بررسی های یک نظر سنجی نشان می دهد

لزوم آموزش درباره نقش مردم در صرفه جویی آب

بررسی های یک نظرسنجی نشان می دهد که حدود ۱۹ میلیون نفر از جمعیت معتقد است که ایران یک کشور پرآب بوده است، همچنین حدود ۱۸.۴ میلیون نفر نیز اعتقاد دارند که مقابله با بحران آب، تنها وظیفه دولت است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، به مناسب هفته صرفه جویی در آب، مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) برخی یافته ها خود را بازنشر کرده است. این نظر سنجی ها درباره سه نکته بوده است. موضوع نخست در جواب این سوال بوده که به نظر شما کشور ما یک کشور کم آب است یا یک کشور پرآب؟‌ در این خصوص عنوان شده که 72.3 درصد از مردم ، ایران را کشوری کم آب می دانستند، اما نکته قابل توجه این است که هنوز 23.8 درصد از جمعیت ایران را کشوری پرآب می دانند. البته 3.9 نیز در این خصوص ابراز بی اطلاعی کرده اند. بنابراین اگر جمعیت کشور را حدود 80 میلیون نفر در نظر بگیریم، می توان عنوان کرد که حدود 19 میلیون از جمعیت ایران معتقد است که کشور ایران، یک کشور پرآب است. در نتیجه این موضوع نشان می دهد که نقش آموزش در تشریح وضعیت کشور بسیار مهم و حیاتی است. آخرین بررسی های مراکز آمار حتی پس از بارش های اخیر نیز نشان می دهد بسیاری از شهرهای کشور با تنش های آبی دست و پنجه نرم می کند.
در یک سوال دیگر، میزان آگاهی مردم درباره میزان بحران مورد نظرسنجی قرار گرفته بود. بر اساس این نظرسنجی، ۶۷.۷ درصد معتقدند کشور دچار بحران آب است و وظیفه اصلی را شهروندان دارند که باید صرفه جویی کنند. ۲۳.۲ درصد نیز معتقدند ایران دچار بحران آب است اما وظیفه اصلی بر عهده دولت است نه مردم. ۶.۱ درصد شهروندان نیز گفته اند میزان منابع آب کشور مناسب است و جای نگرانی نیست. ۳ درصد در این خصوص اظهار نظر نکرده اند. در این نظر سنجی نیز مشخص شد که حدود 18.4 میلیون نفر هنوز معتقدند شهروندان نقش قابل توجهی در صرفه جویی مصرف آب ندارند. در نتیجه این موضوع نیز نشان می دهد که بسیاری از شهروندان هنوز به وظایف خود در بحث صرفه جویی مصرف آب آگاه نیستند. به گفته مسوولان در حال حاضر میزان سرانه مصرف آب توسط هر یک از شهروندان کشور بالغ بر ۲۲۰ لیتر در شبانه روز برآورد می‌شود که حدود ۴۷ درصد بالاتر از استانداردهای تعریف شده است (یعنی ۱۵۰ لیتر در شبانه روز) بنابراین تصحیح الگوهای رفتاری و مصرفی توسط شهروندان و اعمال دقیق مدیریت مصرف می‌تواند از تنش آبی جلوگیری کند. تنظیم شناور کولرها برای جلوگیری از نشت آب، کوتاه کردن زمان انجام استحمام، حذف موارد غیر ضروری مثل شستن حیاط، کوچه و خیابان و خودروها با شیلنگ آب، آبیاری درختان و فضای سبز منازل در شب و یا صبح زود (بدون غرقاب کردن) راهکار کاهش مصرف آب در تابستان است. کمپین «من ایرانم، مرا دریاب» به دنبال این است که با اطلاع رسانی مناسب در حوزه مصرف آب، گامی در جهت آموزش شهروندان و اطلاع از شرایط کنونی کشور بردارد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000