزایش خواهد داد.

به گزارش هیبنا، آمارهای بانک مرکزی نشان از سهم بسیار اندک بخش مسکن از کل تسهیلات بانکی دارد. در حالی که کارشناسان معتقدند دست کم ۱۵ درصد از تسهیلات شبکه بانکی باید به بخش مسکن اختصاص پیدا کند.

در حال حاضر تنها ۵ درصد از تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش مسکن اختصاص دارد. این در حالی است که مجلس و دولت هر دو به یقین رسیده اند که نجات بخش مسکن از رکود تورمی که به آن دچار شده، با افزایش سهم تسهیلات این بخش میسر است و به همین خاطر مقرر شده این سهم به ۲۰ درصد افزایش یابد.

البته تمرکز وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر بر تقویت عرضه مسکن است و از این رو عمده افزایش سهم تسهیلات پرداختی به ساخت و ساز اختصاص خواهد یافت.

در حال حاضر سالانه ۸۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌ها پرداخت می‌شود که از این رقم فقط ۴۰ هزار میلیارد تومان بخش مسکن تعلق دارد. این در حالی است که با افزایش این رقم به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان، منابع لازم برای تحرک بخش مسکن و خروج ساخت و ساز از رخوت کنونی فراهم خواهد شد. در شرایط فعلی سالانه فقط ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در کشور ساخته می‌شود که کمتر از نصف نیاز کشور است.

به نظر می‌رسد با افزایش سرمایه بانک مسکن و هدایت سرمایه‌های بانکی به سمت ساخت مسکن، علاوه بر جبران کمبود مسکن، از طریق رونق ساخت و ساز صنایع وابسته به این بخش نیز فعال خواهند شد و آمار اشتغال هم بهبود می‌یابد. البته جزییات ساز و کار بانک مرکزی برای افزایش تسهیلات این بخش هنوز اعلام نشده است اما تحقق این موضوع قطعا نیازمند ورود بانک‌های تجاری به عرصه پرداخت تسهیلات مسکن خواهد بود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000