پرداخت ۲۴۵۵ فقره تسهیلات توسط شعب بانک مسکن استان مرکزی

۲۴۵۵ فقره تسهیلات به ارزش ۱۱۶۹ میلیارد ریال در سه ماهه نخست سال جاری توسط شعب بانک مسکن استان مرکزی پرداخت شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار استانی پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، تهیه مسکن برای مردم به ویژه برای خانه اولی‌ها یکی از بزرگترین مشکلات در این روزها است. قیمت مسکن و ارزش ملک روز به روز بالاتر می رود و با توجه به نرخ بالای تورم، قدرت خرید مردم هر روز کاهش می‌یابد. از سوی دیگر مبالغ رهن و اجاره نیز به تبع افزایش قیمت ملک رو به افزایش هستند. برای خرید خانه، به خصوص در شهرهای بزرگ، پس‌انداز قابل توجهی لازم است و داشتن چنین مبلغی، برای جوانانی که سابقه کار زیادی ندارند ممکن نیست. اما شرایطی که بانک مسکن برای جوانان و خانه اولی ها در اختیار گذاشته کمی این موضوع را در سراشیبی قرار داده تا دغدغه بسیاری از افرادی که فرصت خانه دار شدن را تاکنون نیافته اند، رفع کند. به همین منظور مصاحبه ای با مدیر شعب بانک مسکن استان مرکزی در خصوص شرایط جدید تسهیلات بانک مسکن انجام داده ایم.

مجید امیری مدیر شعب بانک مسکن استان مرکزی در گفتگو با وقایع استان اظهار کرد: در سه ماهه نخست سال جاری مجموعا در استان مرکزی 2455 فقره تسهیلات به ارزش 1169 میلیارد ریال در شعب این بانک پرداخت شده است.

وی در تشریح جزییات تسهیلات پرداخت شده گفت: امسال در بخش خرید مسکن با سپرده و بدون سپرده و اقشار خاص؛ جمعا 710 فقره تسهیلات به ارزش 362 میلیارد ریال، در بخش ساخت مسکن، 47 فقره تسهیلات به ارزش 265 میلیارد ریال، در فروش اقساطی ناشی از سهم الشرکه 752 فقره تسهیلات به ارزش 295 میلیارد ریال، در بخش جعاله تعمیر مسکن 700 فقره تسهیلات به ارزش 148 میلیارد ریال، در مضاربه 4 فقره تسهیلات به ارزش 1.5 میلیارد ریال و در بخش تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزایی و ازدواج مجموعا 242 فقره به ارزش 97 میلیارد ریال، تسهیلات پرداخت شده است. وی گفت: همچنین طی سه ماهه نخست امسال 128 فقره ضمانت نامه بانکی به ارزش 130 میلیارد ریال صادر و 64 فقره ضمانت نامه به ارزش 54 میلیارد ریال تمدید شده است.

امیری تصریح کرد: بانک مسکن به نوعی عامل اجرای طرح های دولت در بخش مسکن و ساختمان است. به همین خاطر شرایط اقتصادی حاکم بر بازار مسکن در روند ارایه خدمات ما و شرایط خانه دار شدن مردم تاثیر مستقیمی دارد و افزایش قیمت مسکن چه به صورت تدریجی و چه به صورت جهشی، خدمات بانک مسکن را تحت تاثیر قرار می دهد و شرایط سپرده گذاران ما را برای استفاده از تسهیلات بانک مسکن تحت الشعاع خود قرار می دهد.

وی ادامه داد: افزایش قیمت حباب گونه ای که سال گذشته در مسکن اتفاق افتاد سبب شد؛ تسهیلاتی را که بانک مسکن به سپرده گذاران خود به عنوان وام مسکن پرداخت می نمود حداکثر تا حدود 40 درصد قیمت مسکن را پوشش دهد و آن دهکی که (دهک های درآمدی 4 تا 8 اقتصادی) در گذشته با دریافت تسهیلات مسکن، امیدوار به خانه دار شدن بودند، سال گذشته و امسال حتی با دریافت سقف این تسهیلات، یارای خرید و یا ساخت مسکن را نداشته باشند.

امیری تاکید داشت: بانک مسکن به دنبال این است که بتواند مطلوب بودن و مقبول بودن حساب صندوق پس انداز مسکن یکم را به ریل اصلی اش بازگرداند. بانک به دنبال یک رژیم پس اندازی در خانوارها است. طوری که شرایط را به سمتی ببرد تا هر خانواده با یک پس انداز خوب و شرایط ایده آل بتواند به راحتی صاحب مسکنی مناسب و ارزان قیمت شود. در این حال، پیشنهاد افزایش مبلغ وام از سوی بانک به متولیان امر داده شده است اما باید در نظر داشت؛ مبلغ تسهیلات هر چه قدر بالا رود افزایش مبلغ قسط و مشکل تسهیلات گیرندگان را در بازپرداخت تسهیلات در پی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: ما در استانی زندگی می کنیم که بخش عمده ای از جمعیت آن را قشر کارگری تشکیل می دهد پس بایستی این شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که مبلغ تسهیلات ما با مبلغ درآمد متقاضی سنخیت پیدا کند به همین خاطر روش های مختلفی را دولت در این مباحث دنبال می کند که یکی از این روش ها استفاده از زمین های دولتی در شهرها و سپرده گذاری دولت در بانک مسکن در راستای کاهش نرخ سود بانکی در این بخش است.

امیری گفت:در بانک مسکن استان مرکزی حدود 14750 میلیارد ریال منابع داریم و این در حالی است که حدود 29 هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت کرده ایم و تنها بانکی هستیم که این حجم تسهیلات را (حدود 2 برابر منابع تجهیز شده) را در اختیار متقاضیان قرار داده است.

وی بیان کرد: یکی از مباحثی که دولت درصدد پیگیری آن برای مسکن دار شدن مردم است ، تولید 400 هزار واحد مسکونی در سال است و این مهم محقق نمی شود مگر اینکه از ظرفیت بخش خصوصی و دولتی و ظرفیت بانک که به عنوان پل ارتباطی شناخته می شود برای تامین منابع مالی در پروژه های مختلف استفاده شود.

امیری درباره سیاست گذاری بانک در امسال و سال های پیش رو گفت: در شرایط فعلی اولویت اول بانک برای رونق بخشیدن به بخش مسکن، اعطای تسهیلات مشارکت(ساخت) مسکن، آن هم به سازندگان حرفه ای است. بانک مصمم است با حمایت از بخش عرضه مسکن از طریق ارایه تسهیلات ساخت در دو بخش طرح بازآفرینی مناطق بافت فرسوده شهری و دیگر مناطق، موجبات رونق تولید را فراهم آورد و متعاقبا با پرداخت تسهیلات خرید مسکن و فروش اقساطی ناشی از سهم الشرکه به متقاضیان مسکن پاسخ شایسته دهد. وی تصریح کرد؛ در بازآفرینی شهری بانک مسکن عاملیت پرداخت تسهیلات را دارد و خوشبختانه عملکرد بسیار خوبی درطول دو سالی که عاملیت پرداخت این تسهیلات را داشته ایم رقم خورده است. در بازآفرینی شهری هر واحد تا 40 میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده با نرخ 9 درصد پرداخت می شود و این رقم برای انبوه سازان به ازای هر واحد تا 110 میلیون تومان هم قابل پرداخت است.

امیری متذکر شد: نرخ سود تسهیلات مسکن یکم در حال حاضر 8 درصد است و اگر خانه اولی ها در مناطق فرسوده شهری اقدام به خرید مسکن نمایند تا 2 درصد برای ایشان تخفیف قائل شده و وام 6 درصد دریافت می کنند و این تخفیف 2 درصدی علاوه بر مسکن یکمی ها شامل تمامی متقاضیان خرید ملک درمناطق بافت فرسوده شهری خواهد شد.

امیری سپس به مسکن جوانان و تسهیلات قابل پرداخت به این قشر در بانک مسکن اشاره نمود و گفت: از سالهای گذشته بانک با طراحی حساب پس انداز مسکن جوانان، برنامه ای هوشمندانه در اختیار خانواده ها قرار داد تا از محل سپرده های خرد فرزندان خود در این حساب، با دریافت تسهیلاتی مناسب، صاحب خانه شوند. وی افزود: بانک در یک افق 15 ساله برای خانه دار شدن جوانان برنامه ریزی نموده به طوری که هر فرد می تواند با واریز ماهیانه 380.000 ریال، علاوه بر دریافت همه آنچه را که طی 15 سال در حسابش اندوخته دارد؛ در پایان سال پانزدهم در تهران 213میلیون تومان، در شهرهای بزرگ تا 177 میلیون و در سایر شهرها تا 142 میلیون تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن با سودی کم و بازپرداختی بلند مدت دریافت دارد.

مدیر شعب بانک مسکن استان مرکزی افزود: سقف تسهیلات مسکن جوانان در تهران 213 میلیون تومان، شهر های بزرگ مانند اراک 177 میلیون تومان و در شهرهای کوچک 142 میلیون تومان است. حداقل مدت سپرده گذاری مسکن جوانان 5 سال است که پس از 5 سال در تهران می توانند مبلغ 91 میلیون تومان، شهرهای بزرگ 76 میلیون تومان و سایر شهرها 61 میلیون تومان تسهیلات دریافت نمایند. مبلغ سپرده مسکن جوانان که بتوانند از سقف تسهیلات بهره مند شوند ، ماهیانه 162 هزار تومان است که نحوه پرداخت سپرده قابل انتخاب بوده و علاوه بر ماهیانه می توان سالیانه و یا یکجا پرداخت نمود.

مدیر شعب بانک مسکن اظهار داشت: می توان انتظار داشت در سال 98 با حضور همه دست اندرکاران، اعم از مشاوران، سازندگان و سرمایه گذاران حوزه مسکن و نیز با ارایه مشوق هایی برای تسهیل، تسریع و کاهش قیمت تمام شده مسکن، قدرت خرید مسکن خانه اولی ها و زوجین جوان افزایش یابد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000