بانک مرکزی آمارهای اسفند ماه را منتشر کرد

کارنامه منابع و مصارف بانک ها در سال ۱۳۹۷

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۸/۰۴/۱۱
بر اساس آمارهای بانک مرکزی در پایان سال ۱۳۹۷ میزان مانده سپرده ها به بیش از ۲۰۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده، همچنین رقم مانده تسهیلات بانکی از مرز ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، آمارهای بانک مرکزی از میزان مانده سپرده ها و مانده تسهیلات در پایان سال 1397 منتشر شد. این آمار نشان می دهد که تا این زمان، کل منابع ارزی و ریالی بانک ها به چه میزان بوده و چه سهمی از این منابع، در قالب تسهیلات اعطا شده است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی در اسفند ماه سال 1397، میزان مانده سپرده های بانکی به رقم 2067 هزار میلیارد تومان رسیده است. این آمار حاکی از این است که رشد مانده سپرده‌ها در اسفند ماه 2.2 درصد بوده است. نگاهی به روند رشد ماهانه مانده سپرده‌های نظام بانکی نشان می‌دهد که رشد ماهانه سپرده‌ها در پایان سال، یعنی در اسفند ماه بیشترین مقدار رشد از آبان ماه ۹۷ بوده است. برخی آمارها نشان می‌دهد که در نیمه دوم سال گذشته نرخ سود سپرده‌ها روند نزولی را ثبت کرده بود و این انتظار وجود داشت که با این روند و همچنین بازدهی بالای برخی از بازارها نظیر ارز و دلار از رشد مانده سپرده‌های بانکی نیز کاسته شود، این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد رشد مانده سپرده‌های بانکی در نیمه دوم سال گذشته روند افزایشی را ثبت کرده است. اما در مقابل رشد نقطه به نقطه سپرده‌های بانکی در اسفند ماه به نسبت بهمن ماه کاهش قابل توجهی داشته است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی رشد نقطه به نقطه سپرده‌های بانکی در اسفند ماه 25.6 درصد بوده، در حالی که در بهمن ماه این رقم ۳۲ درصد گزارش شده بود. کاهش رشد نقطه به نقطه مانده سپرده ها در پایان سال تا حدودی غیر معمول است، زیرا در انتهای هر سال به علت عملیات حسابداری بانک ها، میزان مانده سپرده ها رشد قابل توجهی را ثبت می کند.
بررسی آمارها نشان می دهد که این رویه در بخش مصارف نیز تا حدودی وجود دارد، اما برای بررسی دقیق تر باید آمارهای مانده تسهیلات را مورد بررسی قرار داد. براساس آخرین آمار منتشر شده در آخرین ماه سال قبل، میزان تسهیلات نظام بانکی از مرز ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان گذر کرده است. آمارها نشان می‌دهد که در اسفند ماه تسهیلات نظام بانکی حدود ۱۵۰۹ هزار میلیارد تومان بوده است که به نسبت بهمن ماه رشد 3.5 درصدی را ثبت کرده است. نگاهی به روند رشد ماهانه تسهیلات بانکی نشان می‌دهد که این افزایش در ۱۲ ماه گذشته بی سابقه بوده است. آمارها نشان می‌دهد که از اسفند ماه سال 1396 که رشد ماهانه تسهیلات بانکی 9.2 درصد بوده است، میانگین رشد ماهانه این شاخص کمتر از 1.5 درصد بوده تا اینکه در اسفند ماه 1397 با رشد5.3 درصدی مواجه شده است. آمارها نشان می‌دهند که رشد نقطه به نقطه تسهیلات نظام بانکی در اسفند ماه سال گذشته افزایش 19.9 درصدی را ثبت کرده است. این در حالی است که نگاهی به روند رشد نقطه به نقطه تسهیلات نشان می‌دهد که کمترین مقدار آن از آبان ماه ۹۶ بوده است. به عبارت دیگر رشد نقطه به نقطه تسهیلات در اسفند ماه ۹۷ کمترین مقدار آن در ۱۷ ماه پیش از آن بوده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000