افزایش قیمت خانه با شیب کمتر از رشد زمین

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۴/۰۱
گزارش جدید مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت و اجاره بها در بازار مسکن شهرهای مختلف کشور منتشر شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن و براساس اطلاعات مرکز آمار، زمستان سال گذشته متوسط قیمت هر مترمربع بنای مسکونی در کشور به 2 میلیون و 926 هزار تومان رسید که 12 درصد بیشتر از پاییز همان سال و 60 درصد گرانتر از میانگین قیمت در زمستان سال 96 بوده است.
رشد 60 درصدی قیمت مسکن در کشور طی آخرین فصل از سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه در سال 96 اگر چه جهش قیمتی تعبیر می شود اما این میزان رشد کمتر از افزایش بیش از 80 درصدی قیمت مسکن در تهران طی همین بازه زمانی است.
زمستان پارسال رشد نقطه ای قیمت مسکن در کشور به میزان 60 درصد اثر مستقیم و سریع بر قدرت خرید گذاشت و باعث شد تعداد خانه های فروش رفته در بازار مسکن کشوری 17 درصد نسبت به زمستان سال 96 افت کند.
متوسط قیمت هر مترمربع بنای مسکونی در کشور از 2 میلیون و 620 هزار تومان در پاییز سال گذشته به نزدیک 3 میلیون تومان در پایان سال افزایش پیدا کرد.
آمار و اطلاعات مرکز آمار ایران درباره تغییرات قیمت و معاملات مسکن در کشور تایید کننده حس و حال بازار در آخرین فصل از سال گذشته است. در خیلی از شهرهای بزرگ کشور در زمستانی که گذشت تنور معاملات خرید و فروش خانه سرد شد. با این حال در برخی استان ها طی زمستان پارسال وضعیت معاملات مسکن روند رو به جلو داشته و از رشد برخوردار بوده است. از جمله در استان های خراسان و زنجان و البرز، تعداد معاملات خرید مسکن بیش از 15 تا 77 درصد نسبت به زمستان 96 افزایش پیدا کرد.
قیمت مسکن در کشور با شیب کمتر از تغییرات صعودی قیمت زمین، افزایش پیدا کرده است.
به گزارش خبری بانک مسکن در زمستان سال گذشته متوسط قیمت هر مترمربع ملک کلنگی با کاربری مسکونی (زمین) در کشور رقمی برابر با 122 درصد نسبت به زمستان سال 96 افزایش یافت. قیمت زمین بر این اساس دو برابر شده در حالیکه قیمت مسکن حدوداً 1.6 برابر شده است.
متوسط قیمت هر مترمربع زمین در کشور در زمستان پارسال به 2 میلیون و 860 هزار تومان رسید.
در بازار اجاره مسکن در کشور نیز متوسط اجاره بها در زمستان پارسال 19 درصد نسبت به زمستان سال 96 افزایش پیدا کرد و به 11 هزار و 100 تومان در هر مترمربع رسید. این رقم به این معنا است که مستاجران شهرهای مختلف در زمستان سال گذشته به طور متوسط 11 هزار تومان در ماه برای اجاره هر مترمربع واحد مسکونی، هزینه به موجر پرداخت کرده اند.
معاملات رسمی اجاره مسکن در کشور طی زمستان پارسال 16 درصد نسبت به زمستان سال قبل از آن کاهش پیدا کرده است.
علت این میزان کاهش، کم شدن تقاضای اجاره نشینی نیست بلکه علت به تمدید قراردادهای اجاره در سال گذشته با موجر قبلی با توجه به میزان رشد قابل توجه هزینه اجاره مربوط می شود.
خانه های اجاره نشین ها در سال گذشته بطور متوسط 98 مترمربع مساحت داشته است. اما افرادی که در کشور طی زمستان پارسال اقدام به خرید مسکن کردند واحدهایی با میانگین مساحت 110 مترمربع را خریداری کردند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000