پیش بینی کاهش قیمت مسکن در ماه‌های آینده

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۴/۰۹
عضو کیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با پیش بینی کاهش قیمت مسکن در ماه های آتی، تقویت عرضه مسکن را مهمترین عامل ساماندهی بازار مسکن عنوان کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

سید حسین افضلی عضو کیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمارهای رسمی از کاهش معاملات خرید و فروش مسکن در کشور اظهار داشت: طبیعتا این آمار بیانگر کاهش تمایل برای خرید مسکن است که البته این موضوع به دلیل کاهش تقاضا نیست بلکه به دلیل نوسانات یکسال گذشته در بازار و حتی تورم انتظاری در جامعه است.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، وی افزود: هر چند کاهش آمار معاملات در بازار مسکن نشان دهنده رکود در بازار است اما در عین حال این موضوع نیز می تواند بیانگر روند کاهشی قیمت مسکن در ماه های آینده باشد.
این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه نگاه سرمایه ای به بازار مسکن قصه تکراری اقتصاد کشور بوده است و هر از چندگاهی عاملی برای نوسان قیمتی در این بازار است، ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل افزایش قیمت مسکن فارغ از تاثیر متغیرهای اقتصاد کلان بر این بازار، عدم تناسب بین عرضه و تقاضا است.
افضلی افزود: اگر دولت بتواند سمت عرضه مسکن را به تدریج تقویت کند و در عین حال با عرضه به موقع تقاضا را مدیریت کند قطعا می تواند بازار مسکن را ساماندهی کند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به طرح جدید دولت برای ارایه زمین رایگان به انبوه سازان و ساخت مسکن برای اقشار متوسط اشاره کرده و گفت: با این شیوه دولت قصد دارد قیمت زمین را از قیمت تمام شده مسکن حذف کند یا به حداقل برساند که این برنامه، تاثیر مثبتی بر بازار خواهد گذاشت مشروط بر اینکه این سیاست پیش از مواجه شدن با شرایط نابسامان به صورت مداوم با پیش بینی از وضعیت آینده عرضه و تقاضا در بازار در دستور کار باشد.
وی افزود: علاوه بر سیاست افزایش ساخت و ساز برای تقویت بخش عرضه، دولت می تواند با سیاست های قانونی و ورود خانه های خالی به چرخه معاملات مسکن بخشی از تقاضای مصرفی را پاسخ دهد. این موضوع نیازمند قوانینی است که مالکان و صاحبان املاک خالی برای عرضه واحد خود به چرخه معاملات تشویق شوند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین درباره طرح جدید دولت برای ارایه کارت های اعتباری خرید مصالح ساختمانی به انبوه سازان که قرار است اجرایی شود، گفت: اعطای کارت های اعتباری برای خرید مصالح ساختمانی در کاهش قیمت خرید مصالح و نهاده های ساختمانی بسیار موثر است و در نهایت در قیمت تمام شده مسکن تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین به عنوان یک سیاست ساماندهی بازار می توان از آن یاد کرد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000