تازه‌ترین گزارش از بازار اوراق تسه

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۸/۰۵/۲۲
به دنبال افزایش جزئی تقاضای خرید اوراق تسهیلات مسکن در روزهای اخیر، میانگین قیمت این اوراق به ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، بر اساس اطلاعات دریافتی مربوط به تیرماه ۱۳۹۸ از سایت فرابورس ایران، میانگین قیمت اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تسه) در تیرماه حول و حوش ۴۵ هزار تومان بوده است که این رقم نسبت به ماه قبل از آن ۰.۸ درصد کاهش داشته است؛ البته این رقم نسبت به ماه مشابه سال ۹۷ با ۳۴ درصد کاهش همراه بوده است.
همچنین تعداد اوراق تسه مبادله شده در تیر ماه نسبت به خرداد ۱۴ درصد افزایش داشته است.
با این حال نکته قابل تامل در بازار معاملات اوراق کنونی، ریزش حجم معاملات نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته است. در هر یک از روزهای معاملاتی بازار سرمایه در تیر ماه امسال بین ۶۰ تا ۸۴ هزار فقره اوراق مسکن فروخته شد و این در حالی است که در تیر سال گذشته و در جریان رونق بازار مسکن، تعداد اوراق فروخته شده به متقاضیان دست‌کم در ۱۰ روز بیش از این تعداد بود و حتی در یک روز معاملاتی فروش ۱۳۰ هزار فقره اوراق ثبت شد.
در ایام سپری شده از مردادماه امسال نیز کف و سقف اوراق فروخته شده طی یک روز، ۴۶ تا ۹۴ هزار فقره بوده است در حالی که در مرداد پارسال فروش بیش از ۱۰۶ هزار فقره اوراق در یک روز نیز سابقه داشته است.
به دنبال ریزش مبادلات اوراق مسکن تحت تاثیر رکود بازار مسکن، قیمت این اوراق نیز به پایین‌ترین حد دست‌کم در چهار سال گذشته رسیده و هزینه دریافت تسهیلات برای متقاضیان نسبت به پارسال تقریبا نصف شده است.
زوجین تهرانی برای دریافت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی از محل اوراق تسه باید ۲۰۰ فقره اوراق خریداری کنند که با توجه به قیمت فعلی اوراق، هزینه دریافت این تسهیلات حدود ۹ میلیون تومان است.
زوجین ساکن در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت برای دریافت تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی باید ۱۶۰ برگ اوراق تسه به مبلغ تقریبا ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خریداری کنند.
زوجین ساکن در سایر شهرها نیز برای دریافت تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی باید ۱۲۰ فقره اوراق بخرند که با قیمت فعلی، حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای آنها تمام می‌شود.
همچنین در حال حاضر هزینه دریافت تسهیلات انفرادی ۶۰ میلیون تومانی در تهران حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، تسهیلات انفرادی ۵۰ میلیون تومانی در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت حدود۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و تسهیلات انفرادی ۴۰ میلیون تومانی در سایر شهرها سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.
علاوه بر این متقاضیان دریافت تسهیلات جعاله ۲۰ میلیون تومانی که در کنار ابداع تسهیلات خرید مسکن قابل پرداخت است، باید ۴۰ فقره اوراق بخرند و به این ترتیب هزینه دریافت این تسهیلات نیز حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.
لازم به ذکر است میانگین قیمت اوراق مسکن فروخته شده در ابتدای هفته جاری با افزایش یک درصدی نسبت به تیرماه به ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید که این موضوع نشات گرفته از افزایش جزئی تقاضای خرید اوراق در مقایسه با تیرماه است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000