اقدام موثر برای جذب سرمایه گذاران ساختمانی به بافت فرسوده

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۴/۲۴
کارشناسان اقتصاد مسکن یکی از دلایل طولانی شدن زمان صدور پروانه ساخت و ساز را بورکراسی های پیچیده و نیاز به استعلامات مختلف از سازمان های متعدد می دانند.
پایگاه خبری بانک مسکن

بررسی ها نشان می دهد، در شهر تهران حدود 20 درصد از زمان مفید ساخت و ساز یک پروژه ساختمانی که بین یک تا 1.5 سال طول می کشد صرف دریافت انواع مجوزهای ساختمانی می شود. این در حالی است که مطالعات انجام شده از تجربه سایر کشورها در حوزه پروسه صدور پروانه ساختمانی حاکی از آن است که زمان صرف شده برای صدور انواع مجوزهای ساختمانی کمتر از 30 روز است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، مطالعات انجام شده از روند طولانی و پیچیده چرخه صدور پروانه ساختمانی برای سرمایه گذاران بخش ساخت و ساز در شهر تهران حاکی از آن است که بوروکراسی و استعلام های متعدد و زمانبر، ناهماهنگی بین سیستم های هوشمند و صدور دستی مجوزهای میانی پروانه ساختمانی و کمبود کاربر مسلط برای هدایت و انجام کار در سیستم هوشمند صدور پروانه از جمله عواملی است که سبب می شود زمان صدور پروانه ساختمانی طولانی و پیچیده شود. به طوری که میانگین زمان مورد نیاز برای صدور پروانه ساختمانی در شهر تهران طی یکسال گذشته به 370 روز رسیده است.
مطابق با آنچه از سوی شهرداری تهران اعلام شده در حال حاضر سرمایه گذاران ساختمانی برای اخذ جواز ساختمانی باید بیش از 38 مرحله شامل انواع استعلامات، تعهدات و تاییدیه های سازمان مختلف را دریافت کنند. پیمودن بخش عمده ای از این مسیر نیز نیازمند مراجعه حضوری به شهرداری یا دفاتر الکترونیک شهر است. این در حالی است که در بیش از یک سوم این مراحل امکان حذف مراجعه فیزیکی سازنده ها وجود دارد. به عنوان مثال ثبت درخواست، بر و کف، چاپ دستور نقشه، معرفی مهندس معمار،چاپ برگ اعلام عوارض، اخذ فیش عوارض، همچنین اخذ فرم درخواست پیش فروش، چاپ پروانه شهرسازی، درخواست کتبی پروانه ساخت از جمله مراحلی است که قابلیت حذف مراجعه فیزیکی در آنها وجود دارد. علاوه بر این اخذ برگه عوارض و حق الزحمه سایر واحدهای برون سازمانی، ثبت برگ مهندسین، ارایه نقشه نما و چاپ پروانه ساخت نیز می تواند از جمله مراحلی باشد که نیازمند حضور فیزیکی سازنده ها در دفاتر یا شهرداری های مناطق نباشد.
نکته جالب آنکه سازنده های شهر تهران در مسیر صدور پروانه ساختمانی، 89 فرم تعهد از متقاضیان دریافت می شود. همچنین تعداد قابل توجهی استعلام از 18 مورد تا 64 مورد در خصوص فرآیند صدور پروانه موجود است.
کارشناسان اقتصاد مسکن عنوان می کنند بالا بودن زمان و پیچیدگی فرآیند صدور پروانه ساختمانی می تواند زمینه کانال دوم برای اعمال تصمیمات سلیقه ای و خارج از ضوابط ملاک عمل را به وجود آورد. از این رو مناسب است مدیریت شهری به همراه سایر سازمان های دخیل در مسیر صدور جواز ساخت و ساز، در جهت کاهش زمان و تسهیل گری صدور پروانه ساختمانی اقدام کنند.
از دیدگاه آنها این اقدام به ویژه در محدوده بافت فرسوده شهر تهران که باید بسته های تشویقی جهت جذب سرمایه گذاران ساختمانی تدارک دیده شود می تواند یک اهرم کمکی محسوب شود. برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند کاهش زمان و پیچیدگی عملیات صدور پروانه ساختمانی در محدوده بافت فرسوده می تواند یک مشوق مناسب در جهت ورود سرمایه گذاران به این محدوده از شهر نسبت به سایر مناطق شهری باشد.
در این زمینه بررسی ها از تدارک یک طرح جدید از سوی مدیریت شهری برای کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی در شهر تهران خبر می دهد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000