رونق ساخت و ساز مسکن با افزایش انگیزه انبوه سازان

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۴/۳۰
اگر دولت بتواند با برنامه های رونق ساخت و ساز مسکن، این بخش را تقویت کند قطعا آثار آن در بازار محسوس خواهد بود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، روز گذشته جلسه رودرروی رییس جمهور با مدیران ارشد بخش مسکن کشور برگزار شد، نشستی که با هدف بررسی راهکارهای ساماندهی بازار مسکن و دسترسی سریع تر خانوار به مسکن برگزار شد.
موضوع غالب این نشست، مسکن اجاره ای بود که بر مبنای آن با ساخت واحدهای مسکونی در زمین های رایگان، این واحدها به صورت اجاره بلند مدت در اختیار جامعه هدف قرار می گیرد.
آنچه که رییس جمهور نیز در نشست دیروز به آن اشاره کرد، نقش شهرداری ها در اجرای این طرح است به طوری که به گفته روحانی، «شهرداران کلانشهرها می‌توانند طرحی برای اجاره ارزان مسکن به اقشاری که تحت فشار اقتصادی هستند، داشته باشند که در این راستا باید برنامه‌ریزی کنند.»
در عین حال وزیر راه و شهرسازی نیز از تکلیف قانونی شهرداری ها برای ساخت مسکن اجاره ای خبر داد.
به گفته اسلامی، در قانون پیش بینی شده است که شهرداری‌ها بتوانند زمین‌های مناسب را برای ساخت واحدهای مسکونی کوچک در اختیار سازندگان و سرمایه گذاران بخش مسکن قرار دهند تا بازار حرفه‌ای اجاره داری در بازار مسکن کشور شکل گیرد، اما تاکنون از این ظرفیت استفاده نشده است.
یکی از موضوعات و خروجی های نشست دیروز نیز تخصیص زمین توسط شهرداری ها به توسعه گران و انبوه سازان برای ساخت واحدهای مناسب بود که به گفته وزیر راه و شهرسازی این موضوع در نشست دیروز به وزیر کشور ابلاغ شده است تا با ابزارهای کنترلی و تشویقی زمینه ورود شهرداری ها به این عرصه را فراهم کند.
در همین زمینه حسین هاشمی تختی نژاد عضو کمیسیون عمران مجلس، با تاکید بر اینکه مسکن اجاره ای می تواند منجر به ترغیب سازندگان به تولید و ساخت مسکن باشد، اظهار داشت: برای تسریع در پروژه های مسکن سازی در کشور باید مشوق های اقتصادی در نظر گرفته شود، در این رابطه مهم ترین مسئله، ارایه زمین رایگان برای ساخت مسکن است.
وی توجه نکردن سیاست گذاران بازار مسکن به تولید و تقاضای مصرفی را مهمترین مشکل امروز این بازار عنوان کرد و گفت: وضعیت فعلی بازار مسکن معلول همین موضوع است و اگر دولت بتواند با برنامه های رونق ساخت و ساز مسکن، این بخش را تقویت کند قطعا آثار آن در بازار محسوس خواهد بود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید سیاست های حمایتی و تشویقی برای افزایش انگیزه انبوه سازان به مسکن سازی از سوی دولت در نظر گرفته شود، افزود: ارایه زمین رایگان برای ساخت مسکن یکی از مشوق های مهم می تواند باشد.
عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین با تاکید بر لزوم اجرای برنامه های مکمل در کنار توسعه ساخت و ساز گفت: با توجه به وجود خانه های خالی در کشور و استفاده نشدن از این ظرفیت، اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی به ویژه در این مقطع می تواند یک شوک مثبت به بازار مسکن ایجاد کند. بنابراین انتظار می رود این قانون نیز به زودی اجرایی شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000