پایگاه خبری بانک مسکن گزارش می دهد

آغاز به کار اولین رویداد ملی سازگاری با کم آبی

نخستین رویداد ملی سازگاری با کم آبی با سخنرانی وزیر نیرو و سایر مسوولان و همچنین ارایه طرح های موفق در زمینه مصرف بهینه آب آغاز به کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، رویداد ملی سازگاری با کم آبی برای اولین بار در کشور همزمان با هفته صرفه جویی در مصرف آب، از تاریخ سوم تا پنجم تیرماه در وزارت نیرو در حال برگزاری است. در حاشیه این مراسم، برخی نمایشگاه ها با هدف توانمندی فعالان در زمینه سازگاری با کم آبی، برپا شده است. در این همایش سه روزه، شناسایی طرح های موفق در زمینه کاهش مصرف و آلودگی آب، شناسایی ظرفیت موجود برای بهبود مصرف آب در حوزه های صنعت، معدن و انرژی، فضای سبز کشاورزی و توسعه گفت و گوهای اجتماعی درباره مساله کم آبی مورد بحث قرار گرفت. در روز نخست این همایش، وزیر نیرو، معاون وزیر صمت و مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری آب و آبفای وزارت نیرو به عنوان سخنرانان اصلی سخنرانی کردند.

در این همایش رضا اردکانیان، وزیر نیرو با بررسی عوامل کم آبی در ایران تاکید کرد که یکی از این عوامل نابسامانی اقتصاد آب و توهم ارزانی آن است. از نگاه او، ایرانیان که در طول تاریخ مصرف‌کننده گران‌ترین آب از طریق قنات‌ها بوده‌اند، در چند دهه اخیر به مصرف کننده ارزان‌ترین آب از طریق یارانه‌های انرژی تبدیل شده‌اند. وزیر نیرو با اشاره به اقدامات پیش‌رو برای سازگاری با کم‌آبی گفت: تولید دانش و متقاعدسازی مردم و سیاست‌گذاران درباره واقعیت کم‌آبی و نقش آن به عنوان سرنوشت اقلیمی غیرقابل تغییر در محدوده توان بشری موجود، تولید دانش درباره معنا ضرورت‌ها و ابزارهای سازگاری با کم‌آبی و تبدیل آن به گفتمان در مدیریت منابع آب، هماهنگ‌سازی منافع همه بازیگران در مسیر سازگاری با کم‌آبی، نشان دادن ظرفیت‌های تولید ابزارها خلق شیوه‌های زیست و وضع سیاست‌های مشوق سازگاری با کم‌آبی و همچنین سازماندهی نظام سنجش، پایش و ارزیابی توسعه کشور بر اساس میزان کم‌آبی از جمله این فعالیت‌ها است. اردکانیان در این رویداد ابراز امیدواری کرد: در شرایطی که کشور شدیداً به رونق کسب و کار و تولید و اشتغال و بهبود شرایط محیط زیستی نیاز دارد، کسب و کارهای سازگار با کم‌آبی در این رویداد فرصتی برای رشد پیدا خواهند کرد. نیروی انسانی تحصیلکرده و مشتاق به فعالیت در استارتاپ‌ها اصلی‌ترین سرمایه برای جهت‌دهی اقتصاد کشور به سمت سازگاری با کم‌آبی است.

همچنین در این همایش محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت، با تاکید بر هماهنگی کامل این وزارتخانه با کارگروه بحران بی‌آبی گفت: مشکل کم‌آبی امری اجتناب‌ناپذیر است و با وجود این‌که بخش صنعت و معدن مصرف کننده میزان محدودی از آب است اما باز وظیفه داریم برای بهره‌وری هر چه بیشتر تلاش کنیم. معاون وزیر صمت از تعریف سه محور اساسی در این وزارتخانه برای بحران کم‌آبی خبر داد و افزود: با یک زمان بندی مشخص این سه محور را عملی خواهیم کرد. در فرآیند تولید بخش‌های صنعتی بزرگ‌تر از نظر شاخص آب‌بری دارای اهمیت ویژه‌ای هستند، بعضاً با تکنولوژی قدیمی به فعالیت ادامه می‌دهند که یکی از برنامه‌های ما به روز کردن و استفاده از فناوری نوین در این صنایع است. او محور دوم را مدیریت آب در صنایع کوچک و متوسط عنوان کرد و گفت: سعی کردیم برخی واحدهای متوسط را در مناطق ساحلی و با استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها تجهیز کنیم که البته این یک تکنولوژی نو است و در مرحله ابتدایی قرار داریم. وی در پایان گفت: در نهایت تدوین طرح جامع و تعریف استاندارد برای صنایع فعال و در حال احداث جز مهم‌ترین برنامه‌های وزارتخانه است که بر اساس آن فعالان بخش خصوصی و دولتی مطابق آن استاندارد فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

همچنین مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو به عنوان سخنران دیگر در این مراسم با اشاره به تأثیرگذاری عوامل متعدد بر بروز کم‌آبی گفت: عوامل انسان ساخت و پایین بودن بهای آب از جمله عوامل تأثیرگذار بر کم‌آبی است. بنفشه زهرایی افزود: بروز کم آبی به عوامل متعددی از جمله علل فیزیکی ناشی از خشکی طبیعی، تغییرات آب و هوایی و نبود ظرفیت ذخیره آب در آبخوان‌ها، عوامل سازمانی و ضعف مدیریت، نبود ساختارهای قانونی مناسب و نبود ظرفیت‌های فنی و تخصصی بستگی دارد. وی همچنین عوامل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را از دیگر دلایل تأثیرگذار بر کم‌آبی عنوان کرد و گفت: کاربری نامناسب اراضی، نبود برنامه آمایش سرزمین، سبک زندگی، سرمایه گذاری ناکافی برای توسعه زیرساخت‌های تأمین و انتقال آب و علاوه بر آن سرمایه‌گذاری و توسعه بیش از حد زیرساخت‌ها از جمله این عوامل است.

کمپین «من ایرانم، مرا دریاب» از سوی بانک مسکن، با محوریت صرفه جویی مصرف آب، رویدادهای مهم درباره این زمینه را منعکس می کند و سعی دارد با اطلاع رسانی، شرایط بهبود مصرف را مهیا سازد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000