پاییز افزایشی ساخت و ساز در شهرها

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۴/۰۶
ساخت و ساز با کاربری مسکونی در کل کشور طی پاییز سال گذشته به میزان ۱۳ درصد افزایش پیدا کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن و بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، در پاییز سال گذشته 76 هزار و 362 واحد مسکونی جدید در شهرهای کشور با صدور پروانه ساختمانی، احداث شد. این تعداد واحد در مقایسه با واحدهای جدید ساخته شده در پاییز سال 96 رقمی معادل با 13 درصد افزایش از خود نشان می دهد. این در حالی است که در شهر تهران ساخت و سازهای مسکونی در پاییز 97 از رشد مثبت چشمگیری نسبت به پاییز 96 برخوردار نبوده است.

در تهران 16 هزار و 800 واحد مسکونی جدید با صدور پروانه های ساختمانی در پاییز پارسال احداث شد که 3 درصد افزایش نسبت به پاییز 96 داشته است.

مقایسه میزان رشد ساخت و ساز در کشور با رشد ساخت و ساز در تهران حکایت از آن دارد که فعالیت های ساختمانی در شهرهای مختلف کشور بهتر و بیشتر از تهران بوده است.

سال گذشته فضای رکودی در بازار ساخت و سازهای مسکونی شهر تهران حاکم بود.

مهمترین علت این رکود رشد شدید قیمت مصالح ساختمانی، کمبود یکسری مصالح و تجهیزات ساختمانی و همچنین توقف فروش واحدهای نوساز در این سال بود. سازنده ها در تهران طی سال گذشته نتوانستند بسازند؛ در نتیجه توان ساخت را نیز از دست دادند.

اما در سایر شهرها اوضاع برای فعالیت ساختمانی بهتر از تهران بوده است.

تابستان پارسال حدود 90 هزار واحد مسکونی جدید در کل کشور ساخته شد.

در گزارش مرکز آمار ایران منظور از واحدهای مسکونی جدید واحدهای قید شده در پروانه های ساختمانی صادر شده در زمان مورد گزارش است. بنابراین این تعداد واحد در زمان مورد گزارش (پاییز 97) قابل استفاده در بازار تقاضای مسکن نبوده است بلکه ساخت آنها در آن زمان تازه شروع شده است.

همچنین در بهار سال گذشته نیز حدود 87 هزار واحد جدید در پروانه های ساختمانی صادر شده در آن زمان تعریف شد.

در مجموع طی 9 ماه اول سال گذشته نزدیک به 300 هزار واحد مسکونی جدید در شهرهای کشور در مرحله اولیه ساخت قرار گرفت.

طی 4 سال منتهی به پاییز 97 بیشترین حجم ساخت و ساز مسکونی در کشور به لحاظ تعداد واحدهای مسکونی جدید در هر فصل، مربوط به پاییز 93 بوده است. در پاییز سال 93 نزدیک به 120 هزار واحد مسکونی از طریق صدور پروانه ساختمانی در شهرهای کشور ساخته شد.

21 درصد از کل واحدهای مسکونی جدید در کشور که پروانه آنها توسط شهرداری ها صادر می شود، مربوط به شهر تهران است. در پاییز پارسال برای ساخت 16 هزار و 800 واحد مسکونی توسط شهرداری پروانه صادر شد.

استان خراسان رضوی بعد از تهران مقام دوم بیشترین ساخت و ساز مسکونی در رده بندی استان های کشور را در اختیار دارد.

در این استان طی پاییز سال گذشته نزدیک به 6 هزار واحد مسکونی از طریق صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری ها، در شهرهای استان ساخته شد.

کمترین تعداد واحد مسکونی جدید در پروانه های ساختمانی که توسط شهرداری های سراسر کشور طی پاییز 97 صادر شده، مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است. در این استان 343 واحد مسکونی جدید ساخته شد.

تعداد پروانه هایی که با صدور آنها، واحدهای مسکونی جدید در پاییز پارسال در کشور ساخته شد 23 هزار و 480 فقره بوده است. فقط 5 هزار و 800 فقره از این پروانه ها مربوط به ساخت و سازی بیش از 4 طبقه بوده و مابقی با ارتفاع حداکثر 4 طبقه ساخته شده است.

این آمار مشخص می کند برخلاف تهران، در سایر شهرهای کشور سازنده ها علاقه ای به بلندمرتبه سازی ندارند. 7هزار پروانه ساختمانی از کل 23 هزار پروانه صادر شده،‌ ساختمان یک طبقه هستند. این در حالی است که در تهران بیش از 90 درصد از پروانه ها ارتفاع ساختمانی 5 طبقه و بیشتر دارد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000