دیدار با مدیرکل راه و شهرسای استان یزد

مدیر شعب بانک مسکن استان یزد با حضور در اداره کل راه و شهرسازی با مدیرکل این اداره در استان دیدار و گفتگو کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار استانی پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، مدیر شعب این استان ضمن تبریک انتصاب «مهندس رضا یادگاری» به سمت مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان، به تشریح خدمات و تسهیلات بانک مسکن خصوصا در حوزه بازآفرینی بافت فرسوده شهری پرداخت.
صیدنبی حیدریان با اشاره به برنامه ساخت 400 هزار واحد مسکونی تا پایان دولت دوازدهم که با عنوان برنامه جامع ملی ساخت 400 هزار واحد مسکونی تعریف شده است؛گفت: بر اساس این برنامه 200 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید، 100هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده و 100هزار واحد مسکونی نیز توسط بنیاد مسکن ساخته خواهد شد. در این برنامه بانک مسکن با پرداخت تسهیلات نقش محوری تامین مالی را برعهده دارد.
مدیر شعب استان در ادامه اظهار داشت: ساخت 400 هزار واحد مسکونی تحت عنوان «مسکن امید» به مساحت هر واحد تا سقف 100 مترمربع و با رعایت الگوی مصرف می تواند علاوه بر رفع نیاز واقعی متقاضیان یک عامل تاثیرگذار در تعدیل بازار مسکن، افزایش تولید و رونق انبوه سازی باشد.
حیدریان از جمله سیاست های تشویقی که هم اکنون در بافت فرسوده در حال اجرا می باشد را کاهش نرخ تسهیلات از محل اوراق حق تقدم تسهیلات از 17.5 به 16 درصد، افزایش مدت بازپرداخت آن از 12 سال به 15 سال و همچنین کاهش نرخ بازپرداخت تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم از 8 به 6 درصد عنوان نمود و اظهار امیدواری کرد در صورت اجرای مزایای ساخت واحدهای مسکونی در بافت فرسوده از جانب سایر سازمان های ذیربط از قبیل ارایه تخفیفات در انشعابات آب، برق و گاز، صدور پروانه ساختمانی، تعرفه خدمات نظام مهندسی و پرداخت تسهیلات یارانه ای شاهد رونق بیشتر ساخت و ساز در بافت فرسوده خواهیم بود.
مدیرشعب استان با اشاره به متقاضیان صندوق پس انداز مسکن یکم آن را یک فرصت مناسب جهت سازندگان و انبوه سازان دانست که با ساخت مسکن با کیفیت و بهای تمام شده مناسب می توانند نیاز اینگونه از متقاضیان را برطرف نمایند.
وی یکی دیگر از اولویت های بانک مسکن را حمایت از فعالان و سازندگان حرفه ای بخش مسکن نام برد و خاطر نشان کرد؛ این رویکرد ارتقاء کیفیت ساخت و ساز، مدیریت بهینه مصرف انرژی و حمایت از فعالان حرفه ای را به دنبال خواهد داشت. لذا به منظور تشویق سازندگان حرفه ای در صورت استفاده از تکنولوژی جدید و فناوری نوین و کاهش مصرف انرژی تسهیلات تا سقف 160 میلیون تومان در مرکز استان و 130 میلیون تومان در سایر شهرهای استان افزایش یافته و نرخ سود تسهیلات نیز یک درصد کمتر محاسبه خواهد شد.
صدنبی حیدریان در ادامه اظهار داشت: در راستای برقراری تعامل موثر با فعالان بخش مسکن و ساختمان از طریق تبیین و تشریح خدمات و محصولات بانک، تقویت تعاملات فیمابین و احصاء نیازهای اعتباری و مالی مشتریان، بانک با تشکیل نشست هایی سعی بر ارایه خدمات متناسب با نیاز انبوه سازان و رونق بخش مسکن و در نهایت بهبود کسب و کارهای مرتبط با بخش مسکن و ساختمان را دارد. وی در ادامه افزود: بانک مسکن نهایت همکاری با انبوه سازان را جهت تامین مالی بخش مسکن داشته و رویکرد فعلی بانک حمایت قاطع از متخصصین این بخش می باشد و با توجه به وقوع بلایای طبیعی اخیر و آسیب های وارد شده به واحدهای مسکونی در این حوادث، لزوم ایمن سازی و ساخت مسکن با کیفیت مورد توجه و تاکید مدیران ارشد بانک قرار گرفته و این موضوع در سیاست های اعتباری سال جاری کاملا مشهود است.
مدیر شعب استان با اشاره به رشد چشمگیر تسهیلات در سال گذشته خصوصا در بخش تعاونی مسکن افزود: در سال 1397 رشد پرداخت تسهیلات به میزان 280% نسبت به سال 1396 و همچنین در دوماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 250% رشد پرداخت تسهیلات در استان را شاهد بوده ایم.
مدیر کل اداره راه و شهرسازی در این جلسه ضمن تقدیر از خدمات بانک مسکن و با اشاره به سابقه تعامل و همکاری این بانک با اداره کل راه و شهرسازی استان، خدمات و تسهیلات این بانک را در راستای منفعت اجتماعی دانست.
رضا یادگاری اطلاع رسانی از خدمات قابل ارایه در بافت های فرسوده را عامل مهمی جهت تشویق و ترغیب سازندگان برای سرمایه گذاری و ساخت واحدهای مسکونی در این بافت دانست و افزود: با توجه به وجود طرح تفصیلی مصوب بافت فرسوده، سیاستهای تشویقی در این بافت پیش بینی شده است که متقاضیان می توانند از آن استفاده نمایند. در جهت مقابله با ریزدانگی و کوچک بودن قطعات در بافت فرسوده امکان استفاده از تراکم تشویفی در صورت تجمیع قطعات در این بافت وجود داشته و با توجه به تجمیع قطعات امکان ساخت تعداد طبقات بیشتر و صرفه جویی در هزینه های ساخت و در نتیجه کاهش بهای تمام شده واحد مسکونی را در پی خواهد داشت.
یادگاری یکی از معضلات عدم سرمایه گذاری در بافت فرسوده را عدم وجود تفاوت چشمگیر بهای زمین در بافت فرسوده و غیرفرسوده عنوان نمود و گفت: با توجه به یکسان بودن هزینه ساخت در بافت های فرسوده و غیرفرسوده، سیاست های تشویقی از جمله تسهیلات قابل پرداخت و اعمال تخفیفات مطرح شده می تواند موجب ایجاد جذابیت برای سازندگان و خریداران واحد مسکونی در بافت فرسوده شده و مانع از توسعه ساخت و ساز به حاشیه شهرها شود. زیرا که توسعه ساخت و ساز در حاشیه شهرها موجب صرف هزینه کلان جهت ایجاد زیرساخت امکانات شهری و خدماتی می شود. در حالی که تمامی امکانات مذکور در بافت فرسوده وجود داشته و در دسترس سازندگان و مصرف کنندگان قرار دارد.
وی یکی دیگر از دغدغه های صنعت ساختمان استان را ساخت و ساز بدون مجوز و بدون رعایت اصول ایمنی نام برد که موجب ساخت مسکن بی کیفیت و به تبع آن کاهش عمر مفید ساختمان و همچنین افزایش خسارت های مالی و جانی در هنگام وقوع بلایای طبیعی می شود. وی هماهنگی دستگاه های ذیربط و مرتبط و اعمال نظارت بیشتر و همچنین کاهش و تخفیف عوارض و هزینه های صدور پروانه را موجب گرایش بیشتر سازندگان به ساخت و ساز قانونی و جلوگیری از هدر رفت سرمایه ملی دانست.
مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان در پایان با اشاره به کاهش میزان مالکیت واحدهای مسکونی در استان طی چند سال اخیر، نیاز به توسعه ساخت و ساز و پاسخ به بخش تقاضای مسکن جهت جلوگیری از بروز تورم در این بخش را محرز دانست و اظهار داشت: برگزاری نشست های مشترک بانک مسکن، اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری، نظام مهندسی و انجمن صنفی انبوه سازان و تشریح مزایای ساخت و ساز در بافت فرسوده می تواند موجب رونق ساخت و ساز در این بخش شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000