تاکید بر استمرار انتشار اطلاعات تحولات بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۴/۰۵
کارشناسان بازار مسکن معتقدند نیاز به شفافیت آماری و ایجاد دسترسی آنی به اطلاعات قیمتی و معاملاتی مسکن در مقطع کنونی که انتظار تخلیه حباب قیمت ملک وجود دارد بیش از گذشته شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، دسترسی آنی و لحظه ای به اطلاعات معاملاتی و قیمتی مسکن و ایجاد شفافیت آماری در خصوص تازه ترین تحولات بازار مسکن منجر به جهت دهی صحیح به رفتار متقاضیان مصرفی و جلوگیری از ارایه اطلاعات قیمت به آنها خواهد شد. نیاز بازار مسکن به انتشار به موقع و به هنگام اطلاعات در زمانی که بازار مسکن یک دوره رونق معاملاتی را پشت سر گذاشته است و یک دوره جهش قیمتی رخ داده است بیش از هر زمان دیگری است. هم اکنون نیز که بازار مسکن یک دوره رونق را سپری کرده و از ابتدای سال جاری این انتظار وجود دارد که تخلیه حباب قیمتی به تدریج اتفاق افتد و پس از آن بازار مسکن یک دوره ثبات قیمتی را تجربه کند، انتشار به موقع و مناسب آخرین تحولات بازار مسکن در دو بخش قیمتی و معاملاتی به مثابه یک دماسنج برای این بازار عمل می کند. چراکه دو سمت عرضه و تقاضای بازار مسکن(فروشنده و خریدار) با رصد روزانه وضعیت قیمتی بازار مسکن سعی می کنند بهترین تصمیم در خصوص زمان و نحوه ورود به بازار را اخذ کنند. از این رو به نظر می رسد انتشار آمارهای رسمی از وضعیت تحولات قیمتی و معاملاتی بازار مسکن از سوی مراجع مختلف همچون دفتر اقتصاد مسکن و بانک مرکزی بهترین نماگر بخش مسکن خواهد بود.

کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی معتقدند در وضعیت کنونی روند انتشار آمار در خصوص آخرین تحولات بازار مسکن باید به صورت دوره ای و منظم همچون گذشته ادامه داشته باشد.
در همین راستا نیز دو روز پیش رییس کل بانک مرکزی و روز گذشته دفتر اقتصاد مسکن آخرین تحولات قیمتی و معاملاتی رخ داده در بازار مسکن پایتخت طی یک ماه پایانی فصل بهار سال جاری را اعلام و منتشر کردند.
مطابق با بررسی های دفتر اقتصاد مسکن، متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران طی یک ماه خرداد به 13 میلیون و 425 هزار تومان رسیده است که نسبت به ماه قبل از آن معادل 5.6 درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته(خرداد 97) معادل 106.8 درصد افزایش را تجربه کرده است.
در این ماه، تعداد 6 هزار و 127 فقره معامله خرید و فروش مسکن در بنگاه های املاک پایتخت ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل 50.2 درصد کاهش داشته است.
بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، بیشترین میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در خردادماه امسال ، به منطقه یک پایتخت با میانگین هر متربع ۲۷ میلیون و ۵۷۳ هزار تومان اختصاص داشت و در رتبه دوم منطقه ۳ پایتخت با متوسط قیمت هر مترمربع ۲۴ میلیون و ۳۹۶ هزار تومان قرار گرفته است.
ارزان‌ترین منطقه تهران در معاملات مسکن خردادماه امسال، منطقه ۱۸ با متوسط قیمت هر مترمربع ۵ میلیون و ۹۱۷ هزار تومان بوده است و پس از آن، رتبه بعدی به منطقه ۲۰ با میانگین هر متر مربع ۶ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان اختصاص دارد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000