پایگاه خبری بانک مسکن بررسی می کند

چرا بازار متشکل ارزی به تعویق افتاد؟

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۸/۰۵/۲۳
قرار بود که در روز عید قربان از بازار متشکل ارزی رونمایی شود، اما این موضوع به دلیل برخی دلایل به تاریخ دیگری موکول شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، مسوولان بانک مرکزی اعلام کرده بودند، که بازار متشکل ارزی در زمان عید قربان افتتاح خواهد شد. اما بررسی ها نشان می دهد که چند عامل مانع راه اندازی بازار متشکل ارزی شده است. نخست آماده نبودن بانک ها برای حضور در بازار متشکل ارزی است. آنطور که مسوولان عنوان کردند تنها 2 بانک به صورت کامل تمام مراحل آمادگی برای حضور در این بازار را پشت سرگذاشتند و حدود 7 یا 8 بانک مراحل انتهایی آمادگی را سپری می کنند، تا در این بازار حاضر شود. بانک مسکن نیز یکی از بانک هایی است که در بازار متشکل ارزی حضور خواهد داشت و مراحل آمادگی را طی کرده است.

نکته دیگر، آمادگی معاملات نزد صرافان است، به نحوی که از میان صرافانی که در این بازار عضو شدند، حدود 35 صرافی آمادگی معاملات را دارند و آموزش های لازم را کسب کردند. البته روند آماده سازی مابقی صرافان نیز در محل بازار متشکل ارزی در میدان فردوسی در حال برگزاری است. به این صورت که پس از حضور در کلاس های آمادگی، این صرافان در معاملات تست گرم حضور می یابند. تست گرم، معاملات واقعی است که با مبالغ زیر هزار دلار به منظور آشنایی با معاملات صورت می گیرد.

یکی دیگر از مواردی که باعث شده که بازار متشکل ارزی به تعویق بیافتد، هماهنگی نرم افزاری میان سامانه ها است. به بیان دیگر، باید بین کدهای رد و بدل شده میان سامانه بانک ها، صرافان و بازار متشکل ارزی یک هماهنگی ایجاد شود. البته این موارد نیز تا حدود قابل توجهی رفع شده و نیاز است که بانک ها جدید نیز خود را با این شرایط وفق دهند. در نتیجه این عوامل باعث شده که زمان اجرای بازار متشکل ارزی به تاریخ دیگری موکول شود.

راه اندازی سایت بازار متشکل ارزی

بررسی‌ها نشان می‌دهد در این بازار معاملات تنها بر اساس دلار و یورو صورت می‌گیرد. این دو نرخ حدود ۹۵ درصد از معاملات نقدی در بازار را تشکیل می‌دهند، البته در ادامه قرار است که سایر اسعار نیز در این بازار برای معامله ایجاد شود. به خصوص برای دینار عراق که تقاضا برای آن در زمان اربعین افزایش می‌یابد. نرخ معاملات که در این بازار کشف می‌شود در سایت بازار متشکل ارزی به آدرس www.ice.ir منتشر می‌شود و همزمان در تابلوی بازار متشکل ارزی در ساختمان شماره یک بانک مرکزی واقع در میدان فردوسی ثبت خواهد شد. نکته قابل توجه این است که از ساعت ۹ هر روز، پوزیشن‌های خرید و فروش مشخص می‌شود و از ساعت ۱۰ معاملات بازار متشکل ارزی آغاز می‌شود. این زمان، یعنی که ساعت بازار یک ساعت جلوتر کشیده می‌شود، زیرا به‌طور طبیعی ساعت شروع بازار حدود ساعت یازده است. همچنین در این بازار محدودیت ۳ درصدی در قیمت معاملات وجود دارد، اما اگر رخداد غیرطبیعی در فضای اقتصادی و سیاسی وجود داشته باشد، امکان دارد که با تصمیم هیات مدیره بازار متشکل ارزی، این دامنه نوسان تا ۲۰ درصد در یک روز نیز افزایش یابد. تمام بازیگران این بازار باید حساب ارزی و ریالی به بانک مرکزی معرفی و ضمانت‌های لازم را ارائه کنند تا پس از انجام هر معامله بلافاصله تسویه نقدی معاملات از طریق حساب‌های آنها انجام شود و در صورت نُکول هر یک از طرفین از معامله‌ای، ضمانت‌های لازم برای ایفای تعهدات و اخذ جرائم در اختیار نهاد ناظر قرار داشته باشد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000