بررسی های یک موسسه جهانی تاکید می کند

سایه تهدید کم آبی در ۱۷ کشور

بررسی ها نشان می دهد که تقریبا یک چهارم جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می کنند که با خطرات شدید کم‌آبی مواجه اند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، برخی عنوان می کنند که بارش های اخیر باعث شده که وضعیت ایران از کشورهای کم آب خارج شود، این در حالی است که گزارش های موسسات جهانی این موضوع را تاکید نمی کند. بر اساس این آمارها ایران جزو 17 کشوری است که با خطرات شدید کم آبی روبرو است. مرکز تحقیقاتی «انستیتوت جهانی منابع» در ایالات متحده امریکا (WRI) در معرفی گزارش جدیدش پیرامون دسترسی به منابع آبی، تاکید کرد که کمبود آب در ۱۷ کشور به حدی است که دیگر آب روان در آن‌ها یافت نمی شود.

محققان مرکز تحقیقاتی انستیتوت جهانی منابع گفته اند در این ۱۷ کشوری که شدیدا از کم‌‌آبی متاثر شده اند، بخش زراعت، صنعت و نواحی «۸۰ درصد آب های سطح زمین و زیرزمینی را مصرف می کنند.» به این دلیل خشکسالی اندک در این کشورها می تواند به بحران های جدی کم آبی منجر شود، مانند آنچه اخیرا در شهر چنای در هندوستان و یا در کلان شهر کیپ تاون در آفریقای جنوبی رخ داده است. زمانی که میزان تقاضا از میزان منابع آبی بیشتر شود، حتی خشکسالی‌های کوچک که به دلیل تغییرات اقلیمی افزایش یافته‌اند، می‌توانند عواقب ناگواری را به همراه داشته باشند.

به گفته کارشناسان تنش‌های آبی بزرگ‌ترین بحرانی است که کمتر مورد بحث و بررسی قرار می گیرد،. این در حالی است که عواقب آن به صورت قابل توجهی، می تواند زندگی انسان را تحت الشعاع قرار دهد.

از ۱۷ کشوری که تحت فشار شدید کمبود آب قرار دارند، ۱۲ کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا قرار داشته و هند که در رتبه ۱۳ قرار دارد، و این کشور بیش از سه برابر جمعیت ۱۶ کشور دیگر را در بر گرفته است. با توجه به جمعیت بالای هند، این موضوع می تواند برای دنیا نیز یک چالش قابل توجه محسوب شود. در این رتبه بندی افغانستان در ردیف کشورهایی است که در ردیف خطر بالای مواجه شدن با کم‌آبی قرار دارند.

اندریو استِر، رییس مرکز تحقیقاتی انستیتوت جهانی منابع گفت: «کمبود آب بزرگترین مشکلی است که هیچ کس در مورد آن صحبت نمی کند.» به گفته او بحران مواد غذایی، درگیری ها، مهاجرت و بی ثباتی اقتصادی از پیامدهای آشکار بحران کم آبی است. به گفته محققان شماری از کشورها در شرق میانه و شمال افریقا مانند لیبیا، لبنان و عربستان سعودی شامل کشورهای شدیدا متاثر شده از این بحران اند. ایران در این رتبه بندی در جایگاه چهارم قرار گرفته است. این در حالی است که برخی از منتقدان عنوان کردند که در سال های گذشته بارش های قابل توجه باعث شده که ایران از وضعیت خشکسالی خارج شود. اما این بررسی ها تایید می کند که ایران در معرض خشکسالی قرار دارد و به نظر می رسد که نیاز است که شرایط آموزش برای بهبود مصرف و صرفه جویی، بهبود یابد. «کمپین من ایرانم مرا دریاب» از سوی بانک مسکن به دنبال آگاهی بخشی در جهت بهبود مصرف در ایران و ارایه آخرین آمارهای مربوط حوزه آب است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000