طرح جدید معاونت مسکن و ساختمان اعلام شد

تامین مسکن با فروش قسطی زمین

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۴/۱۰
معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به موازات طرح تامین مسکن کارکنان دولت، برای سایر متقاضیان یعنی خانوارهای فاقد خانه نیز طرح ریزی کرده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، طرح جدید وزارت راه و شهرسازی بر تامین مسکن به روش فروش اقساطی زمین پایه گذاری شده است. بر اساس این طرح خانوارهای فاقد مسکن در دهک میانی که توان پرداخت نقدی بهای تمام شده ساخت مسکن را بدون وابستگی به تسهیلات بانکی دارند مخاطب اصلی طرح قرار می گیرند. این خانوارها فقط کافی است هزینه ساخت را بتوانند به شکل نقد پرداخت کنند به گونه ای که بهای زمین به شکل فروش اقساطی از آنها دریافت خواهد شد.

شیوه اجرایی در نظر گرفته برای این طرح به این صورت است که ابتدا زمین های مناسب دولتی از طرف سازمان ملی زمین و مسکن یا شرکت عمران شهرهای جدید و یا شرکت بازآفرینی شهری در اختیار سازنده ها قرار می گیرد و سپس هزینه ساخت به شکل نقد و در قالب حساب امانی با نظارت و مدیریت ضلع سوم که بانک ها می توانند باشند از متقاضی دریافت و به سازنده ها پرداخت می شود. در این طرح صنعتی سازی در اولویت قرار دارد و حداکثر زمان ساخت و تحویل واحدهای مسکونی به متقاضیان واجد شرایط نیز 2 ساله تعریف شده است.
زمین های مورد نیاز این طرح همچون طرح تامین مسکن کارمندان دولت از طرف دستگاه های دولتی تامین خواهد شد.
سازنده ها (بخش خصوصی) برخلاف طرح مسکن مهر در این طرح به جای آنکه پیمانکار شوند نقش سرمایه گذار و شریک دولت را ایفا خواهند کرد. دولت یا دستگاه های دولتی از محل زمین و سازنده نیز از محل هزینه ساخت با دولت شریک می شود. سازنده ها اجازه دارند واحدهای مسکونی سهم خود را با قیمت بازار به فروش برسانند اما سهم دولت از واحدهای ساخته شده به شکل حمایتی و به شکل فروش اقساطی به متقاضیان فاقد مسکن واگذار می شود.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن در طرح تامین مسکن کارمندان دولت، قشر کارمند می تواند با پرداخت 20 درصد از حقوق ماهانه خود به مدت 20 تا 25 سال، صاحب خانه شود. این خانه ها را انبوه سازان یا شرکت های ساختمانی متقاضی مشارکت در طرح، برای کارمندان خواهند ساخت. دستگاه های دولتی صاحب زمین که برای کارمندان خود در راستای این طرح اقدام می کنند، سازنده صاحب صلاحیت را انتخاب خواهند کرد.
در طرح تامین مسکن کارمندان دولت یک روش دیگر پرداخت نیز برای متقاضیان در نظر گرفته شده و آن کسر 40 درصد از حقوق ماهانه کارمندان برای پرداخت قسطی بهای تمام شده است.
در این طرح هزینه هر مترمربع زیربنای خالص مسکونی در سه سناریو برآورد شده است که 2.5 میلیون، 3 میلیون و 3.5 میلیون تومان را شامل می شود.
معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مساحت واحدهای مسکونی قابل ساخت در این دو طرح را متناسب با الگوی مصرف و حداکثر 100 مترمربع تعیین کرده است.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن ماه گذشته رئیس جمهوری در یک سخنرانی، از برنامه دولت برای اجرای طرح مسکن کارمندی خبر داده بود.
همچنین وزیر راه و شهرسازی نیز پیش تر با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن شامل 400 هزار واحد مسکونی است گفته بود: دولت برای خانه دار کردن کارمندان نیز طرح دارد. طرح تامین مسکن کارمندان دولت در کنار طرح اقدام ملی پیش برده می شود.
بر این اساس چنانچه زمین های متعلق به دستگاه دولتی که دارای کاربری مسکونی است در خارج از محدوده شهرها قرار داشته باشد، این امکان در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور پیش بینی شده است تا در صورت تایید کمیته های فنی استانی، خط محدوده شهرها تا حد الحاق اراضی دولت به محدوده، افزایش پیدا کند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000