رییس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد:

توسعه اقتصاد هوشمند در دستور کار وزارت اقتصاد

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۸/۰۴/۳۰
توسعه اقتصاد هوشمند یکی از موضوعات جدی است که در دستور کار وزارت اقتصاد قرار دارد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از ایبنا، پنل فین تک، توسعه اقتصاد هوشمند؛ فرصت‌ها و چالش‌ها با حضور امیر هامونی، مدیر عامل شرکت فرابورس ایران و علی عبداللهی برگزار شد. امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس با اشاره به نقش شرکت‌های فین تک در اقتصاد گفت: فین‌تک‌ها می‌توانند نقشی بسیار کارآمد برای ایجاد اطلاعات مورد نیاز سازمان‌های بالادستی به منظور تصمیم گیری ایفا کنند که کمک مهمی در زمینه بانکداری، صنعت بیمه و بازار سرمایه است؛ اعتقاد دارم فین‌تک‌ها در صنعت مالی تاثیرات بزرگی دارند.

وی با تاکید بر اهمیت اطلاعات باز در توسعه کسب و کارهای نوین افزود: بحث دیتای باز یا همان Open data و بحث محرمانگی اطلاعات از موضوعات مهم است که با رفع چالش‌ها در این زمینه در حوزه فین تک تسهیل بزرگی رخ خواهد داد و توسعه با سرعت انجام خواهد شد.

علی عبداللهی؛ رییس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی در این نشست با اشاره به توجه ویژه وزارت اقتصاد به اقتصاد هوشمند گفت: توسعه اقتصاد هوشمند یکی از موضوعات جدی است که در دستور کار وزارت اقتصاد قرار گرفته و به هیچ عنوان این مسئله شوآف نیست و در وزارت اقتصاد به دنبال ایجاد زیرساخت‌ها و تحول نظام اقتصادی با اقتصاد هوشمند هستیم.

رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت اقتصاد ادامه داد: فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، بلاک‌چین، بیت کوین و رمز ارزها و حضور بازیگران جدید از جمله فین‌تک‌ها در صنایع مالی و زندگی مردم تغییراتی ایجاد کرده که در همین راستا باید گفت که اقتصاد هوشمند فرصتی برای کسب و کارها است و باید از این فرصت در کنار توسعه کسب و کارهای نوین توجه شود.

وی افزود: مسیر توسعه فناوری اطلاعات در کشور از بخشی دیگر صرفا از طریق کسب و کارهای نوین صورت می‌گیرد و در حوزه خدمات مالی و بانکی فین‌تک‌ها این وظیفه را برعهده دارند؛ با ورود بازیگران جدید از جمله به بازار بورس بازار اقتصاد و صنایع مالی رشد می‌کند.

رییس مرکز توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد با تاکید بر لزوم حرکت فین‌تک‌ها در مسیر جهانی گفت: وزارت اقتصاد در حوزه فین تک متولی نیست، اما در کنار زمین بازی نخواهد ایستاد و اقدامات لازم برای حمایت و تسهیل شرایط انجام می‌گیرد؛ در کشور باید اجازه دهیم که روندی که در جهان انجام گرفته در ایران نیز همین مسیر طی شود اما در این مسیر باید چارچوبی را با توجه به قوانین کشور در نظر گرفت که مشکل ایجاد نشود.

عبداللهی با بیان اینکه نباید تکنولوژی‌ها از بین بروند و سوخته شوند گفت : به دنبال آن هستیم تا تکنولوژی‌ها را شهید نکنیم و اعتقاد دارم فین‌تک‌ها باید مسیر خود را طی کنند. وی افزود: بانک‌ها سهام فین تک‌ها را خریداری می‌کنند که مغایر با حمایت از کسب و کارهای فین تک است چرا که ترکیب سهامداران همان سرمایه داران و افراد خاص برای ایجاد انحصار است؛ معتقدم باید شرایط به نحوی ساماندهی و سالم سازی شود که اکوسیستم به درستی شکل بگیرد.

در ادامه این پنل، سیدقاسم نعمتی؛ رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی جمهوری اسلامی با اشاره به ظهور فناوری‌های جدید گفت: فناوری بلاکچین و سایر فناوری‌ها ابزاری برای کمک به مروم و حاکمیت است که باید نگاه درستی به آن داشت؛ باید نیازمندی‌ها به صورت هوشمند شناسایی شود و در جهت رفع آنان از فناوری‌ها و سیستم‌ها که ترکیبی از انسان و ماشین به شمار می‌رود، استفاده شود.

وی در خصوص چالش بیمه مرکزی با کسب و کارهای فروش آنلاین بیمه اظهار داشت: کسب و کارهای فروش آنلاین بیمه با کسب و کارهای سنتی در این بخش در مراحل اولیه تعارضاتی داشتند و همچنان نیز در قوانین و آیین نامه‌ها برخی تعارضات دارند؛ بیمه مرکزی کسب و کارهای بیمه‌ای نوین را مزاحم نمی‌داند و از آنها حمایت خواهد کرد و در همین زمینه در حال مقررات زدایی است.

آیت حسینی، فعال استارتاپی و کارشناس کسب و کارهای نوین نیز اظهار داشت: اقتصاد بدون حضور مردم محقق نمی‌شود و باید مردم از یک چرخه استفاده کنند تا اقتصاد شکل بگیرد و توسعه پیدا کند؛ کسب و کارهای جدید بر هم زننده اقتصاد سنتی و کسب و کارهای جدید است، اما این کسب و کارها توسعه اقتصادی و افزایش بهره وری و در عین حال افزایش اشتغال را به دنبال دارند.

وی ادامه داد: فین‌تک‌ها در پنج دسته اصلی یعنی فعالیت در حوزه واسطه گری، پشتیبانی، خدمات بیمه، مشاوره و سرویس‌های پرداخت خرد مانند کیف پول است؛ مردم یکی از این سرویس‌ها را به صورت عادی استفاده می‌کنند که این موضوع نشان می‌دهد توسعه بازار خوبی پیش روی این کسب و کارها است.

این کارشناس استارت آپی خاطر نشان کرد: بازار فین‌تک یک واقعیت است که قابلیت تحقق دارد. اعتقاد دارم استارت آپ‌ها راه خود را پیدا می‌کنند و چالش‌ها برای آنها متوقف کننده نیست؛ باید سرعت قانونگذاری در کشور افزایش یابد تا در حوزه کسب و کارهای نوین تسهیل گری انجام شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000