گزارش هیبنا از تحولات اخیر بازار املاک شهر تهران

قیمت مسکن وارد کانال متری ۱۲ میلیون شد

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۳/۱۲
بانک مرکزی با انتشار گزارش جدید خود از تحولات بازار مسکن شهر تهران، سطح به روز شده از میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در این شهر را اعلام کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، جزییات گزارش بانک مرکزی درباره بازار مسکن تهران نشان می دهد: متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در معاملات اردیبهشت ماه امسال به کانال 12 میلیون تومان افزایش پیدا کرد و سطح قیمت میانگین به 12 میلیون و 672 هزار تومان در هر مترمربع رسید.

میزان افزایش ماهانه قیمت مسکن در اردیبهشت امسال 12.5 درصد اعلام شده است که چنین افزایشی ظرف یک ماه، در تاریخ بازار مسکن سابقه نداشته است.

سال گذشته متوسط نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن در تهران حدود 7 درصد بود اما ماه گذشته شیب تورم ماهانه مسکن افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

گزارش بانک مرکزی از حجم معاملات خرید و فروش آپارتمان در تهران نیز حکایت از آن دارد که در ماه گذشته بیش از 12 هزار واحد مسکونی در این شهر فروش رفته است. میزان فروش واحدهای مسکونی در شهر تهران طی ماه میانی بهار 98 بیش از 30 درصد کمتر از مدت مشابه در سال 97 است.

در اردیبهشت امسال 12 هزار و 128 واحد مسکونی در تهران معامله شد که 36.5 درصد کمتر از اردیبهشت سال گذشته بود.

البته میزان فروش واحدهای مسکونی در اردیبهشت رشد 254 درصدی نسبت به فروردین داشته است که این میزان رشد با توجه به تعطیل بودن نیمی از ماه فروردین، طبیعی و قابل انتظار است.

سطح کنونی میانگین قیمت مسکن 112 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 97 است. متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران اردیبهشت سال گذشته 5 میلیون و 978 هزار تومان گزارش شده بود.

ارقام بانک مرکزی از تغییرات جدید رخ داده در بازار مسکن تهران مشخص می کند: این بازار دچار رکود تورمی شده است به این معنا که در عین کاهش قابل توجه معاملات خرید آپارتمان اما قیمت ها مرتب در حال افزایش است.

در این بازار مصرف کننده ها توان خرید ندارند و عمدتاً سرمایه گذاران ملکی با نیت حفظ ارزش واقعی دارایی های خود در برابر تورم عمومی، اقدام به خرید زمین و مسکن می کنند.

این گزارش فقط مربوط به شهر تهران است و اوضاع قیمت و معاملات ملک سایر شهرها را روایت نمی کند اما تحقیقات میدانی از بازار مسکن سایر شهرهای بزرگ حکایت از آن دارد که خرید و فروش خانه در آنجا هم کاهش پیدا کرده است. البته میزان افزایش قیمت مسکن در شهرهای مختلف کمتر از تهران است.

در بازار مسکن تهران این انتظار وجود نداشت در سال جدید هم قیمت ها به همان سبک و سیاق سال گذشته افزایش پیدا کند اما در اردیبهشت ماه نه تنها میزان تورم در این بازار قابل توجه بود که حتی از میزان افزایش در ماه های سال گذشته نیز بیشتر بوده است.

کارشناسان اقتصادی دلیل شکل گیری رکود تورمی در بازار مسکن را وجود تقاضای سرمایه ای و کاهش تقاضای مصرفی عنوان می کنند. افت معاملات ناشی از نبود قدرت خرید در گروه تقاضای مصرفی است و رشد قیمت نیز به خریدهای سرمایه ای در این بازار مربوط می شود.

هر چند در ماه گذشته بیش از 12 هزار واحد مسکونی در تهران فروخته شد که به لحاظ تعداد واحدها، علامت رکود محسوب نمی شود اما با توجه به اینکه در اردیبهشت سال گذشته که بازار معاملات مسکن تازه وارد فاز رونق شده بود بیش از 17 هزار واحد مسکونی در یک ماه در این بازار معامله شد، وضعیت فعلی را نمی توان ادامه رونق سال گذشته عنوان کرد.

بازار مسکن تهران از تابستان پارسال با رونق معاملاتی خداحافظی کرد. رونق معاملات خرید مسکن در تهران از نگاه کارشناسان به این معنی است که حداقل در یک فصل به شکل مداوم،‌ ماهانه بیش از 15 هزار واحد مسکونی در این شهر خرید و فروش شود.

این در حالی است که در پاییز و زمستان سال گذشته معدل معاملات خرید آپارتمان در تهران به کمتر از 8 هزار واحد در هر ماه (متوسط ماهانه) کاهش پیدا کرد.

صاحب نظران بخش مسکن معتقدند تقویت قدرت خرید خانه اولی ها در بازار فعلی راه چاره اساسی و پایدار برای رونق بخشی به بازار مسکن است.

این روزها تلاش ها برای افزایش عرضه مسکن در کشور ادامه دارد. تقویت عرضه نیاز مهم و اساسی بازار مسکن است اما در کنار آن لازم است برای تقویت قدرت خرید تقاضای مسکن نیز چاره اندیشی شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000